Zender, ontvanger en electronica

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Grumpy424, 12 aug 2020.

  1. Grumpy424

    Grumpy424

    Lid geworden:
    12 aug 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Alkmaar
    Hoi,

    Ik ben een beginner in de RC wereld en wil graag een RC bootje maken.
    Ik heb een 3D printer en daarmee heb ik een bootje geprint die ik nu op afstand bestuurbaar wil maken.
    Alleen heb ik geen idee hoe ik servo's, ontvangers e.d. kan vinden die met elkaar samenwerken.
    Een zoektocht op google leverde uiteenlopende resultaten op en eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet.

    Ik ben een beetje bang dat ik een combinatie ga kopen die niet op elkaar blijkt te passen.
    Nu heb ik wel een aantal beginners-/startsetjes gevonden maar dat is vaak net niet wat ik zoek, ik vind bijvoorbeeld alleen een soort pistool vormige ab en heb liever een wat meer traditionele ab met twee pookjes.
    Hoe weet ik nu of een zender/ontvanger met een bepaalde servo werkt? Is daar documentatie voor?

    Ik wil eigenlijk twee bootjes maken, 1 met twee motoren waarbij het sturen met de motoren gaat (dan heb ik geen servo nodig denk ik) en 1 die met een roer wordt bediend waarbij ik het roer op een servo wil aansluiten.

    De helpdesk leek mij het beste plek voor deze beginnersvraag.
    Mocht de vraag ergens anders thuis horen dan hoor ik dat graag.

    Mvg,

    Marcel
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Hallo Grumpy424. Welkom op het forum. De helpdesk is niet bedoeld voor vragen als die van jou. Gaat meer over algemene vragen over het forum. Je zal hier ook weinig reacties krijgen. Je kan aan een moderator vragen je post te verplaatsen naar een ander deel van het forum, bij voorbeeld Model Elektronica of Algemeen scheepsbouw. Onder je bericht staat in blauwe letters "Meld". als je daar op klikt kan je een bericht naar een moderator sturen.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2020
  3. Grumpy424

    Grumpy424

    Lid geworden:
    12 aug 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Alkmaar
    Hoi N.P.S.
    Dank, ik ga een moderator vragen mijn post te verplaatsen.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Verplaatst...

    De meeste zenders werken prima met de huidige servo's. Bij de wat betere autozenders is vaak het gebruik van een digitale servo nodig om de hogere frame snelheden aan te kunnen maar ook dan is er in de zender nog een optie om met analoge servo's te werken hoewel analoge servo's zo goed als uitgestorven zijn.

    In het geval van een vliegzender (goedkooptste keuze voor knuppels) is er een hele kans dat je een ontvanger met alleen een SR bus uitgang koopt, maar veelal zal je zo'n set amper tegenkomen.

    Ik weet dat Spektrum een DX2M had, een knuppelzender voor marinegebruik en Futaba kent een T4GRS wat een betaalbare en zeer uitgebreide zender is. Wil je heel goedkoop zijn er van Futaba, Jamara en nog wat merken ook 2 tot 3 kanaals stickzenders voor "surface" maar die komen net als vroeger met zeer beperkte mogelijkheden en zijn soms door de lage populariteit ook moeilijk leverbaar.
     

Deel Deze Pagina