Zender - Ontvanger frequentie

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hallo,

ben hier nieuw op het forum. Zit er al een hele tijd aan te denken om een RC-auto te kopen. Heb een beetje gelezen hier op het forum. Wat me nu eigenlijk een raadsel is waar ik geen antwoord op kan vinden is het verschil tussen de verschillende frequenties.

Ben al wel zover dat voor vliegen meestal de frequentie 35 MHz wordt gebruikt en voor auto's 27 MHz en 40 MHz. Maar maakt het nog uit welke van de 2 wordt gebruikt.

Heeft het dus voordelen om bijvoorbeeld 27 MHz te kiezen of heeft 40 MHz de voorkeur?

Alvast bedankt voor alle reacties.

op 40 mhz heb je wat minder kans op storingen dan op 27 mhz, ook heeft het de voorkeur om een FM systeem te nemen dan een AM systeem.
laat je goed voorlichten in de winkel.

gerard_nl zei:
op 40 mhz heb je wat minder kans op storingen dan op 27 mhz, ook heeft het de voorkeur om een FM systeem te nemen dan een AM systeem.
laat je goed voorlichten in de winkel.

Maar is het dan zo dat 40 MHz een FM-systeem is en 27 MHz een AM? En waarom heeft FM de voorkeur boven AM?

je hebt beide in fm en am versies, misschien dat iemand die wat beter onderlegd is in de zendtechniek hier even op in kan springen.

Lees dit eens: http://www.pkracing.nl/storing.html en http://www.vego.nl/4/m/m_202.htm.
Als ik het goed begrijp is het grote voordeel van FM (Frequentie Modulatie) dat het werkt met een constante amplitude, terwijl AM (Amplitude Modulatie) werkt met wisselende amplitudes in het zendsignaal. Wisselende amplitudes zorgen voor "zijbanden", waar andere frequenties last van kunnen hebben. Bij FM zijn die zijbanden kleiner. Volgens mij (maar, sorry Gerard :wink: , zoveel verstand heb ik er helemaal niet van) komt het erop neer dat stoorpulsen bij AM gedemoduleerd worden, wat daadwerkelijk storing in de ontvangst veroorzaakt, terwijl bij FM alleen de frequentie-afwijking wordt gedemoduleerd en eventuele amplitudestoringen hebben dus geen invloed op het uiteindelijk ontvangen signaal

@ 4WD:
Thnx voor de link (tweede werkt hier niet :? ). Ze helpen wel bij het begrijpen. Ik begrijp er ook uit dat als ik een electro-auto zou kopen met een 40 MHz FM zend/ontvang-systeem, dat ik dan wel een goede moet kopen. Bij een benzine-auto is dit dus van minder belang.
Een elektro auto b.v. wekt een stoorsignaal op wat FM gemoduleerd is. Een goedkope FM zender heeft daar sneller last van dan een AM systeem.
Een auto met een echte benzine motor (dus niet een gloeiplug auto, maar een auto met een echte ontsteking en bougie, zoals een FG), wekt een AM gemoduleerd stoorsignaal op, en zal dus zelfs met een simpele FM zender veel beter werken dan met een AM zender.
van http://www.pkracing.nl/
Maar een FM systeem is over het algemeen dus wel minder storingsgevoelig dan een AM systeem. Dus ik denk dat ik dan maar ga uitkijken naar een 40 MHz FM systeem. Nu nog uitzoeken wat 'goed' is en wat niet.

Iemand nog tips?

edit:
Zit me net te bedenken, zijn er nog meer zaken waar je op moet letten.

In de goedkopere prijsklasse worden nog veel kant-en-klaar modellen op 27MHz aangeboden. Ook zijn er nog wel enkele merken, die 27MHz apparatuur aanbieden. Dit zijn dan bijna altijd 2-kanaals AM zendersets.
Op 40MHz is er veel meer keus en kun je dus kiezen voor AM of FM. Bij de huidige apparatuur is het niet meer zo, dat AM altijd storinggevoeliger is dan FM. Vroeger was dat heel anders, zodat de meesten geen AM meer willen hebben. Resultaat daarvan is dat er in de midden en hogere prijsklasse alleen FM apparatuur te koop is.
Dan heb je op FM ook nog verschillende 'modulatiesoorten' , ppm, ppm met ipd en pcm. Bij de laatste 2 soorten wordt de ontvangst door een microcontroller gecontroleerd, wat direct betekent dat het wat duurder wordt.

Eigenlijk zijn al deze wetenswaardigheden minder belangrijk dan wat het mag kosten.
Het beste advies is dan ook: ga eerst eens bij een vereniging kijken wat er zoal rondrijdt, kijk vervolgens in je portemonnee en laat je daarna bij een modelbouwwinkel voorlichten. Dit laatste doe je dan natuurlijk bij voorkeur niet op zaterdag want dan kan het wel eens vervelend druk zijn.

Dat voorlichten moet ik zeker ook nog doen, maar heb bij een aantal andere dingen waarvan ik voorlichting wilde wel gemerkt dat het handig is om vooraf zelf ook wat info in te winnen, zodat ik wel een beetje weet waar ze over praten en ook niet in hele makkelijk verkooppraatjes enzo trap.

Ook nog even over het '2 kanaals', heb al gelezen dat je ook meerdere kanaals apparatuur kunt kopen. Is het zo dat per kanaal iets kan worden aangestuurd. Dus voor een auto is het zo dat op 1 kanaal het stuurgedeelte zit en op het andere kanaal het aandrijf gedeelte? (Voor een auto zou dus 2 kanalen voldoende zijn... :?: )

edit:
iemand die nog een vereniging weet in de buurt van Enschede?

Bij 2-kanaals is inderdaad kanaal 1 sturen en kanaal 2 gasgevenen remmen. Bij 'echte' autozenders is het aantal kanalen normaal gesproken beperkt tot 3 stuks, waarbij het derde kanaal dan bijvoorbeeld wordt gebruikt voor een extra remfunctie op de voorwielen.
Er zijn trouwens ook folders en catalogi te koop, waarin de zenders uitgebreid beschreven staan.

Corrien zei:
..... Er zijn trouwens ook folders en catalogi te koop, waarin de zenders uitgebreid beschreven staan.

Welke folders en catalogi zijn dit dan... heb je een aantal namen voor me. Kan ik daar ook eens naar kijken.

Oh ja, wat zou dan bijvoorbeeld zo een extra remfunctie kunnen zijn, extra hard remmen ofzo?

Newbie-Racer zei:
edit:
iemand die nog een vereniging weet in de buurt van Enschede?

In Hengelo zit een club bij de Tuindorp vijver, die volgens mij ook aan auto's doet. Ze rijden wel eens bij de Macro
Die club heeft een site, maar die url heb ik zo even niet bij de hand. Zou je zo moeten kunnen vinden.

Succes

Wim

De interpretatie van je quote klopt volgens mij niet helemaal. Wat ik er uit begrijp is dat de auto wat hun brandstof auto noemen een FG of beter is, en werkt met een eigen ontsteking en bougies. De meeste, noem het maar even gewone, brandstof auto's werken met een gloeiplug, en in je quote wordt dat wordt nadrukkelijk genoemd als dat ze die niet bedoelen.
Bij deze auto's zal de simpele FM dus niet per definitie beter werken.
Zowieso een goede zender kopen dus.

De extra remfunctie wordt volgens mij meestal voor ABS gebruikt.
Als je op internet gaat zoeken bij zenderfabrikanten (Futaba bijvoorbeeld) of rc winkels (Krikke), en je leest de info bij de zenders zie je dat ook regelmatig bij genoemd. Ook heb ik ergens gezien dat ze een gewone button hadden als 3e kanaal, om bijvoorbeeld manueel te schakelen. Je zou zo'n knop bijvoorbeeld ook kunnen gebruiken om de accesoires uit dit draadje op afstand aan en uit te doen.

Laat je in ieder geval goed voorlichten, en lees de onderdelen van dit forum waarin de autos worden behandeld eerst eens op je gemak door. Daar vind je erg veel antwoorden op je vragen.

Marco.

Bezoek www.modelbouwwinkels.nl voor het vinden van winkeliers in de omgeving en vraag daar naar foldermateriaal(catalogi hebben een prijskaartje).
Ook kun je de sites van fabrikanten bezoeken, kan iemand er enkele geven???

Back