Zender/ontvanger stoort

• Topicstarter Topicstarter jwi
  • Startdatum Startdatum
J

jwi

Guest
Ik heb problemen met mijn Robbe (Starion) zender en/of ontvanger.
Het geheel zit ingebouwd in een U47 van Robbe. Als ik het roer bedien
gaan de motoren willekeurig draaien. Op grotere afstand (± 50 mtr.) soms zelfs zo erg dat ie vanzelf achteruit vaart 8O of gewoon stopt.
Als ik de regelaar vervang door een servo stoort ie ook.
Met het geheel uitgebouwd los op tafel liggen met alleen de orginele antenne (90 cm) blijft het richtingsroer (kanaal 1 op de zender) storen op kanaal 1.
Zijn misschien de kristallen aan vervaging toe of de hele zender??
Of......? :help:

Altijd eerst beginnen met de ontvangeraccu te verdenken, daarna kijken of je niet toevallig een vervelende servo hebt gemonteerd (andere servo proberen) en vervolgens kun je zelf enige testjes doen:
eerst de zender en dan de ontvanger uittesten.

Sorry, u/je bent een nieuwe gebruiker: lichtblauwe tekst kun je aanklikken...(kostte mij enkele dagen om daar achter te komen :? ).

Dank U, het was de ontvangeraccu :D
Ik had zelf een accu samengesteld met 5 oplaadbare penlites.
Deze vervangen door 4 duracell --> probleem opgelost.

Vijf penlite accu's moet net zo goed kunnen: 5*1.2Volt is ook 6Volt, net als vier Duracellen (4*1.5Volt). Probleem opgelost maar de oorzaak is nog niet bekend. Slechte contacten tussen penlites? Je had ze toch wel aan elkaar gesoldeerd? En niet in zo'n rottige houder met klemveertjes?

Ik heb inderdaad zo'n rottige houder met klemveertjes.
Hier zitten nu de duracells in. Voorlopig doet ie het.
Ik zal eens een paar van die oplaadbare penlites halen met zo'n soldeerlip.

jwi zei:
Ondanks de inmiddels respectabele leeftijd mag er nog steeds 'je' gezegd worden, hoor.

Zoals Ron als zegt: weg met zo'n batterijhouder als je nog wat plezier van de hobby wil hebben. Overigens zijn de Duracells na enkele uren gebruik wel weer leeg, dus een degelijk gesoldeerd NiCd- of NiMH-pakketje is een goede investering.
En nu ik toch bezig ben: de standaard-lengte van de FMSS-ontvanger is 100cm. Niet dat er met 90 cm veel minder bereik is, maar met 100 cm is het bereik pas optimaal.

Ik heb de batterijhouder ritueel verbrand... :bye:
De lengte van de antennedraad is 90 cm. Daar komt nog een 30cm lange
antenne bij, die uit de romp steekt. Ik neem aan dat dit geen probleem is.

Back