zender op 35 MHz en 40 MHz

zijn er ook zenders die op 35MHz en op 40 MHz kan. want ik rij met auto´s en motoren maar wil ook beginnen met micro helikopter vliegen en ben toe aan een nieuwe zender dus vroeg ik mij af of er een zender is voor bijde takken van deze sport (hobby)

Die zenders zijn er, maar zijn zeer duur dacht ik. En met zeer duur, bedoel ik ook errug duur. Ze genereren dmv elektronika en een referentiesignaal hun eigen frequentie en daardoor vervalt het zendkristal en de 35/40mhz modus.

De duurdere (computer)zenders hebben (vaak) een verwisselbare HF module ... zowel met syntesizer (= geen apparte kristallen meernodig) als met de "klassieke" (= voor elke frequentie een appart kristal) techniek.

Wel moet je twee modules aanschaffen één voor de 35MHz en één voor de 40MHz ..... (€€€€€€ :-( )

Prijstechnisch zijn twee eenvoudige zenders echter een stuk goedkoper .......

Bijkomende tip is dat voor microvliegen je denk ik vaak aan 40 mhz reeds voldoende hebt.
De kans op storing is toch zeer klein en je hebt veel minder kans dat je bij je club moet wachten op een vrije frequentie.
Ik denk dat het pas nodig is naar de exclusieve 35mhz over te stappen wanneer je met grotere en gevaarlijke tuigen bezig bent, die een stuk sneller zijn en verder vliegen. En in dat plaatje zie ik micro helikopters nu niet passen :-)

Dirk zei:
De duurdere (computer)zenders hebben (vaak) een verwisselbare HF module ... zowel met syntesizer (= geen apparte kristallen meernodig) als met de "klassieke" (= voor elke frequentie een appart kristal) techniek.

Wel moet je twee modules aanschaffen één voor de 35MHz en één voor de 40MHz ..... (€€€€€€ :-( )

Prijstechnisch zijn twee eenvoudige zenders echter een stuk goedkoper .......

Het continue verwisselen van hf modules is niet echt aab te raden is. Het is er niet voor gemaakt om die veelvuldig te gaan doen. Heb al verschillende zenders gezien dat de pennen op de printplaat het begeven.
Vervelende van deze storingen is dat het af en toe contactstoring kan geven... zoek dan maar eens de oplossing.

A ha

leuk onderwerp..

Ik ben nog op zoek naar een 40Mhz HF-moduul voor een futaba 9zap zender!!

Ik heb begrepen dat ze bestaan, maar waar kan je die (tweedehands) kopen??

greetzz Richard

of zal ik wachten tot de 14mz leverbaar is met twee HF modulen???

Back