zender oplaad probleem

Hallo modelbouw deskundigen.
Een klein probleempje.
Mijn zender een Multiplex 3010 kan ik wel laden met mijn schulze 6-636+, Maar niet meer met mijn ouwe trouwe titanlader op 100Mah.
Hoe kan dit. Gebruik het zelfde laadkabeltje.
De titanlader laad wel andere accupakketjes.
Enig idee wat het probleem is.
Ja ik ben DOM DOM DOM geweest
Lees verder.

Groeten Han.

Ik zal even in mijn glazen bol kijken ;)

Misschien kan je wat duidelijk aangeven wat het probleem is? Wat doet die titanlader wel/niiet.

Heb zojuist de zenderaccu uit de zendergehaald en rechtstreeks aan de titanlader gehangen, nu laad die wel.
Maar rechtstreeks met dinplug niet.
Heeft het al jaren zogedaan maar sinds gisteren niet meer.
Denk dat er een diodetje in de zender kadoek is.

Groeten Han.

Je weet dat je met die computerladers niet via een diode mag laden he?

Dan gaat de spanningmeting van het pakket fout door de spanningval over de diode. Dus met een computerlader altijd je accu "uit de zender nemen" en rechtstreeks laden.

Succes

Mark

Mijn FF9 :lol: ( 1 maand oud) laadt gewoon via mijn computerlader, zou
ie dan geen diode hebben? :P

Ik heb ook een paar maanden mijn EVO 9 met een infinity geladen, ging prima, tot vorige week...zender is bij van Mourik geweest, en de spanningsschakeling was idd stuk...niet doen dus!

Hans

Fly zei:
Mijn FF9 :lol: ( 1 maand oud) laadt gewoon via mijn computerlader, zou
ie dan geen diode hebben? :P
Nee, deze zender heeft een zgn. polyswitch. Dit is een soort elektronische zekering.

@Han,
Een MC3010 heeft geen diodetje, maar een DIODE. Een flinke knaap dus, die direkt naast het hoogfrequent module zit. Dit is een Schottky-diode, die overigens overbrugd moet worden als je wil ontladen of snelladen. Uiteraard wordt dit sterk ontraden doordat er mankementen aan de zender ontstaan als het mis gaat.
Het is tot nu toe zeer sporadisch voorgekomen, dat men deze diode ter ziele heeft geholpen, dus ik zou toch eerst maar eens het laadsnoer controleren. Als de diode echt stuk is, kun je als noodreparatie twee adertjes uit een servosnoertje pulken en deze over de diode solderen. Je hebt dan in ieder geval een 'zekering'.

[quote="Corrien] Je hebt dan in ieder geval een 'zekering'.[/quote]

De 3010 is daarnaast al met een snelle 2,5 ampere zekering gezekerd in het laadcircuit dus of dit als zekering veel nut heeft betwijfel ik. voordat dat servosnoertje de geest geeft ligt die zekering er al lang uit. Wel gaat de combinatie met een Infinity of andere snellader dan een stuk beter....

Ehm, :oops: , tja, :oops: , die zekering ligt stijf tegen de diode aan, direkt onder het stekkertje-met-doorlusdraadje. Maar om ook wat te kunnen verbeteren: 2A is de waarde, die er in hoort en Multiplex gebruikt inderdaad snelle types.

Mark,

Of je een zender niet met een computerlader mag/kan laden hangt niet af van de diode die bijna altijd in zo'n zender zit ter beveiliging tegen verkeerd om aansluiten aan de lader (moet je eens proberen met een FC-28....sneller stuk dan je het kan denken) maar van de manier hoe de lader de accu ziet tijdens het laden. Wordt bij het meten van de accuspanning door de lader het laden even gestopt en tijdens deze "laadstroomloze" periode gemeten dan moet je de diode kort sluiten want anders ziet de lader de accuspanning niet. Wordt echter tijdens het meten gewoon doorgeladen dan kan de diode blijven zitten. Het gaat immers niet om de 0,7 volt die extra over de diode staat, maar om de deltapiek in de laadspanning die gemeten wordt. Als bv in de lader een Maxim 712 of 713 IC gebruikt wordt dan doet de diode er niets toe of af, wordt er een ICS1702N IC gebruikt dan moet de diode er tussen uit want anders stopt de lader niet. m.a.w. je moet wat meer weten van de lader om het te weten.

Hans Delemarre

DOM DOM DOM DOM DOM
Wat ben ik zelf een sukkel.
Durf bijna geen antwoord meer tegeven.
Van mij mag er gelijk een slotje op, voordat iedereen mij gaat uitlachen.
Wat is er gebeurd. Ben eigenlijk niet het type dat zijn zenderlaad met de computerlader. Heb ik het accupakketje van de zender maar rechtstreeks aangesloten op de Titan lader, denk van is die lekker vol voor vanavond.
Ook maar effe de ontvangeraccu voor de lapidar eraangehangen.
Alle rode ledjes branden mooi, denk ik dat gaat mooi.
Kom ik hedenavond op het veld en zet de zender aan, wat is het geval de zenderaccu is bijna leeg. Toch ook maar het ontvangerpakket gecontroleerd, even bij laden aan de schulze, ook half leeg.
Nu het probleem is opgelost, niet lachen Heb namelijk de stekkers omgedraaid in de titanlader dus de min in de plus en de plus in de min, wat gebeurd er dan juist hij ontlaad.
Vandaar dat de zender ook niet rechtstreeks geladen kon worden, ontladen gaat gewoon niet via de gewone weg.
Dus het en is gewoon heel dom van mezelf geweest. :oops: :oops: :oops: :cry:
Sorry voor het het ongemak.
Groeten Han.

Hiervoor is er in het cafe een draadje: "de grootste fout, die je gemaakt hebt". We verwachten uiteraard, dat je dit daar even gaat opbiechten!!!

@Delcam

Thx weer wat duidelijker. Ik heb een schultze en daarbij moet die diode er dus wel tussen uit. Ik neem de accu daarom maar uit de zender want ik heb geen zin in geklooi aan mijn zender.

Mark

Han,

controleer die accu"s die verkeerd om aangesloten zijn geweest aan de lader wel heel goed! De diode laat dan namelijkwel door en er kan dus een flinke ontlaadfstroom gelopen hebben. Mij is dat ook een keer overkomen (wie niet eigenlijk?) en die accu wilde nooit meer goed opladen. Er bleek een cel stuk te zijn tgv een zgn reversal, ofwel de spanning was negatief geworden over de accucel en hiermee was deze definitief stuk. Check je accu's dus goed. Je staat anders ineens met een lege zender- of (erger) ontvangeraccu

Hans Delemarre

Han.
Nee, hardstikke goed, je bent tenminste een VENT die kan toegeven een foutje te hebben gemaakt.
Ondanks je ervaring stink je er toch een keer in, da's een belangrijk gegeven. Het blijft altijd OPLETTEN met deze hobby, een foutje met grote gevolgen is zo gemaakt. Ik heb ze vroeger gemaakt en maak ze nog steeds.

Verder levert het draadje toch weer wat interessante gegevens op, dus in die zin was het toch zinvol.

Ik laad mijn FC28's ook niet meer met mijn UI lader, ze raakten nooit vol, dus ik hang er een ouwe Robbe lader aan, zij het dat ik de tijden dan wel in de gaten moet houden. Alhoewel...als ik hem aan de 50 Mah hang, dan kan er bijna niks mis gaan.
De UI lader heeft weliswaar een software modificatie voor de zenderlading, maar ik vind dat die niet goed werkt.

Het direct laden van de accu heeft nadelen, je moet het stekkertje in de zender lostrekken. Er is al ooit eens een discussie geweest over DIN pluggen, dattie ongeveer tot 150 X gegarandeerd zijn (in- en uisteken).
Het iele tweepolige (Futaba) accu stekkertje haalt dit mijns inziens bij lange na niet.
Mocht je bovendien de pech hebben dat je moederbord accu kapot is, dan floept je gehele geheugen leeg.

@Richard.
Het direct laden van de accu heeft nadelen, je moet het stekkertje in de zender lostrekken. Er is al ooit eens een discussie geweest over DIN pluggen, dattie ongeveer tot 150 X gegarandeerd zijn (in- en uisteken).

Nou die DIN plug van mij gaat al tig jaar mee is al wel duizende keren gebruikt en voldoed nog steeds.

Ps Welke smoes had ik dan moeten bedenken, gewoon geen antwoord meer geven. Nou daar red je het op dit forum ook niet mee.
Het is dus ook duidelijk voor mede forumgebruikers.

Groeten Han. (lapidar vloog vanavond weer prachtig met 3 punts softlanding)

Heren,

Ivm met zenderbatterij al dan niet opladen in of uit het toestel : Kun je met een Robbe Power Peak 400 ladertje de accu van een Graupner MC-12 IN de zender zelf opladen ?

many thanks ...

Guy

Bedankt, Jorrit !

RTFM lukt nog niet, krijg m'n zender pas volgende week ...

By the way, er zou volgens sommige leden geen nederlandse handleiding bij zitten ... als dat zo is , hoop ik dat er toch op zijn minst een Engelse voor te vinden is, want mijn Technisch Duits houdt op bij Eins Zwei Drei Koekebakkerei ... :?

Back