zender robbe economic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Roger B., 26 sep 2004.

  1. Roger B.

    Roger B. Guest

    Ik heb een vraagje,

    hoe ver is het bereik van een Robbe Economic zender ongeveer, ik heb al een paar keer gehad de mijn auto niet meer reageerde op stuur en gascommando's en dat terwijl hij niet zo gek ver van me verwijderd was.
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Hoe veel het bereik van deze zenderset zal zijn is afhankelijk van een groot aantal factoren. Met een vliegend model zou je onder ideale omstandigheden zo'n kilometer ver weg kunnen komen, met een automodel is dat echter slechts enkele honderden meters.

    De meest beperkende factor in een auto is de elektromotor. Dit is een stoorzender, die het bereik ernstig verkort. Als je twijfels hebt aan de zender of de ontvanger kun je de volgende modelbouw-faqs raadplegen:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=6
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=7
     
  3. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Je kan natuurlijk ook in een omgeving gereden hebben waar behoorlijk wat storing in de lucht zit/zat.

    Je kan het bereik testen door de auto op te pakken en bij de zender vandaan te lopen (moet je wel met 2 personen zijn)... Daar waar de auto stopt met reageren houd je bereik op... Maar zoals ik al zei, als er veel storingsbronnen in de buurt zijn kan je bereik heel wat kleiner worden.
     
  4. Roger B.

    Roger B. Guest

    Ik heb een brandstofmodel dus de electromotor-storing zal gering zijn (alleen de servo's)

    bij mij was het voor de deur op straat (buitengebied) en ik gok dat de afstand 50 tot 100 meter was.....

    is er nog verschil in bereik tussen een 27mc (economic) en andere (40mhz) zenders?
     
  5. pizaboer

    pizaboer

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Enkhuizen, MVC Pegasus Enkhuizen
    mmmh volgens mij niet wel zo dat je met fm beter bereik heb dan am
    m.v.g Marijn
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Inderdaad hebben de meerkanaals FM-zendersets meer bereik dan de 2kanaals AM setjes. Dit is opzettelijk zo gemaakt. Er is echter geen verschil in bereik tussen een 27MHz en een 40MHz Economic zenderset. Ook ligt het bereik van de Economic op ongeveer het zelfde niveau als de huidige Attack T2ER-zendersets.
     
  7. Roger B.

    Roger B. Guest

    Ik weet dat het moeilijk is om zo op afstand te zeggen wat het probleem is, maar 50meter lijkt me toch te weinig, niet?

    ik kan relatief goedkoop een 4 kanaals zendersetje kopen F14 van futaba,
    zender, ontvanger en 4 servo's lekker compleet dus.
    maar dat zijn kruis-sticks.. is zoiets makkelijk om te bouwen naar 2 kanaals besturing met 2 extra kanalen (schakelaartjes) voor bediening van extra functies (verlichting enzo) en heeft zo'n zender een groter bereik?
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De F14 is er in twee versies: 7- of 8-kanaals. Standaard koop je deze met 4 kanalen op de kruisknuppels. De overige kanalen kun je naar keuze bezetten met schuifkanalen, schakelaars of multi-switch/prop kanalen. Het bereik van deze set in ongeveer 2 keer zo groot als van de Economic. Je moet er wel rekening mee houden, dat de standaard 8-kanaals ontvanger een stuk groter is dan de Economic ontvanger.
     
  9. Roger B.

    Roger B. Guest

    ruimte zat in mijn kyosho 1:8, dat is het probleem niet.

    kun je de niet gebruikte kanalen van de kruissticks makkelijk blokkeren voor "2 kanaals"gebruik? het lijkt me hinderlijk als de sticks in x- EN y-richting kunnen bewegen en je maar een van de twee gebruikt.... (kan gewoon idee zijn hoor, maar vraag me dit gewoon af)
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Volgens mij heb je daar geen last van, maar als je er toch hinder van ondervindt, kun je uiteraard de desbetreffende knuppeltrommel vastlijmen of op een andere manier vastzetten.
     
  11. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik had hetzelfde probleem, de Robbe Economic 27 MHz is toch wel een heel oud beestje met dito prestaties. Ik zou voor die F14 gaan en de Economic klikoficeren :wink: .
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo

    normaal heb je der geen last van daar de functies toch niet zijn aangesloten op je ontvanger
    als je het toch een probleem vind dan kun je twee plaatjes maken in kunststof met een gleuf er in en die over je sticks schuiven en vast plakken op je zender
    ik zie het nut er niet van in maar ja dit is niet ter zaken
    als je dat gedaan hebt dan bewegen je sticks alleen maar door de gleuven
    zo kun je door de gleuf langer of korter te maken ook nog je stelweg van je servo (dualrate) begrenzen .

    sportieve groeten raf
     
  13. Roger B.

    Roger B. Guest

    nogmaals, ik heb geen idee of ik het lastig zou vinden, ik weet niet of je er een vreemd stuurgevoel van hebt als je de stuur stick ook naar voor- en naar achter kan bewegen..
    De oplossing zou zondermeer ook weer ongedaan te maken moeten zijn omdat het wellicht nog een keer een zender voor een 4 kanaals model zal zijn.

    over futaba F14 open ik verder een nieuw topic
     
  14. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik gebruik een FC16 (zelfde kast als F14) voor alle soorten modellen en je hebt er echt geen last van. Ik vlieg met gas op rechts dus daar zit een ratel op, die stick hou ik bij een auto gewoon naar beneden tegen de aanslag. Ik zou de zender gewoon laten zoals ie is...
     

Deel Deze Pagina