Zender Robbe-Futaba F14, wat zijn de default instellingen?

Mijn 'nieuwe' (goede tweedehands) F14 staat standaard anders ingesteld dan ik verwacht had. De setup die er nu inzit is als volgt:

channel 1 : ailerons
channel 2 : throttle
channel 3 : elevator
channel 4 : rudder

Moet dat niet zijn (zo heb ik mijn flightsim zender in ieder geval ingesteld staan):

channel 1 : elevator (linker stick up-down)
channel 2 : rudder (linker stick right-left)
channel 3 : throttle (rechter stick up-down)
channel 4 : ailerons (rechter stick right-left)

Misschien maakt het gewoon niets uit, dan laat ik het lekker zo (en sluit ik gewoon de ontvanger van mijn EZ* anders aan dan nu) of is het verstandig om een vaste (in Nederland gebruikelijke) instelling aan te houden? En zo ja, wat is dan de goede volgorde?

Dat maakt bij de F14 niets uit. Zoals het nu is, wordt-ie standaard geleverd. Je kunt dat zien aan de kanaalstekers, waarop een nummer is aangebracht. Deze nummeren van links naar rechts 1 t/m 4. Als je een andere volgorde wil kun je ze domweg verwisselen.

Ik hoorde vanavond op de club dat wanneer je een 2-kanaals of 3-kanaals toestel vliegt (dus alleen rudder en elevator) de rudder rechts hoort te zitten en bij een 4-kanaals toestel rechts de ailerons en dán links de rudder.

Is dat overal zo of is dit een clubeigenschap (ze wisten het daar ook niet)
Ik vlieg namelijk in FMS met rudder en elevator links en ailerons en throttle rechts zodat als een toestel géén ailerons heeft dat voor de bediening niet uitmaakt. Kan ik weer helemaal opnieuw gaan oefenen..

Hier vind je alle standaard stickmodes.

Stickmodes

En dan heb je er ook nog die gas geven, dmv stick naar beneden te trekken...

Om een lang verhaal kort houden.

Hou je aan de stickmode van de club waarbij je lest.

Da's makkelijker voor degene die je les geeft en later als iemand een
vliegtuig voor je moet invliegen.

Zelf vlieg ik mode 2, dus richtingsroer en gas links, ailerons en hoogte rechts
Als ik een 3 kanaals toestelletje vlieg dan zet ik richting op rechts, i.p.v. ailerons dus.
Ik stuur dus altijd met rechts.

Johan

Hoe ze op de club vliegen is niet relevant voor de keuze van je stickmode. Jij zult er mee moeten vliegen, niet je club.

Voor les kun je zelf voor een kabeltje zorgen.

Bij ons wordt voornamelijk mode 1 gevlogen, maar een paar mensen vliegen mode 2. In mode 2 kon ik geen les krijgen. Toch ben ik mode 2 gaan vliegen, simpelweg omdat die mode mij meer lag.

Ik had ook mode 1 kunnen gaan vliegen maar dan zou dat voor mij altijd een beperking geweest zijn.

Voorbeeld hiervan is een nieuwe leerling die vrij recent bij ons begonnen is. Omdat iedereen mode 1 vliegt, is hij ook begonnen met mode 1. Dat ging op zich wel, maar het hield niet over en hij vond het niet prettig. Nu is hij overgestapt op mode 2. Het vliegen gaat beter en hij heeft er ook meer lol in.

Natuurlijk is het verstandig om te kijken wat ze op 'jouw' club gebruiken. Als dat voor jou ook prettig werkt, dan is de conclusie snel getrokken natuurlijk. Tot zover heeft J o h a n gelijk. Echter, als je een andere stickmode echt prettiger vind, moet je gewoon in die stickmode gaan vliegen. Voor het lessen is altijd wel een oplossing te vinden.

In het ergste geval ga je een paar keer bij een andere club vliegen waar ze wel jouw stickmode ondersteunen qua les, en haal je daar je brevet.

Invliegen van een toestel kan altijd; je kunt iemand dat bv. gewoon met z'n eigen zender laten doen, of je eigen zender even van stickmode wisselen.

Iedereen, bedankt voor de input! Ik heb dus altijd geoefend met FMS in mode 1 en dat ligt mij inderdaad het best. Ze doen op de club een beetje moeilijk maar dat zal me dan een zorg zijn. Het gaat er dacht ik om dat ik er lol in heb.. Ik laat het dus lekker zo :)

Wat mijn eerste post betreft: zoals het stond toen ik 'm kreeg is dus mode 1 :D en was ik geloof ik nogal in de war door de omgekeerde volgorde (als je de zender open hebt dus, dan zit kanaal 1 rechts)

Niets aan de hand :P

Als je via een kabel wilt lessen:
fig4-01.gif

hezik zei:
Als je via een kabel wilt lessen:
fig4-01.gif
Eueueuh?? Is dat een diagram van de module die je bij robbe kunt krijgen (met andere woorden, kan ik dit bij de electronicazaak laten solderen en gebruiken als een échte?! Dat zou me zeker 40 euro schelen!)

En aan de switch te zien is dit de leraar-module; hoe zou de leerLING module er dan uit moeten zien? Ik neem tenminste aan dat daar géén switch op moet zitten? En wat voor kabel kan ik gebruiken, gewoon standaard twee-aderig (electra, speaker) snoer met 3.5 mm jacks?

Bedankt in ieder geval! :)

J o h a n zei:
Maar je zult de zender even moeten open.

Je ziet het snel genoeg.

Omdraaien en/of verwisselen naar smaak.

Johan

Weet je zeker dat je dat naar smaak kan doen? Bij mijn boot is het zo dat als ik de stekker omwissel van de stick waar ik de snelheid mee regel dat de regelaar helemaal niks meer doet. :( Dus nou moet ik om vooruit te varen de stick naar beneden doen...beetje vaag, maar het went wel :wink: Iemand een oplossing?

Je regelaar moet waarschijnlijk worden geherprogrameerd.

In een F14 is servo reverse, stekker omdraaien.

@hezik.

Wat doet deze schakeling, is dit een ingang of uitgang?

Ze doen op de club een beetje moeilijk

Als leraar neem je natuurlijk wel een verantwoording op je.
Je moet een leerling veilig het vliegen bij brengen met zo min
mogelijk kans op schade.

Dit gaat het best als de student in dezelfde mode vliegt als de
leraar. Immer hij is degene die de zender (snel) moet overpakken als
de student de controle verliest.

Ik ben het met Hezik eens dat je best met verschillende modussen kunt
lessen als je beschikt over een computer zender met trainerkabel.

Maar dat is in jouw geval (f14) niet aan de orde.

Johan

Ah ok, de ingang,

Dit is de leraar zender dus.

Sadking billy moet dus een schema voor ppm out voor z'n F14.

(en die wil ik eigelijk ook wel...heb nog een f14 naast m'n fx14)

En dan nog een leraar die zijn computerzender wil aansluiten op
een gemodificeerde F14.

Johan

Dat is dus de ppm out schakeling waar O.P. het over heeft.

@hezik

Wat gebeurt er met een F14 als je daar 5v ppm
(i.p.v. 2) volt doorheen jaagt met een andere zender?

Johan

Dat gaat vast niet werken, bovendien moet het signaal geinverteerd worden. Hiervoor kun je ook deze schakeling gebruiken maar moet je aan de uitgang van het IC (pin 6) vermoedelijk met een weerstand en een zenerdiode gaan werken. Ik zou dit moeten meten en testen. Ik had begrepen dat er van een F14 naar een FX14 moest worden geschakeld.

De schakeling voor PPM uit uit een F14 was al eerder hier gepost:

f14.gif

kostprijs componenten: misschien een keer 5 euro?

Back