zender skysport 4 voor cp-heli gebruiken: kan dat??

Discussie in 'Electronica' gestart door pinty, 15 mrt 2010.

  1. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    Na sterk aandringen van collega-vliegers ben ik een aan het rondkijken geweest voor een cp-heli.
    Ik ben alleen erg geschrokken van de prijzen, en vroeg me af, of ik mijn oude vertrouwde skysport 4 zender niet kan ombouwen voor een cp.
    Een barebone kds450 heb je al vanaf 100 euro (ongeveer zelfde prijs als een fp, bijv walkera ufly), en dat is ook een beetje het budget wat ik op dit moment te besteden heb.,

    Volgens dit draadje: uitbreiding-futaba-skysport-4-welk-signaal-op-de-ontvanger is het mogelijk om een extra schakelaar erop te zetten (voor het gas), maar kan dit ook??
    Ik bedoel, zou dit werken ??

    Tuurlijk, ik kan een complete set kopen, maar een lege portomonee houdt het allemaal een beetje tegen:rolleyes:

    Ik heb al wel een (simpele) gyro, micro ontvanger (6 kanaals), brushless motor en regelaar. en natuurlijk ook micro servo's.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat je even om je heen moet kijken, want de meeste van die kleine heli's hebben een driepunts 120 graden aansturing, en dan heb je een zender nodig die hier mee overweg kan, of je moet een losse mixer kopen en dat verdiept je budget alleen maar onnodig.

    Er zijn wel CP heli's die met een aparte pitchservo functioneren, en dan zou het moeten gaan met een y-kabel op de snelheidsregelaar en pitchservo
    Bijvoorbeeld de Graupner Micro Star 400 is zo'n heli (als die nog te krijgen is overigens. Ik noem hem alleen maar omdat ik er toevallig vorige week eentje in handen had....).

    Vermoedelijk zul je een hele hoop moeten pielen met het afstellen om een en ander goed vliegend te krijgen, maar aan de andere kant is dat natuurlijk ook een deel van de uitdaging. Echter ik denk gebaseerd op ervaring, dat je er dan toch niet zo heel veel plezier van zult hebben.

    Buiten dat: als je budget maar 100 Euro is, zou je er eerst ook nog eens aan moeten denken, dat je ook nog de onvermijdelijke onderdelen moet aanschaffen om de zaak te repareren na een crash. Dat dat gaat gebeuren hoef je niet als "mischien" af te doen, je crasht! vroeg of laat (en ik hoop altijd laat) maar crashen ga je!

    Mijn advies: bezuinig niet, dat leid tot frustraties. Ergere frustraties dan de frustratie van graag willen vliegen maar het geld niet hebben.... Namelijk de frustratie van wel een heli hebben maar het verd(*&^de ding WIL niet vliegen....

    Welke heli je ook koopt, neem de aanschafprijs, en verdubbel dat bedrag als reserve voor onderdelen, mogelijke upgrades etc etc. En begin er pas aan als je dát bedrag ook daadwerkelijk kunt missen.

    Dit is echt niet lullig bedoeld, maar je moet gewoon realistisch blijven, en in gedachten houden dat als je heli wilt leren vliegen, dat je dan goed beslagen ten ijs moet komen. En dat gaat nu eenmaal niet als je elk dubbeltje moet omkeren.... Je zult vast verschillende jubelverhalen horen van mensen die dat wél voor elkaar gekregen hebben, maar voor ieder "low-budget succesverhaal" dat ik ken, staan er minstens tien minder succesvolle tegenover, en die hoor je hier op het forum meestal niet. Ik wel, want al die "niet-succesverhalen" komen uiteindelijk bij mij als instructeur om het dan toch maar eens góéd aan te pakken. En buiten dat, zelf heb ik destijds óók wegens geldgebrek met een absoluut minimum moeten leren vliegen. Het is gelukt maar heeft bloed zweet en tranen gekost, en ik kan het niemand aanraden....

    Groet, Bert
     
  3. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    dus, om het even heel kort door de bocht te sturen, mijn idee van heli besturing bij een cp klopt voor geen kant.

    Om het even te vergelijken met een fp (die ik dan wel heb)
    1 - gas
    2 - tail
    3 - roll
    4 - pich

    Ik dacht dat het zo dan kon:
    1 - gas (nieuwe kanaal zeg maar)
    2 - bladverstelling
    3 - tail
    4 - roll
    5 - pitch

    let svp niet op de nummering of volgorde, dat laat ik voor het gemak even buiten beschouwing.

    gr,
    Richard
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor, zover zit je er niet naast.
    Vroeger (voordat computerzenders en meer dan 4 kanalen algemeen verkrijgbaar waren) werden gas en pitch op een kanaal gecombineerd. Dat was weliswaar met brandstofmotoren, waardoor je door listig gebruik te maken van offset-hoeken in de aansturing van gas en pitch (de zogenaamde gasvoorloop) toch min of meer een "constant" toerental vekregen werd. Marginaal, en maar over een gedeelte van het pitchbereik, maar toch, en er viel naar destijdse maatstaven best mee te vliegen.

    Maar dan praat je wel over meestal heli's met 10 cc en 1.50 meter rotordiameter, wat 25 jaar geleden de hoofdmoot uitmaakte.
    Jij zoekt een heli in ongeveer de 450 klasse.
    Het moet zonder meer mogelijk zijn om je pitch en regelaar op een Y-kabel aan te sluiten, maar dan zul je toch iets moeten expirimenteren met bijvoorbeeld de KV waarde van de motor om te voorkomen dat bij pitch geven het toerental niet tot in het oneindige oploopt. Een regelaar met governor functie valt af, want die zal JUISST het toeretal met alle geweld opschroeven, meer dan een gewone ESC.
    Tevens zul je van HH gyro's af moeten zien, omdat die sowieso een aansturing nodig hebben op het gain kanaal om überhaupt in HH mode te kunnen werken. Een revo-mix op de hekrotor behoort ook niet tot de mogelijkheden. Vroeger op de grote brandstofheli's deden we dat met een mechanische mixer tussen pitch en hekrotorservo, maar in die grote bakken had je plenty ruimte om een of ander hefbomenstelseltje te fabrieken. In de kleine heli's is dat vast ook wel mogelijk, maar het vergt wel veel van je knutselvaardigheid. Ik heb tenminste nog niet van iemand gehoord die dat al eens gedaan heeft.

    Het kan wel, wat je wilt, en als ik er over nadenk, het zou me waarschijnlijk wel lukken met de ervaring van vroeger en met wat studeren op de mogelijkheden van het spul van vandaag (ben geen electro-expert), maar om eerlijk te zijn, je hebt tegenwoordig al voor zo weinig geld (relatief dan) een zender met alle benodigde software voor heli's, dat ik zelf absoluut niet van plan ben een dergelijke moeite te gaan doen voor een kwalitiatief matig resultaat. Het beste advies wat ik je kan geven is gewoon doorsparen en met goed spul beginnen, of er helemaal NIET aan beginnen.

    Maar toch, wat je wilt moet mogelijk zijn, vroeger vlogen we met verbrandingsmotoren op vergelijkbare wijze.....

    Groet, Bert
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    even ongegeneerde spam: klik :)

    Denk ook eens aan de setjes van HobbyKing.com. Heb je al een barebone van een 450Heli voor 28 dollar :)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    @ Pinty:

    Zonder een oordeel over deze :Dschaamteloze:D vorm:D van:D reclame :D
    uit te spreken:

    Dit is wél een veel betere oplossing dan met een ongeschikte zender wat aan te modderen....

    Of je er op in gaat is een heel ander verhaal, en voordat er gekrakeel losbarst: ik heb niks met Japie.G te maken, veroordeel iedere vorm van sluikreclame etc etc

    Ik blijf wél van mening, dat CP heli vliegen met een budget van maar 100 Euro, op zijn minst twijfelachtig, zo niet domweg onverstandig is....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  7. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    Ik deel helemaal je mening.
    Het probleem met mij is, dat ik nogal makkelijk om te praten ben.
    Zeker als je de diverse heli's ziet (juist...hobby-king) voor een klein prijsje, en dan met een aantal gasten een keertje gaat vliegen.

    Dan gaat toch het bloed kruipen, waar het eigenlijk niet heen kan gaan.
    Vandaar dat ik ook een beetje aan het rond kijken was, naar een cp binnen mijn budget (los van het crashen) en mijn mogelijkheden.

    Nadat ik jouw meer dan duidelijke verhaal heb gelezen, rest het mij dan ook meer dan maar te blijven dromen (voorlopig) van een cp-heli.
     
  8. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam

    niet om jou, of je zender af te kraken (wie ben ik?? ), maar ik heb nou eenmaal slechte ervaringen met tweedehands zenders en ontvangers.
    Bedankt voor het meer dan verleidelijke aanbod!!
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Niet blijven dromen.... Blijven sparen! Dan is voor je het weet die droom werkelijkheid. Ook een "high-end" heli is haalbaarder dan je denkt, hoe gek dat ook mag klinken. Je zou ze de kost moeten geven die als leerling bij ons gekomen zijn met low budget scrap, en besloten het roer om te gooien en binnen een jaar een goede tweedehandse topheli kochten, en daar nog steeds profijt van hebben vanwege de lage onderdelen kosten. De onderdelen zijn wel duur, maar je hebt ze nu eenmaal niet zoveel nodig als je een goede heli vliegt..... uiteindelijk blijkt dat domweg de goedkoopste route te zijn.

    Maar uiteindelijk is en blijft het en prijzige hobby, hoe je het ook wend of keert!

    Groet, Bert
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zag bij de laatste indoor een vliegmaat met zo`n KDS 450, dat is toch echt een leuke heli voor dat geld. En gewoon in NL verkrijgbaar.
     
  11. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    vandaar....leuk spul voor nog geen 100 euro, barebone


    Het moet maar even wachten
     
  12. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    @ Bert: De kosten (bij een crash) vallen wel mee. Ik zit even te kijken wat de onderdelen kostten voor bijv een kds450, en die zijn per onderdeel niet duurder dan een euro of 15.

    Dus voor de crash kosten hoef ik het niet te laten.
    En zodra ik mijn motorfiets weer klaar heb (ook een dure hobby), blijft er ook weer meer hobbygeld over.
     
  13. Sandifort

    Sandifort

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Den Haag
    hoi Richard,

    ik denk dat je beter kunt zoeken naar een andere zender (meer kanalen)
    er zijn best wel wat relatief goedkope zendersets verkrijgbaar die prima voldoen. bij h*bbyking heb je al een prima set voor ongeveer 60 euro incl verzenden.

    (ik heb hier nog een bijna complete walkera 60b premium + wat onderdelen liggen, mist servo's op de swash en heeft 2 nieuwe schroefjes voor de linkjes op de bladhouders nodig, dus mocht je intresse hebben. ding ligt hier in de weg)
     
  14. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    ik heb inmiddels een andere zender aangeboden gekregen, geschikt voor heli-vliegen.

    nu nog even doorsparen voor een echte heli


    enneh...die 60 moest je toch zo snel mogelijk opstoken?? :)
     
  15. Sandifort

    Sandifort

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Den Haag
    die walkera is leuk om rustig mee te vliegen, niet om mee te 'gooien' wat ik nu aan het proberen ben ;)
     
  16. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    als je het niet erg vindt, dan zie ik daar maar vanaf. Kan het geld dan beter steken in een kds450 oid
     

Deel Deze Pagina