zender

Hoi,
Je vraag is wel wat vaag. Vraag je of iemand een zender te koop heeft? (in dat geval kun je beter in het "te koop" forum onder elektronica kijken, daar staan er zat, of een oproep in het "gevraagd" deel plaatsen)
Of wil je informatie over zenders?
Wat wil je er mee gaan besturen, hoeveel kanalen, nieuw of gebruikt....?

Hoe meer informatie jij geeft, hoe beter wij antwoord kunnen geven.

Laatst bewerkt:
Die module lijkt me niet voor een Turnigy zender: "FrSky DJT is compatible with JR transmitters following:JR: 347, 388, 783, U8, PCM10, PCM10S, PCM10SX, PCM10IIS, 8103, J9303, PX, 9XII, 11XZERO"

Allereerst zou ik vermelden wat je met de zender wilt doen.
Daarna zou ik [Te koop] Elektronica - Modelbouwforum.nl in de gaten houden. Mooie zenders worden daar aangeboden door forumleden die net iets meer willen maar die voor jou (nog) voldoende mogelijkheden kunnen bieden.
Nieuw kopen lijkt me zonde. Of je moet nu al precies weten wat je wilt, en ook over 3 jaar.

Enne, wat is een zender die digitaal is?

Die Orange module kan je wel met de Turnigy 9XR combineren. Het wordt dan compatibel met de Spectrum ontvangers.

Er zijn meer modules die er in kunnen. Eigenlijk elke module die JR compatibel is kan er in. Ik heb er een FrSky module in zitten en het voldoet vooralsnog prima.

Tips en overwegingen bij aanschaf van een nieuwe zender, sticky/ belangrijk/FAQ, permanent vastgepind bovenaan in het Beginners-subforum:
Een zender kiezen

En ook deze zenderdiscussie (vergeet niet onderaan op de start knop te klikken om resultaten te zien).

Forumtipjes:
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt:
Haha zo kan ik niet vliegen.

Zo lang we niet meer info over wensen krijgen is het lastig te adviseren.
Voor mij is de vraag hetzelfde als: "ik zoek een auto met zwarte banden"

Haha zo kan ik niet vliegen.

Zo lang we niet meer info over wensen krijgen is het lastig te adviseren.
Voor mij is de vraag hetzelfde als: "ik zoek een auto met zwarte banden"

Volgens mij valt dat best mee. Zonder dat hij 1x heeft gereageerd staan er al 9 antwoorden in dit draadje;).

Als we een maandje wachten zijn alle merken en types straks wel genoemd :D:D:D.

Max

Taranis

Ik zal ook nog even een duit in het zakje doen ;)

Wanneer ik nu weer zou moeten kiezen dan zou ik voor de FrSky Taranis gaan ipv Graupner.
Met deze zender kan je echt een hele tijd vooruit en je krijg meer voor minder geld.

- 16 Kanalen
- 60 modelgeheugens
- Spraak
- Sliders
- JR module slot, dus uitbreidbaar.
- Open Source software.

Bijkomend voordeel zijn de goed betaalbare ontvangers en telemetrie modules,
ook de ACCST techniek heeft zich de afgelopen jaren zeker bewezen (Futaba FASST achtig).

Meer info over de zender op RCgroups HIER (in het Engels)

Er is ook een Howto draadje op RCgroups waar men elkaar helpt, erg actieve community alles bij elkaar genomen.

R. Scott Page maakt op Youtube hele fijne filmpjes voor het programmeren van de zender (KLIK)

Review Filmpje:

Aangezien je nog op school zit, zal je budget vast beperk zijn.
Momenteel nog enkele op voorraad bij microtechnics, ik heb er net een uurtje geleden een besteld.

Laatst bewerkt door een moderator:
De Taranis komt bij mij ook als eerste naar boven borrelen. Ik heb er net zelf een binnen en hij bevalt tot nu toe echt heel goed. De mogelijkheden zijn ongekend, zeker voor een zender in deze prijsrange.
Wat handig is aan de zender:
-Volledig vrij programmeerbaar. Komend van een ander merk is dat even wennen, maar als dit je eerste zender is heb je daar geen last van.
-Handige PC software om je nieuwe modellen te programmeren en de zender software te updaten. De open source software wordt goed onderhouden. Bugs worden snel opgelost.
-Module slot (JR) voor een extra zendmodule. Je kan er bv een DSM-X module bijkopen en daarmee veel BnF modellen besturen van Horizon. Per model kun je on de software aangeven welke module hij moet gebruiken, de ingebouwde of de externe. (of beide)
- 32 kanalen beschikbaar!!
-Sticks voelen zeer goed aan en zijn voorzien van 4 kogellagers per stick.
-Standaard volledig geintegreerde telemetrie met spraak aan boord. Je kan zelfgemaakte sampels gebruiken voor de spraak als je die liever in je plaatselijke dialect wil hebben ;-)
- goedkope ontvangers en telemetrie sensoren.
-bewezen techniek.

Nadelen:
-Hij ziet er niet heel erg sexy uit
-Hij is slecht leverbaar vanwege de grote vraag.

Uiteraard zijn zenders voor iedereen persoons gebonden, het is maar wat je er precies mee wilt gaan doen. Wil je niet teveel uit geven, dan zou ik persoonlijk kiezen voor Futaba, bijvoorbeeld de 6EX , die rond de 200 euro ligt, een simpele zender met niet teveel poespas en het is ook nog 2.4 gHz. Voor als je wat meer wilt, is Graupner ook goed, maar is je budget niet te groot, dan kan je ook kiezen voor Spectrum. 1 nadeel van spectrum, je kan maar uit 2 modes kiezen, terwijl de andere genoemde zenders al gauw een optie hebben om meerdere modus te kiezen.

Succes met je zoektocht :)

De Taranis komt bij mij ook als eerste naar boven borrelen. Ik heb er net zelf een binnen en hij bevalt tot nu toe echt heel goed. De mogelijkheden zijn ongekend, zeker voor een zender in deze prijsrange.
Wat handig is aan de zender:
-Volledig vrij programmeerbaar. Komend van een ander merk is dat even wennen, maar als dit je eerste zender is heb je daar geen last van.
-Handige PC software om je nieuwe modellen te programmeren en de zender software te updaten. De open source software wordt goed onderhouden. Bugs worden snel opgelost.
-Module slot (JR) voor een extra zendmodule. Je kan er bv een DSM-X module bijkopen en daarmee veel BnF modellen besturen van Horizon. Per model kun je on de software aangeven welke module hij moet gebruiken, de ingebouwde of de externe. (of beide)
- 32 kanalen beschikbaar!!
-Sticks voelen zeer goed aan en zijn voorzien van 4 kogellagers per stick.
-Standaard volledig geintegreerde telemetrie met spraak aan boord. Je kan zelfgemaakte sampels gebruiken voor de spraak als je die liever in je plaatselijke dialect wil hebben ;-)
- goedkope ontvangers en telemetrie sensoren.
-bewezen techniek.

Nadelen:
-Hij ziet er niet heel erg sexy uit
-Hij is slecht leverbaar vanwege de grote vraag.

Moet je nu echt overstappen naar zo`n zender?
Heb je nu echt een pc nodig om mixer`s te veranderen?
Dus....een pc meenemen naar je vlieg-lokatie?

of kan je ook programeren met de zender alleen op het veld?

weet je ook of er een `volgorde-mixer `inzit zoals bij de jetti-zenders?

Bijv. gearswitch omgooien: de deuren gaan langzaam open.
als ze open zijn komt langzaam het landingsgestel eruit en dan vice-versa bij het weer omgooien van de gearswitch?

Ik ben ook wel benieuwd naar toepassing van de zender van de TS
Ik hoop dat het getal in zijn forumnaam niet staat voor het jaartal wanneer hij met pensioen gaat.
In de toekomst kan ik nog niet kijken, maar de technologie gaat zo snel, dat ik het af en toe niet meer snel kan oppakken.

Uiteraard zijn zenders voor iedereen persoons gebonden:)

Ik denk het niet, want dan zou niemand even jouw set up kunnen testen.......als je twijfeld!

Ik had vroeger een rij-vriend(auto`s) zijn zender-ontvanger......oh my god....gas ging goed, maar links was rechts en rechts was links.

Zijn opmerking was: maar als de auto naar je toe komt rijden is het WEL goed. YOU NAMED

Mvg. Richard

Laatst bewerkt:
Uiteraard zijn zenders voor iedereen persoons gebonden, het is maar wat je er precies mee wilt gaan doen. Wil je niet teveel uit geven, dan zou ik persoonlijk kiezen voor Futaba, bijvoorbeeld de 6EX , die rond de 200 euro ligt, een simpele zender met niet teveel poespas en het is ook nog 2.4 gHz. Voor als je wat meer wilt, is Graupner ook goed, maar is je budget niet te groot, dan kan je ook kiezen voor Spectrum. 1 nadeel van spectrum, je kan maar uit 2 modes kiezen, terwijl de andere genoemde zenders al gauw een optie hebben om meerdere modus te kiezen.

Ik vraag me af of je weet wat de Taranis kost (€187 incl btw op het moment)
Als je enig idee hebt wat het ding allemaal kan, dan kom je snel terug op je verhaal.
Een Futaba 6EX kan een stuk minder en kost bijna hetzelfde :yes:

Ik vlieg zelf tevens met Graupner HoTT, maar de Taranis kan veel meer voor minder :)
Prijzen zijn niet persé maatstaven voor kwaliteit.

Moet je nu echt overstappen naar zo`n zender?
vanwaar deze reactie?

Heb je nu echt een pc nodig om mixer`s te veranderen?
Dus....een pc meenemen naar je vlieg-lokatie?

of kan je ook programeren met de zender alleen op het veld?

Ja natuurlijk kan dat, via de PC is alleen iets makkelijker

weet je ook of er een `volgorde-mixer `inzit zoals bij de jetti-zenders?

Bijv. gearswitch omgooien: de deuren gaan langzaam open.
als ze open zijn komt langzaam het landingsgestel eruit en dan vice-versa bij het weer omgooien van de gearswitch?

Ja dat kan, je kan alles vrij programmeren dus ook door-sequencing

Laatst bewerkt:
sorry

Sorry voor de onduidelijkheid maar ik zoek een zender om mee te zweefvliegen. En hij moet makkelijk te programmeren zijn om bijvoorbeeld later remkleppen e.d. te gebruiken.
Zonder dat hij gelijk de hoofdprijs kost.

Dat kan in principe met elke 6 kanaals computer zender meestal wel.

Zoals ik al schreef zou ik momenteel voor de FrSy gaan, zit je voor de komende jaren goed.
De bijbehorende 8 kanaals ontvanger kost rond de 20 euro in tegenstelling tot Graupner daar betaal je ongeveer €10 per kanaal.

PS. zet je leeftijd nog even in je profiel aan, dan weet men ongeveer wat je kennis niveau is.

Daar ga je geen spijt van krijgen. Waar heb je hem vandaan?
Ik heb gisteren een nieuwe set spraak bestanden gemaakt die vriendelijker klinkt dan de originele. Was even werk, maar leuk om te zien wat er mogelijk is. Je kan heel eenvoudig eigen meldingen erin zetten. Er komt overigens een Plus versie aan van de Taranis en een upgrade kit voor bezitters van de huidige versie.

verschil met plus uitvoering gevonden

Waar kunnen wij je spraak pakket ophalen ? :D

Het verschil met de Plus uitvoering:
The Taranis X9D+ will have some new features and functions over the Taranis X9D, including haptic, upgraded sliders, dual-color LED backlight grey-scale display, 6-position replaceable encoder, etc.

Deze upgrade kan door de gebuiker uitgevoerd worden lijkt het, ik hoop dat de onderdelen los bestelbaar worden.
de 6 positie schakelaar en verbeterde sliders zijn interessant, de rest boei mij niet zoveel.

Ik heb 'm besteld bij MicroTechnics.eu de verdeler voor Europa

Laatst bewerkt:
Back