zender

Ik heb hem ook bij Microtechnics.eu besteld.

Plus uitvoering, hmmm, ik had best nog ff kunnen wachten. Aan de andere kant, ik heb hem nu nodig om het protocol uit te zoeken.

mx 12

Ik zat nu te denken om de Graupner mx 12 mode 1 te kopen. Hij ziet er mooi uit, je kan er veel op doen en mensen zijn er erg tevreden over op verschillende forums.

Zonder dat ik ervaring met de graupner als de frsky heb, is het misschien handig om te overwegen dat naar ik denk de programmering hoe het bij frsky gaat de nieuwe norm zal worden.
Je moet alles wat je nu leert weer overboord gooien.
Verder dacht ik een paar jaar geleden ook dat ik met 7 kanalen genoeg zou hebben.
Dat is een grote misvatting gebleken.
Daarnaast is hij 2 keer zo duur als de zender die ik adviseerde en kan tig keer minder.
Alleen heb ik er een verkeerde module bij gezet en kan even niet vinden welke module er wel in moet.

Een MX-12 (ik heb er een, de oude 35 Mhz versie, omgebouwd naar Assan 2.4) kun je 2e hands voor weinig kopen.
Als je een 4-kleppen vleugel hebt dan kan de MX-12 daar al niet echt goed mee omgaan. Je hebt dan minimaal een MX-16 nodig.

Ik zou zeggen: Neem iets 2e hands en dan echt goedkoop bv een MX-12. Of ga voor iets voor de komende jaren en dan is de FrSky tip wel een hele goede hoor.

Als ik dat eerder had geweten...

Ik ben ook begonnen met een Futaba 7C met het idee dat ik daarmee voor een lange tijd klaar zou zijn. Toen ik mijn eerste zwever met kleppen wilde programmeren kwam ik er achter wat er op de beschrijving ontbrak!
"7-channel FASST Radio control system for Airplanes/Helicopters"
Juist, "for airplanes en helicopters" maar niet voor gliders dus. Als je de flaps goed wilt instellen ,kom je altijd één mixer te kort.

Ik ben het wel met mijn voorgangers eens. Koop, als je nu met eenvoudige zwevers vliegt en niet veel te besteden hebt een gebruikte goedkope 6-kanaals zender of spaar even door voor iets goeds met minimaal 8 kanalen waar je jaren mee vooruit kunt.

Even wat op een rijtje voor een (elektro)zwever:
1. hoogte
2. richtingsroer
3. linker rolroer
4. rechter rolroer
5. motor.
6. remkleppen (óf 2 flaps, kan op 1 kanaal als je dat zou willen)

Met een 6-kanaals zender kom je dus in principe even uit voor een eenvoudige zwever.

Maar....wil je er wat bij dan kom je al tekort:

Elektrozwever met 2 flaps en 2 rolroeren:
1 tm 5, en 6+7 voor de flaps.

Wil je dan nog: Sleephaak, intrekbaar wiel dan voor iedere functie nog een kanaal.

Acht kanalen is dus ook al gauw beperkt maar heb je veel meer mogelijkheden mee dan met 6.

Je zegt "Ik wil een zender om mee te zweefvliegen" maar dat is nog steeds niet erg duidelijk. Waar vlieg je mee, wat zijn je plannen?

Ik ben het wel met mijn voorgangers eens. Koop, als je nu met eenvoudige zwevers vliegt en niet veel te besteden hebt een gebruikte goedkope 6-kanaals zender of spaar even door voor iets goeds met minimaal 8 kanalen waar je jaren mee vooruit kunt.

Liefst wel meteen het merk waar je mee door kan, dan hoef je geen nieuwe ontvangers te kopen.

Rick

Ja, goede aanvulling al is dat altijd een beetje koffiedik kijken. Graupner, Futaba en Spektrum zijn de afgelopen jaren volgens mij allemaal van protocol/systeem gewisseld waarmee het lastig wordt met dezelfde ontvangers te blijven vliegen.
Al denk ik dat je bij de grote merken meer kans hebt dat de "oude" ontvangers in ieder geval nog een poos leverbaar blijven.

Grappig om te zien dat je hier echt 2 kampen ziet in de adviezen. Het ene kamp vind het verstandig door te sparen voor een duurdere bewezen merk zender, het andere kamp omarmt de nieuwkomers die binnen het budget alles kunnen wat je nodig hebt en waarschijnlijk veel meer.
Ik ben super tevreden met m'n Taranis, maar op de vliegclub was men erg sceptisch tot ze hem in de hand gehad hadden. Ik denk dat er binnenkort meer bij gaan komen... Wie nu overweegt over te stappen naar een zender met telemetrie komt bij de grote namen al snel boven de € 500,- uit. Door de extra module slot kun je voor de prijs van de juiste module al je oude ontvangers blijven gebruiken wat voor ervaren vliegers een groot pluspunt is.

Ongeveer 2 jaar geleden werd ik op rcgroups en rc-network bijna gelyncht toen ik over FrSky schreef. De FrSky-producten werden er bekeken als was het speelgoed. Maar toen men de resultaten van de onafhankelijke testen en reviews onder ogen kreeg heeft men stilaan de kak terug ingetrokken. Heel veel Futaba en JR adepten hebben ingezien dat FrSky een voorsprong van minstens 3 jaren heeft opgebouwd. Mijn voorspelling is dat binnen 10 jaar zowat 85% met FrSky producten vliegt. Veel keuze zal men in elk geval niet meer hebben in de toekomst want het zal zeer moeilijk zijn om FrSky te overtreffen qua kwaliteit. En dan moet je je producten ook nog schappelijk gaan prijzen. Kijk maar eens hoe weinig de FrSky ontvangers kosten... Ik heb nu 34 FrSky ontvangers. Waarom? Gewoon omdat het kan...

Wat mij betreft gaat het helemaal niet om merken of kampen.....
Topic starter geeft aan dat hij nu een relatief dure 6-kanaals Graupner zender wil aanschaffen. Mijn reactie was dat hij dan misschien beter nu een wat goedkopere 6-kanaals kan zoeken en doorsparen voor een minimaal 8-kanaals zender omdat hij daar meer mee kan.
Of gelijk een 8-kanaals, merk maakt mij niet uit.

Overigens, die Taranis kost 187 euro zonder ontvanger; met een (full range) ontvanger erbij ben je 222 euro kwijt, plus 12,90 verzenden maakt 235 euro. Bij Lindinger kost een MX-16 Hott met ontvanger 279 euro, gratis verzending. Zo schokkend vind ik dat verschil niet.
Bij FrSky zijn de ontvangers en telemetriemodules wel beduidend goedkoper.

En dat FRSky goede spullen maakt wordt in dit draadje nergens betwijfeld.

Ik vlieg zelf tevens met Graupner HoTT, maar de Taranis kan veel meer voor minder :)
Ik ben dan altijd wel erg benieuwd wat voor essentiële dingen die Taranis extra heeft, die ik met mijn MX-16 niet kan en die maken dat mijn vliegtuigen beter vliegen. HoTT heeft al veel meer mogelijkheden dan ik ooit gebruikt heb en ik ben nog nooit tegen beperkingen aangelopen. Maar misschien vlieg ik veel minder complexe vliegtuigen dan jij, dat kan natuurlijk :vamp:

de 6 positie schakelaar en verbeterde sliders zijn interessant, de rest boei mij niet zoveel.
Ik zou echt niet weten wat ik met een 6-positie schakelaar moet in een zweefvliegtuig en sliders mis ik ook niet. Als de rest niet boeiend is...wat blijft er dan over :-)

Maar goed, ik rij zelf in een Dacia Logan omdat die alles doet wat ik vraag van een auto. Hij mist de gadgets, knopjes en toeters/bellen van een Audi maar ook die mis ik niet hihi.

Er zijn verschillende mogelijkheden voor de TS. Ofwel koopt hij een simpele, maar toch relatief dure nieuwe 6-kanaalszender en bijhorende ontvanger. Daar zal hij waarschijnlijk binnen een jaartje ofzo tegen beperkingen van de zender aanlopen.
Of hij kiest voor een degelijke tweedehands zender, met FrSky module en goedkope ontvangers. Als hij bijvoorbeeld een FF9 voor ± 90 euro of een MX12 voor 50 euro op de kop kan tikken, en deze uitrusten met de FrSky module, dan kan hij toch al enkele jaren mee. Moest het niet bevallen, dan is er nog geen man overboord want de prijzen van tweedehands FF9's en MX12-en zakken niet verder dan nu. En de ontvangers kan hij altijd later nog gebruiken als hij kiest voor de Taranis of de Horus...

Met verwondering lees ik de hoeveelheid reacties op een niet heel concrete vraag: topicstarter heeft in de 33 posts die dit draadje nu lang is 2 keer gereageerd zonder concreet te worden: wie weet nu wat mikke2334 precies wil? Ik niet, dus kun je geen advies geven, tenminste dat heb ik ooit op mijn opleiding geleerd.

Dus mikke2334, wat wil je precies?
Duidelijk is dat je gaat zweven, maar doe je nog iets met andere vliegtuigen, hoe belangrijk is telemetrie, waar denk je over een jaar mee te vliegen, vlieg je op een club of alleen (kan dan handig zijn om toch voor het 'clubmerk' te gaan), hoe lang vlieg je al, hoe schat je zelf je vaardigheden in, etc, etc.

Bovenstaande is opbouwend bedoeld om mikke een goede keus te laten maken op wat zijn wensen zijn. Als je verkeerd wilt kun je het als zeer kritisch lezen, maar dat is niet de intentie.

JB

Heb nu net een Graupner mx-16 binnen gekregen. Wat een mooi ding, echt een stuk mooier en moderner dan die oude Robbe Futuba fx-18.

Vandaag alle firmware gelijk gemaakt, en voor het eerst gevlogen met de mx-16 alles ging goed moet alleen het gas nog iets strakker zetten want dat gaat nog erg losjes.

morgen weer met de Ms-C.- Swift 2

Hardstikke mooi, daar heb je een goede zender aan. Veel plezier.

Ik wil je nog wel wat meegeven voor een volgende keer; als je een draadje start met een vraag en je geeft te weinig informatie is het wel zo aardig om in ieder geval aanvullende info te geven als daar om gevraagd wordt. Jacob heeft dat in post 34 bijvoorbeeld gedaan, en ikzelf ook in post 27.
Als je dat niet doet gaat de grap voor ons er een beetje vanaf. Het lijkt dan net of wij voor Jan met de korte achternaam van alles aan het schrijven zijn.....

Hardstikke mooi, daar heb je een goede zender aan. Veel plezier.

Ik wil je nog wel wat meegeven voor een volgende keer; als je een draadje start met een vraag en je geeft te weinig informatie is het wel zo aardig om in ieder geval aanvullende info te geven als daar om gevraagd wordt. Jacob heeft dat in post 34 bijvoorbeeld gedaan, en ikzelf ook in post 27.
Als je dat niet doet gaat de grap voor ons er een beetje vanaf. Het lijkt dan net of wij voor Jan met de korte achternaam van alles aan het schrijven zijn.....

oké bedankt voor de tip. ik zal er volgende keer rekening mee houden. En sorry voor de mensen bij wie ik niet heb gereageerd.

Back