zender

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Rindert, 21 nov 2006.

  1. Rindert

    Rindert Guest

    heren
    wat is een goede zender voor mij ik wil er mee zeilen
    hoeveel kanalen zou hij moeten hebben

    thx
     
  2. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Tja Rindert

    dat zal voor een stukje afhangen van je boot, en van wat jijzelf wil doen.

    De meeste doorsnee zeilboten kunnen prima met een doordeweekse 2-kanaals zender (kanaal 1 = roer; kanaal 2 = zeiltrim)

    Heb je een wat grotere boot waar je je fok en grootzeil afzonderlijk wil kunnen regelen, heb je daar een extra kanaal voor nodig.

    Voor mijn zeilboot ga ik bvb ook een kantelbare kiel monteren, wat ook weer een extra kanaal vereist.

    Dus misschien zelf even aangeven welke boot je hebt/gaat kopen, zodat we al kunnen kijken of je aan een gewone zender voldoende hebt, of dat het ietsje meer moet zijn!
     
  3. Rindert

    Rindert Guest

    ik ben op het ogenblik bezig met de abn amro vor 70 122 cm
    ik hoop met kantel kiel en spinnaker dus ik denk een 5 of 6 kanalen heb ik wel nodig
    maar dan de vraag wat voor zender wie heeft met welke zender goede ervaring
    eentje die niet al te duur is
    bedankt voor je reaktie
    groet
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    De 'nieuwe'4- of 6-kanaals zenders van Conrad zijn niet al te duur, maar daar heb ik geen ervaring mee;
    De Robbe Skysport is een leuk geprijsde zender waar ik goede ervaringen mee heb. Is 4-kanaals, maar met wat handigheid kan je er een kanaal bij maken.
     
  5. jean99

    jean99

    Lid geworden:
    29 okt 2006
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Dordrecht
    2e hands op marktplaats kun je wellicht ook je slag slaan :D
     
  6. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    De graupner X-412, rond de 110 euro, fijne 6 kanaals zender.
    4 kanalen met de knuppels, 1x schakel kanaal, 1x kanaal met draaiknop.

    deze zitten al standaard gemonteerd.
    er zit ook een mixer ingebouwd, kan som handig zijn.
     
  7. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Weet jij waar ik hier documentatie over kan vinden? Ik heb namelijk nog een SkySport liggen met 5 kanaalsontvanger :D
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    zoekfunctie?? Typ in 'skysport' of plaats een vraag in het electronicadeel...
     
  9. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    Robbe T4-EX art. F4055 met display . Dit is een 4-kanaals stickzender op de 40 MHZ FM band. In de zender kunnen 4 modellen opgeslagen worden. Leraar-leerlingsysteem, servoweg instelling (ATV-EPA) mix instelling Ideale zender om mee te vliegen of boot te besturen. De set bestaat uit : ontvanger, 3 servo's, schakelaar, batterijhouder en kristallen



    hier komt de info vandaan http://www.oude-station.nl/zenders.htm
     
  10. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
  11. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Deze 4 kanaals zender (en alle 4-kanaals eigenlijk) is misschien wat krap... even rekenen...

    1) Roer
    2) Zeiltrim
    3) Kantelkiel
    4+5) Spinnaker (spinnaker heeft 2 kanalen nodig)
    6) eventuele onderlinge trimbijstelling voor fok/grootzeil bij te stellen


    Ik kom voor mij eigen VOR70 ongeveer ook aan die rekening... maar ik speel nog mte het gedacht om de dagger boards net zoals op de grote boten ophaalbaar te maken... dus dat zou nog een een kanaal extra zijn. Hoewel dit voor een schaalmodel misschien te veel van het goede wordt...


    Persoonlijk ben ik ook al ruime tijd de markt aan het verkennen voor een zender voor deze boot... en momenteel zie ik een Robbe FC-14 of FC-16 wel zitten.

    Daar kan ook de navy-twin stick in, zodat ik de zender ook voor een toekomstige sleper zou kunnen gebruiken, en nu al voor onafhankelijke regeling tussen fok/grootzeil

    De FC-16 is bovendien uitgerust met een computer met programmeer mogelijkheden, zodat er eventueel wel iets in te stellen valt voor het mixen van de kantelkiel in combinatie met beweegbare dagger boards...

    En doordat deze zenders modulair zijn, valt de initiele aanschaf goed mee, en kunnen extra functies (kanalen) achteraf in stukken bij aangekocht worden.
     
  12. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Zou ik voor de FC 16 gaan daar kan je de uitslag van de servo's instellen.
    Ik bezit hem zelf ook en is de slag van de servo iets te groot kan je het procentgewijze instellen naar beide kanten toe.

    Ik zeil niet met die Twinsticks maar met twee schuifregelaars die midden op de zender komen.
    Ze zitten mij te dicht op mekaar en je moet ze wel met een hand kunnen regelen.

    Kan ook iemand die heeft zelf een paar Twinsticks in zijn zender gemaakt en zeilt er ook mee.

    Maar de een doet het zo en de ander zo.
     
  13. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Mijn dank is groot :D
     
  14. Rindert

    Rindert Guest

    jongens bedankt voor de info ik zal eens even zoeken
    ik denk dat ik voor een De graupner X-412
    groet R
     

Deel Deze Pagina