Zenderaccu Futaba T6EX laden tijdens gebruik

Beste mensen,

Gezien het feit dat ik ga proberen het kamprecord recreatief modelvliegen te verbeteren en daarvoor mijn zender meer dan 4uur en 32 sec non-stop zal moeten gaan gebruiken, vraag ik mij af of het mogelijk is om te laden tijdens het vliegen.

Normaal gesproken stopt de lader ermee wanneer je de zender inschakelt. Is er een manier om dit te overbruggen?
Ik dacht dat het misschien handig was om verder in te gaan op dit specifieke onderwerp in het elektronica forum, omdat hier misschien meer kans is het antwoord te vinden.

Zie het draadje van mijn discussie in het brandstof forum:
modelvliegkamp-oss-poging-tot-halen-van-het-record-non-stop-vliegen-2011-a

Alvast bedankt,

Luc

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de zender wil opblasen moet je de plug overbruggen. :D
Die zit er als bescherming voor de electronic van der zender.

Je kan een grotere accu nemen en die met een langere kabel verbinden met de zender .
Akku dan in je broekzak steken .

Mvg Johan

Ps: Test eerst maar eens hoelang je zender aan blijft als de akku fris is geladen .

Ik zal eerst is kijken hoe lang hij fris opgeladen het doet ja, alleen weet ik vrijwel zeker dat 4 en nog wat uur onmogelijk gaat worden.
Misschien koop ik wel een grotere accu en leg ik er 2 verlengkabels tussen.
Kan dit gewoon?

een mx 20 met 6000mah 1 cel lifo doet het echt heel lang hoor;) denk dat er genoeg zenders zijn die dat halen! en een grotere/externe accus i dan denk ik betere optie.

Lipo erin.... Ik haalde met mn 7c 11 uur op n 2600mAh 3s lipo... met mn 8FG haal ik 14 uur op n 2s 2600mAh lipo.

Over mijn ontvanger accu maakte ik me vele malen meer zorgen dan de zender accu.
Ik weet niet wat voor zender je hebt, maar elke moderne zender (behalve T14, T18 ) gaan met gemak 4 uur mee. Mijn DX8 met standaard accu stond na 4 uur nog vrolijk op 5,0v.
De rest van het kamp mee door blijven vliegen en heb pas na 3 dagen geladen.
Dus als je een frisse accu hebt is er geen probleem.

Anders kan je hem nog met een kabeltje aan een 5000mAh lipo pakket hangen als je er over twijfeld.

MAAR, hoe hou je het vliegtuig meer als vier uur in de lucht?

Mag je landen en tanken,mag je landen en een andere accu steken, hoe gaat dat?

Mvg. Richard

Lang vliegen kan je eigenlijk op 2 manieren:

-electrozwever met niet te grote accu en hopen op veel termiek
-trainer-achtige brandstofkist met een grote tank

Een electro kist volduwen met accu's werkt helaas niet.

je hebt ook nog een tussenweg ,ez volgeladen met fpv spul bleef ook een half uur in de lucht .
en was meer dan een kg zwaar accu 7,4 volt 5000mah.
Dus 1 met een leuk buitenlopertje er in met een grote prop laten lopen op zijn max rendement red het vast wel een uur continu.
Het zal liggen aan het weer denk ik dat word de gok .
En 4 uur op een zenderaccu tja dat moet al je minste probleem zijn .
Plak er anders een dikke lipo achter van 5000mah.
Maar een van 2200 moet zat genoeg zijn 3s dan wel .

Groeten Wiebe.

Met een V-Trainer is een uur lang vliegen op 1 3S3000 helemaal geen probleem .

V-Trainer is gemaakt voor FPV en om lang in de lucht te kunnen blijven.

Mvg Johan

@ calmatosport, Ik heb een Futaba T6EX zender, in de handleiding staat dat als je onder de 8,4 volt komt de accu gevaarlijk laag zit en je het model onmiddelijk moet landen, volgeladen gaat er max 11,5 volt in.
In mijn zender zit zo'n rode Futaba nimh accu, ik zal even kijken hoeveel capaciteit deze heeft.
Kan aan de T6EX eventueel een lipo gehangen worden?

Zou een standaard ontvangeraccu zoals deze het 4 uur volhouden?
RCtechnics

Zoja, dan moet ik hem nu bestellen om hem nog op tijd binnen te krijgen.
Zo nee,
Kan een lipo gewoon zonder problemen aan een ontvanger gehangen worden? Zijn hier ook speciale connectors voor?

Hoi Luc,

Als die zender accu van jou nog redelijk vers is dan gaat ie met gemak een dag mee. Probeer het eens om hem gewoon een dag aan te laten staan.
Als ie dat niet haalt kan je er een 3s 2200 lipo (of meer) aan hangen. Wel goed zorgen dat de stekkertjes(+/-) goed zitten en die dus niet los komen!

Een gemiddelde trainer gebruikt per vlucht van zo'n 10 minuten 80-100mAh dus een vlucht van 4 uur kost je zo'n 2400mAh
Je kan een lipo dmv. een BEC aansluiten, ook kan je 2s aan je ontvanger hangen, maar vaak kunnen de servo's dat niet aan.
Een tip is om je roeren zo soepel mogelijk te maken en korte armen op je servo te gebruiken zodat ze weinig kracht hoeven te leveren.

Grt, Ron

Hai Ron,

Erg bedankt voor de info.
Ik begrijp dus dat mijn zender het waarschijnlijk wel vol zal houden
Er zit een 2000 mah nimh accu in.
Is het niet zo dat je echt de knuppels moet bewegen, omdat de zender anders niks hoeft uit te zenden en het stroomverbruik lager ligt?

Bedoel je met BEC zo iets als dit?
RCtechnics

Als ik er niet uikom neem ik het hele zooitje wel gewoon mee naar RCtechnics, daar moet ik toch nog heen.

Ga je dit jaar weer proberen om het record nog een duwtje in de rug te geven of niet?

Is het trouwens noodzakelijk om een viltklunk in de tank te hebben? Ik heb er nu een gewone in zitten.
En zou die fles niet onwijs gaan overhevelen nu hij op de vleugel zit? Ik wil het liefst niet mijn hele vliegtuig verbouwen zoals u heeft gedaan :)

Een viltklunk moet je gebruiken , die verhindert luchtbelletje in je leidingen die de motor direkt zouden laten stoppen.

En je hebt de garantie dat ook de laatste druppel word opgezogen.:D

Mvg Johan

Hoi Luc,

Ik vind het super dat je een poging wilt doen om het record wat op te schroeven. Wij kunnen misschien ook nog wat leren van jouw vindingen ;)
Ik had er gewoon een simpele 3A UBEC in zitten. Er zat niet eens een schakelaar tussen omdat je hem op een dag toch maar een paar keer aan & uit zet. Let bij een UBEC wel op, een schakelende BEC heeft meestal meer rendement dan een Liniaire BEC.

Een viltklunk staat er inderdaad om bekend de hele tank tot de laatste druppel leeg te zuigen, dit was bij mij ook zo dus dat werkte prima. Een paar bellen lucht is nog niet het einde, maar dat bodempje brandstof kan met zo'n tank meerdere minuten schelen.

@ Ron, mijn vindingen? Die van een 14 jaar jong stuntelend geen idee waar hij mee bezig is veelvragend kneusje? :)
Nou ik voel me vereerd, haha
Ik zal me door RCtechnics goed laten adviseren en ik heb bij een vriend nog zo'n wat oudere harde Cola fles weten te regelen

Is het ook gewoon mogelijk om de fles right- on met elastieken op de vleugel te binden? Hoef ik niet moeilijk te doen met een......, stik ik ben de naam vergeten voor zo'n zweverdrager :)
Of gaat het dan te veel schudden en klotsen of er zelfs af vallen?

Is een Graupner prop trouwens wel het meest efficiënt? Ik heb ook nog een APC liggen

Groetjes,

Is het niet zo dat je echt de knuppels moet bewegen, omdat de zender anders niks hoeft uit te zenden en het stroomverbruik lager ligt?

De zender blijft constant een signaal uitzenden.
Een rijtje pulsen voor elk kanaal een puls van verschillende lengte afhankelijk van de knuppelstanden.
En dan weer van voren af aan.
Als je de knuppels niet beweegt dan moet hij dat ook over zenden.
Voor het stroomverbruik maakt dat dus niet uit.;)

Back