zenderaccu laden Graupner XR6 race

• Topicstarter Topicstarter jukky
  • Startdatum Startdatum
J

jukky

Guest
Ik heb in mijn gebruikt gekochte zender XR6 van Graupner een originele zenderaccu zitten van 12,8 volt met een cap. van 800 mAh. Wanneer ik deze een uurtje of 10 op mijn robbe universele lader in de 140 mA heb opgeladen is hij bijna vol. Dit geeft mijn zender aan (11,8 v). Wanneer ik nu wil gaan rijden moet ik snel zijn want na drie of vier minuten geeft hij al een piepalarm en de mededeling 8,2 v. Dat de batterij kapot is snap ik wel maar hoe ,en hoe lang en waarop ik moet laden op mijn lader snap ik echt niet. Ik weet dus niet of ik hem kapotgeladen heb of dat dit al zo was toen ik hem kocht. Heeft iemand ervaring met deze zender en welke accu moet ik nu hebben en wat kost dat ?

Zender accu van 12,8V dat klopt niet volgens mij. Is eerder een 9,6V accu. Hte zijn namelijk 8 cellen van 1,2V.

Als je met 140mA laad zou die na 8uur al vol zijn. de berekenen met simpelen som 800/140x1,4=8uur. Misschien dat het daar aanligt dat je hem te lang oplaad maar volgens mij maakt dat met deze laadstroom niet zoheel veel uit.

Ik heb zelf dan de XS-6 zender en daar zit ook deze accu bij en heb er nog geen problemen mee. Die van mij gaat wel een aantal uur mee. Ik heb ook nog andere accu van Panasonic dat is een 1000mAh accu en die heb ik bij de conrad vandaan deze gebruik ik als hoofd accu laat maar zeggen deze zit erbij mij altijd in en als die leeg is gaat die andere erin. Ik laad me accu's ook met iets van 140mA en heb nog geen last dat me accu's minder capaciteit hebben.

De Graupner XR6 heeft net als heel veel zenders een accu met 8 cellen en is dus nominaal 9,6V. Een helemaal volle accu zal ongeveer 10,8 tot 11,2V zijn. Die spanning zakt na het inschakelen vrij snel naar iets meer dan 9,6V. Op die spanning blijft de accu het overgrote deel van de tijd "hangen". Langzaam maar zeker zakt de spanning van de accu in tot niet iets onder de 9,6V. Daarna zakt de spanning steeds sneller en bij ongeveer 8,8V is de accu leeg. Dan moet je stoppen met het gebruik van de zender.
Jouw accu is dus ook een accu met 8 cellen en zal dus niet hoger dan ongeveer11,2V mogen worden. Als hij tot 11,8V komt is de accu overladen waardoor hij beschadigd zal worden.
Hoe lang dat duurt en hoe erg de beschadiging is hangt helemaal af van hoe vaak dat overleden is gebeurt en hoe lang het heeft geduurd. Als dat overladen maar één keer is gebeurd en het heeft maar een uurtje geduurd dan zal de beschadiging niet erg groot zijn en waarschijnlijk zelfs onmerkbaar. Als je de accu al lange tijd op de beschreven manier geladen hebt zal de beschadiging veel groter zijn en kan je de accu waarschijnlijk wel weggooien.
Bij de Modelbouw FAQ vindt je twee artikelen die voor jou van belang kunnen zijn. Het eerste gaat over NiCad's en de tweede over de NiMH accu's. Het eerste vindt je HIER. Het tweede artikel vindt je HIER.

Ik heb sinds een jaartje de XS-6 van Graupner, hierbij zat een 9,6 V 800 mAh NiCd accu. Deze accu is nu defect (ook snel leeglopen in circa 30 min. na volledig geladen te zijn, laadstroom = 100 mA). Heb een 2000mAh NiMh accu aangeschaft en hiervan verwacht ik veel meer. En met name een normale levensduur i.p.v. 1 jaartje.

miccim zei:
........ Heb een 2000mAh NiMh accu aangeschaft en hiervan verwacht ik veel meer. En met name een normale levensduur i.p.v. 1 jaartje.
De levensduur is voor het overgroote deel afhankelijk van hoe je met je accu omgaat. Te snel laden en te ver ontladen zijn grote boosdoeners. Ik heb hierover al het nodige geschreven dus dat doe ik hier niet meer.
Wanneer je deze artikelen lezen wilt dan moet je HIER kijken voor de NiCad accu's en HIER voor NiMH accu's.
Succes.

De meesten van ons gebruiken een simpel ladertje, niks geen delta-peak etc. je moet dan de tijd dat je de accu aan de lader hebt zitten wel in de gaten houden, anders krijg je bovenstaande problemen...

Volledig opgeladen geeft mijn zender netjes 11.4 volt aan... (XS6), dat zakt vrij rap en blijft lange tijd ergens rond de 10 volt hangen... Kan er heel wat uurtjes mee rijden (ontvanger-accu is eerder leeg!).

Ernst Grundmann schreef:
De levensduur is voor het overgroote deel afhankelijk van hoe je met je accu omgaat. Te snel laden en te ver ontladen zijn grote boosdoeners....

Ik ben het met jullie eens dat hoe je met de accu's omgaat belangrijk is en bedankt voor de links.

Te ver ontladen is niet gebeurd in mijn geval, de zender geeft immers zelf aan wanneer de spanning te laag wordt, het is dan tijd om te gaan stoppen. Volgens de theorien over het laden van NiCad's kun je deze accu's niet overladen door een kleine laad stroom (< 0.1 C) toe te passen.
En door een timer te gebruiken voorkom je dat je continu erbij moet zijn.

Soms zit er een kwalitatief inferieure cel in een pakket, ook dit kan helaas voorkomen...

Ik zelf heb ook een XR6, en ondervond dat mijn accupack al vrij snel vreemd begon te doen tijdens het laden, en ik heb hier wel meer klachten over gehoord, ondanks de juiste behandeling. Nu heb ik een echt "vet" pack gekocht 2300mA, en hoef nog maar om de zoveel mnd te laden.

De accupack's zijn behoorlijk prijzig in aanschaf, een goed alternatief is een battery-holder. Deze moet je wel met een beetje veilen pas maken, maar kent wel het voordeel dat wanneer 1 cell kapot is, gooi je deze gewoon weg.

Helaas kwam deze tip voor mij te laat [want ik heb hier een uitstekende penlight lader, en genoeg penlights] maar misschien heb jij er nog wat aan. Volgens de bedenker zijn deze battery-holders bij PKracing en/of Conrad te koop.

m.vr.gr. Per.

om de zoveel maanden?

ik heb zelf een packje voor mijn xs6 gemaakt uit gp2100 cellen omdat ik op de gewone set maar een uurtje of wat kon rijden (werd heel snel slechter, ondanks ik toch met een deltapeak lader laadde, wel met de accu uit de zender)

de nieuwe set doet het perfect en na meer als een jaar nog niks minder dan toen die nieuw was.!

Hmm,mijn Zender is dan wel een Auto zender(XR-3)maar daar zit gewoon een baterij houder bij.En darin stop ik dus ook 2100 mah Gp's in.Raar dat ze dat niet bij alle zenders doen,dan kun je tenminste kiezen :?.

Erik,

Misschien een beetje laat antwoord, maar ik had over jouw verbazing heen gelezen.

Het standaard pack was na enkele weken gewoon leeg, ook al gebruikte ik de zender bijna niet eens :( . Nu heb ik een 2500mA pack van Sanyo gekocht in febr. ongv. 4 wedstijden mee gereden en wat testwerk, en hij staat nog steeds op 9.6volt, hij is alleen bij aankoop geladen. [ik rij vrij weinig, en trainen doe ik tijdens de wedstrijd, 3 quali's + 2 finales]

m.vr.gr. Per.

Ik ben er nu wel uit dat mijn accu de ziel heeft gegeven. Ik ga nu dus een nieuwe kopen maar kan iemand me een tip geven want ik lees zo veel verschillende specificaties en bovenal moet hij natuurlijk qua formaat in mijn XR6 passen. Wellicht weet iemand een goed adres in de buurt van Breda.

Back