Zenderaccu's opladen

• Topicstarter Topicstarter atx
  • Startdatum Startdatum
A

atx

Guest
Normaal neem ik de 8 penlite accu's uit mijn zender om ze op te laden. Maar ik heb ook een voeding die (8*1.2=9,6V) de juiste spanning kan leveren en ik heb ook een stekkeringang op mijn zender zitten. Nu is mijn vraag:

Kan ik via de stekkeringang die op mijn zender zit dmv een externe voeding die 9,6 V levert mijn 2300NIHM penlites opladen zonder dat er iets kapot gaat? Zo ja, hoe lang moet ik mijn zende er aan laten hangen?
Op de lader staat een maximale stroomsterkte aan gegeven van 0.5 Ampare

bvd

nee, dit kan niet.
Een nicad of nimh accupakket moet je laden met een spanningsbron die zn laadspanning aanpast op de laadtoestand van de cellen. Ook speelt het verlies aan warmte een rol in de benodigde laadspanning. Een spanningsbron met een vaste (ingestelde) spanning werkt niet. Koop een goedkoop ladertje, liefst natuurlijk een goede computergestuurde lader, daarmee spaar je die vrij dure NiMh cellen.

Laadtijd is uit te rekenen door een simpel formuletje. Een computerlader heeft dit niet nodig, en schakelt vanzelf uit.
Laadtijd in uur = (mAh/mA) x 1.4

NiCd en NiMh accu's worden met een stroombron(Amperes) ipv spanningsbron geladen(Volts). :wink:

Voor DEZE accu's kun je je voeding instellen op ca 15V (niet kritisch).
MAAR!, dan moet je wel de maximale stroom instellen op 230mA (0,23A).
Minder mag ook. In principe kun je zo voor een onbeperkte tijd laden.
(een geheel lege accu zou dan na ca 14 uur vol zijn)

Stroombron met stroombegrenzing Monkey, geen spanningsbron.

Een volgeladen NiCd cel is 1.5Volt, 8 cellen hebben dus 12 Volt nodig, 15Volt hoeft niet.

De factor 1.4 geldt alleen bij langzaam laden op 0.1C.

Ik sluit me aan bij Monkeuy, koop een goedkoop ladertje wat je niet verkeerd in kunt stellen zoals je voeding (haast, slaap, alcohol ;)).

Zitten je cellen los in een accuhouder Atx? Geen goed idee, corrosie gevolgd door storing, gaat een keer mis. Accucellen aan elkaar solderen, daar is hier al wat over geschreven.

Ron: m'n penlites zitten gewoon los in m'n zender, je weet wel; in het onderste deel van de zender kan je ze erin stoppen. Dat kan toch geen kwaad? het is er voor gemaakt..

Als de accucellen in zo'n lamlendig houdertje met van die klemveren zitten, kan het kwaad om de eerder aangegeven reden. Veel veiliger om cellen aan elkaar te solderen of te puntlassen.

Back