zenderkeuze: Futaba EXA of FF7? of nog iets anders??

Welke zender

• Futaba FF7 (400€)

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    614
Mensen, ik heb een nieuwe zender nodig..

Ben ooit begonnen met een Hitec anologe zender: wijze les. niet aan beginnen!

toen al vrij snel een digitale 4 kanaals, 35Mhz met uitbreidmogelijkheid tot 6kan.

Ik wil eigenlijk wel naar 40Mhz (kan ik ook af en toe met men zeilbootje varen) en voor men oude zender heb ik een prima bestemming (vriendin)

Ik twijfel tussen
Futaba EXA (250€) 6kan. 6 kisten, digitale trim.
6exa.jpg

Futaba FF7 (400€) 7kan. 10 kisten, digitale trim, throttle cutoff schakelaar, Heli programma's
ff7.jpg

Waar gebruik ik de zender voor:

ik heb tot nu toe alleen 4kan. vliegtuigen ivm zender beperking. ik wil naar kisten toe met RG en flaps. (en evt een camera servo??)

Ik ben geen heli vlieger, en verwacht dit op middellange termijn ook niet te worden (helaas financieel gezien...)

ik wil wel stationair kunnen regelen op de zender, en de motor kunnen uitschakelen op de zender (kan dat wel op de exa?)

(mijn oude zender had annologe trim, en digitale trim, dus kon de gasstick op stationair instellen en met de met de annologe trim throttle cut off doen.)

wie o wie heeft ervaring enz?

(mijn oude zender had annologe trim, en digitale trim, dus kon de gasstick op stationair instellen en met de met de annologe trim throttle cut off doen.)

Daar noem je een heeeel belangrijk nadeel van de twee zenders die je uitgekozen hebt. Ik heb zelf met de FX-18 (van iemand op de club) gevlogen en die heeft ook alleen digitale trim. Ik vind dat een heeeeel groot nadeel. Je kan rond het stationair moment van de motor niet snel reageren. (voor electro(zwevers) heb je dit probleem niet dan zijn digi-trims geen probleem) Ik hou het mooi bij de F-14 en FC-18.

Laurens

hebje al eens gekeken naar de graupner mc 19 en 22 ....
lekker groot scherm makkelijk te programmeren.
en eenhele leuke prijs .
groeten wiebe

Voor €400,- laat je een mooie FF9 overkomen. Al dan niet met R149DP. Kun je de komende 10 jaar zonder echte beperkingen vliegen. ;) Ik heb 450$ voor de mijne betaald, dat komt neer op €370,- huidige Dollar koers. Tel daar €20,- shipping bij op en klaar ben je. Mét R149DP, kristallen, schakelaar en een zend+ontvangst accu pakket.

Jorrit zei:
Voor €400,- laat je een mooie FF9 overkomen. Al dan niet met R149DP. Kun je de komende 10 jaar zonder echte beperkingen vliegen. ;) Ik heb 450$ voor de mijne betaald, dat komt neer op €370,- huidige Dollar koers. Tel daar €20,- shipping bij op en klaar ben je. Mét R149DP, kristallen, schakelaar en een zend+ontvangst accu pakket.

Linkje naar shop aub

Bij albatros-mechelen voor €300 een FF7 compleet, ik rijd daar over 2 weken langs,

:arrow: on-route www.rockwerchter.be 8) :celebrate:

Scheelt wel verzendkosten...

Ik heb de kans gemist om de FF7 en de FF9 eens naast elkaar te leggen. misschien zaterag. maar wat is de meerwaarde van de FF9 t.o.v. de FF7?
en heb ik dat nodig... :?:

mvg
R

Rico van Dijk zei:
Ik heb de kans gemist om de FF7 en de FF9 eens naast elkaar te leggen. misschien zaterag. maar wat is de meerwaarde van de FF9 t.o.v. de FF7?
en heb ik dat nodig... :?:

rico, even zoeken op het forum, er is al een draadje waar alle verschillen tussen beide opgesomd zijn.

Sanwa RD8000
veel minder "stijl" maar top-functionaliteit.

Tuurlijk in clubverband in Europa weinig bekend.

greetz

De FF7 is voor €339,- te krijgen bij Verspaget in Eindhoven. Hierbij zit een R137F ontvanger en 3x digitale S3151 (3kg) servo's, X-tals en switch.

Ik zou voor de FF7 gaan. Ik heb net zelf de 9CAP gekocht en volgens mij zijn deze qua opzet praktisch hetzelfde (dit is een aanname).
Supermakkelijk te programmeren middels het menu, na een half uur heb je de handleiding praktisch niet meer nodig en de zender heeft alle mixen die je maar kunt bedenken.

Verder voor wat de opmerking van Laurens betreft inzake nadeel van digitale trim: De motor zet je uit middels de 'throttle cut' die je op elke gewenste schakelaar kunt programmeren. De stationair trim hoef je dus niet meer te veranderen om de motor uit te zetten. Eenvoudig de schakelaar om (of de trainer switch vasthouden in mijn geval) en de motor gaat uit. Volgende keer starten weer exact dezelfde stationair afstelling.

Jock

Jorrit zei:
De FF7 is voor €339,- te krijgen bij Verspaget in Eindhoven. Hierbij zit een R137F ontvanger en 3x digitale S3151 (3kg) servo's, X-tals en switch.

Ik heb hem met alles erop en eraan voor 299€ gekocht.

Ik las in de manual van de FF7:

Transmits in both FM (PPM) and PCM by selecting modulation/cycling transmitter. Requires receiver of proper modulation.

betekend dit dat je tussen ppm en pcm kan switchen, of dat je beide modules kan plaatsen?

mvg
Rico

ps, is pcm zoveel beter dan?

beide modulaties werken gewoon met dezelfde module, pcm heeft als voordeel de failsafes.

Ik heb nog iets ingewikkelds gevonden: op de site van futaba 7C vind ik dit lijstje

7CAF R127DF (4) S3004 600mAh 600mAh 72 FM Aircraft FUTJ69**

7CAF R127DF (4) S3151 600mAh 600mAh 72 FM Aircraft FUTJ70**

7CAP R138DP (4) S3151 600mAh 600mAh 72 PCM Aircraft FUTJ71**

7CAP R138DP (2) S3151 600mAh 600mAh 75 PCM Aircraft FUTJ72**

7CHF R127DF (4) S3151 600mAh 1000mAh 72 FM Heli FUTJ73**

7CHP R138DP (4) S3151 600mAh 1000mAh 72 PCM Heli FUTJ74**

Dit zijn de verschillende versies waarin de zender verkrijgbaar is.

de Fut71 en fut 72 lijken mij de (voor mij) meest geschikte zender, voor vleugelvliegtuigen ingesteld, met PCM ontvanger.

Alleen hier staan 2 soorten frequentie modules: 72Mhz en 75Mhz

ik ben op zoek naar een 40Mhz.

of is dit lijstje alleen voor in het buitenland ofzo?
like dat in nederland wel 35 en 40 verkrijgbaar is??

mvg
Rico

Back