Zenderkeuze

• Topicstarter Topicstarter Petermodelbouwforum
  • Startdatum Startdatum
P

Petermodelbouwforum

Guest
Hallo.

Ik ben beginnend modelvlieger (orientatiefase) en ik wil een 2e hands zender kopen.
Mijn interesse gaat uit naar een:
Robbe futuba fx18,
Robbe ff8,
Graupner MC18,
Multiplex 2020.

Ik wil graag gedegen advies (eigen ervaringen svp) over de voordelen/nadelen vn de door mij genoemde types.
Ik zal natuurlijk beginnen met een charter oid, maar wil uiteindelijk naar een Xtra en/of heli.
Welke zender raden jullie mij aan?

P.s. heb zoekfuntie gebruikt maar kon zo 1,2,3 geen geschikt antwoord op mijn vraag vinden.

Alvast bedankt.

Ik vind persoonlijk de FC-18 beter dan de FX-18. aangezien je een tweede hands zender zoekt zou ik zeker ook naar de FC-18 zender kijken (word niet nieuw meer gemaakt, maar alle onderdelen/uitbrijdingen zijn nog gewoon te verkrijgen.

de Multiplex ziet eruit als een stoeptegel :evil:

Ik ken zelf de Robbe zenders niet, maar zoals Laurens al vermelde is de MPX 2020 net een stoeptegel.

Ikzelf vlieg met een MC16/20 naar alle tevredenheid.
Voldoende mogelijkheden om instellingen etc in te voeren en 20 modelgeheugens, dus voor de toekomst ook zeer goed bruikbaar.

Daarnaast is de programering van de MPX 2020 minder duidelijk dan die van de Graupner zenders.

Grt,
Berto.

Ton,

Ik heb een FX18, en gebruik deze voornamelijk voor zwevers en motormodellen. Zelfs een electrozwever met flaps en airbrakes is voor de fx18 geen enkel probleem. Het enige probleem dat ik mocht ondervinden was dat ik voor de verschillende toestellen de schakelkanalen 5-8 en de eventuele mixschakelaars moest wisselen. Zo zat de retract voor de ene zwever op de schakelaar links, voor een ander zat ie dan rechts. Dit is zeker niet bevorderlijk voor het aankweken van automatismen. Maar om dit probleem op te lossen moet je een zender van een hoger gamma kopen. Maar verder ben ik zeer tevreden over de fx 18. Ik heb ook en Fc18, maar een complexe zwever ermee programmeren lukt me nog steeds niet vlot. De fx18 is zeker gebruiksvriendelijker te programmeren dan de fc18.

evert_B zei:
Ton,

Ik heb een FX18, en gebruik deze voornamelijk voor zwevers en motormodellen. Zelfs een electrozwever met flaps en airbrakes is voor de fx18 geen enkel probleem. Het enige probleem dat ik mocht ondervinden was dat ik voor de verschillende toestellen de schakelkanalen 5-8 en de eventuele mixschakelaars moest wisselen. Zo zat de retract voor de ene zwever op de schakelaar links, voor een ander zat ie dan rechts. Dit is zeker niet bevorderlijk voor het aankweken van automatismen. Maar om dit probleem op te lossen moet je een zender van een hoger gamma kopen. Maar verder ben ik zeer tevreden over de fx 18. Ik heb ook en Fc18, maar een complexe zwever ermee programmeren lukt me nog steeds niet vlot. De fx18 is zeker gebruiksvriendelijker te programmeren dan de fc18.

Kijk hier heb ik wat aan (no offence naar de anderen toe :wink: ).
Gebruikerservaringen wil ik horen.
Hoe is de FX mbt heli's?

P.s. een hoger gamma.
Bijvoorbeeld een ff8 of 9?

die Multiplex 2020 heb ik jaren gebruikt naar alle tevredenheid, het is een zender die alles doet wat hij moet doen, maar hij is niet te programmeren zonder de handleiding erbij. Dat en het beperkte aantal modelgeheugens deed mij overschakelen naar een MultiPlex Royal Evo 9.

Kris.

Ton,

Met helis heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je niet bij helpen.
Het probleem met de schakelaars met de fx18 kan je oplossen als je alles van tevoren weet. Maar je koopt eerst een zender, dan heb je een 5e kanaal nodig, en je zet een schakelaar bij. Zo heb ik mijn FX steeds weer uitgebouwd. Telkens er iets bijkwam, moest ik wel ergens iets veranderen, zodat een of ander model weer deels of geheel hergeprogrammeerd moest worden. Om volledig te kunnen gelijkschakelen heb je dan ook in elk model een 8 kanaalontvanger nodig (en heel wat denkwerk vooraf). Aangezien ik dit nooit vantevoren kon voorzien, zat er maar een ding op: een nieuwe zender. Ik heb veel en lang vergeleken, de verschillende modellen in men handen gehad, en de keuze ging tussen een z9, fc28, mx22, mc24, evo12. Het is uiteindelijk de z9 geworden. Ik denk dat alle zenders die ik noem hun waarde hebben, en zeer goed zijn. Het is de z9 geworden omdat ik anders pcm ontvangers zou moeten vervangen. Ik ben er wel heel tevreden van. Toch gaat men fx niet weg, en ik gebruik hem nog steeds.

Handleidingen doorlezen en vergelijken?
{komt straks linkje van :wink:}

Bij het doorlezen van de FC18 en FX18 valt op dat er minder heli in de FX18 zit. Of mischien handiger opgelost.

FX 18 werkt ook goed voor heli's :) Je hebt alleen geen 5 punts pitch en gas maar dat mis je niet zolang je het niet hebt ;)

Voor vliegtuigen echt meer dan voldoende. PCM enz. dus je komt er een heeel eind mee....

Hallo,

Weet je al of je alleen gaat leren vliegen of in clubverband (alleen vliegen raad ik je ten stelligste af)?
Zoek iemand die je wilt leren vliegen en koop hetzelfde merk zender als je leraar ! Anders kom je misschien in problemen voor leraar-leerling connectie tussen beide zenders (beschouw Futaba 100% compatibel met Hitec).
Natuurlijk kun je met de "oude" methode leren : leraar sleurt de zender uit jouw handen om nog te proberen het vliegtuig te redden. Dan hoef je geen leraar-leerling-connectie.

Als je verder wil gaan met RC, dan moet je echt uitkijken voor een programmeerbare zender zoals je ze reeds zelf hebt vernoemd.
Nog even op een rijtje voor een matig budget :
Robbe FX18-Futaba 6EXA-Futaba 7C-Multiplex Cockpit-Graupner MC12 of MX12-Hitec Optic6-Sanwa RD6000-JR ???
En inderdaad, de vermelde FC18 is tevens een uitstekende keuze tweedehands, eventueel de FC16 met flink wat minder mogelijkheden.
Over kwaliteit van de verschillende merken van zenders valt niet veel te vermelden : jouw budget bepaalt de mogelijkheden van de zender.

Olivier

ik ben ondanks mijn nieuwe mc-14 opzoek naar een nieuwe zender, maar het liefst digitaal. Nou weet ik niet of ze bij Q mijn vraag begrepen toen ik vroeg of de ff9 en ff7 digitaal waren. de mc-14 stuurt naar mijn weten nog analoog, dmv potmetertjes.

eigenlijk ben ik dus opzoek naar een schema waar veel van de gebruikte zenders op staan en hun eigenschap in signaal zenden. digitaal of analoog. als digitaal bestaat natuurlijk.

Niek zei:
Handleidingen doorlezen en vergelijken?
{komt straks linkje van :wink:}

Bij het doorlezen van de FC18 en FX18 valt op dat er minder heli in de FX18 zit. Of mischien handiger opgelost.

Niek,
Daar is toch al eens een draadje van geweest, waar veel van deze links in stonden?

Tadango zei:
FX 18 werkt ook goed voor heli's :) Je hebt alleen geen 5 punts pitch en gas maar dat mis je niet zolang je het niet hebt ;)

Voor vliegtuigen echt meer dan voldoende. PCM enz. dus je komt er een heeel eind mee....

Maak mij ff wijzer aub. Wat is 5 punts pitch?

En wat is een "LS" aansluiting op een zender?

@Olivier
Ik ga ik clubverband vliegen. Moet nog ff hier in Friesland informeren hoe en waar. Vooral waar. Er zijn maar 4 clubs, dus niet teveel keuze.
Ik neig momenteel meer naar heli dan naar vliegtuig. Zelf leren heli leren vliegen lijkt mij bijna onmogelijk.
Ik vond op Inet ergens een advertentie van iemand die zijn raptor 30 te koop aanbied met een Robbe ff6 zender.
Tevens compleet met alle benodigdheden zoals laders, accu packs, starter, brandstof enz enz.
Een compleet pakket dus om meteen aan de slag te gaan.
Vraagje: hoe verhoud de ff6 zich met de reeds eerder door mij genoemde zenders?

Ik wil na deze aankoop wel een tijdje vooruit kunnen. Het moet niet zo zijn dat ik bij een volgend model mijn zender moet gaan upgraden.

Alvast bedankt.

P.s die site met handleidingen heb ik reeds gezien.
http://users.belgacom.net/TX2TX/manuals.html

Hahahaha, ik zie nou pas dat dit de site van Olivier is.

Ton 911 zei:
Maak mij even wijzer aub. Wat is 5 punts pitch?
Deel je bereik van je gas stick op in 5 punten. Met een 5 punts pitch en throttle curve, kan je op elk punt een eigen gas en pitch waarde geven aan je model.
Op deze manier kan je het hover gebied van de heli beter tweaken en zorgen dat het toerental bij verschillende belasting zo gelijk mogelijk blijft. Bij een brandstof helikopter zonder govenor is een 5 punts throttle curve wel heel erg handig. (eigenlijk een must)
Elektro heli’s hebben meestal sowieso al een govenor.
Een govenor houdt je toerental constant bij variabele belasting.

Ok dat is duidelijk :D
Weet iemand of de Graupner MC18 5 punts pitch heeft?

Satoer bedankt dat je de moeite neemt om even met mij mee te kijken.
Idd heeft de MC18 5 punts pitch.
Ik vindt de zenderkeuze nog steeds erg moeilijk.
Zit nu te twijfelen tussen een nwe Futuba FF9, 2e hands FC28 of een Graupner MC18.

Iemand een idee met welke zender een beginner het beste uit de voeten kan of waar ik het langste plezier aan kan hebben (zowel voor het vliegen met vliegtuigen als ook heli's).

Mvgr, Ton

P.s. ben trouwens afgelopen zondag op een club geweest hier in Friesland. Er is geen leerling set aanwezig. Je dient zelf alles aan te schaffen.

Leraar-leerling module wordt ook niet gebruikt.
Dus gewoon zender uit handen geven.

Heb wel besloten dat het 1e vliegtuig een Calmato wordt met OS Max 46 AX.

Ton 911 zei:
Zit nu te twijfelen tussen een nwe Futuba FF9, 2e hands FC28 of een Graupner MC18.
FF9, handsdown. (want het is de enige van het stel die mij lekker in de hand ligt) Maar ook Graupner heeft dit soort modellen. Als ik zomaar kon kiezen, werd het een MX-22, maar ik zou ook de MX-12 niet uitsluiten (een stuk vriendelijker geprijsd :D) Ik heb meer met JR (de fabrikant van de Graupner sets) dan met Futaba, maar die voorkeur is alleen gebaseerd op mijn eigen goede ervaringen met deze apparatuur.
Ton 911 zei:
Heb wel besloten dat het 1e vliegtuig een Calmato wordt met OS Max 46 AX.
Degene die ik als instructeur heb gevlogen waren heel prettige trainers.
Ton 911 zei:
Uit handen geven? Lijkt me ook geen goede methode... (let wel, ik beperk mij tot vleugelmodellen, want dat is mijn vakgebied)
Ik vind dat een instructeur de leerling de zender zelf moet laten vasthouden -met de duimen losjes op de sticks- en dat de instructeur het model stuurt (gewoon de sticks halverwege vastpakken).
Alleen op deze manier krijgt de leerling een idee van wanneer, hoe en hoeveel er gestuurd moet worden. Het eist van de instructeur wel een flink hoog vliegniveau, want op deze manier sturen (zender van opzij bedienen) is een stuk lastiger.
Naar mijn mening moet je dat als instructeur maar meebrengen, anders ben je gewoon nog niet toe aan lesgeven. Ik vind het daarnaast noodzakelijk, dat de leerling voelt wat er gebeurt als ik moet corrigeren. Zo leren ze veel vlotter zelf de effecten van het sturen te associeren met de reacties van het model.
Lesgeven met kabel vind ik zelf helemaal niks, want RC is al zo'n veredeld computerspelletje (vette knipoog...) en op deze manier breng je helemaal niets over van het 'vlieggevoel'', voor zover daarvan sprake is( iets minder vette knipoog...)
Ik besef dat ik makkelijk praten heb want toen ik begon met RC-lesgeven waren (schakelbare) kabelverbindingen - nog afgezien van voldoende compatibele zenders- nog een grote zeldzaamheid. Dus dan ontwikkel je dit soort vaardigheden vanzelf. Of het wordt nooit iets (1-0 voor Darwin)....

Ton 911 zei:

Ik bedoelde natuurlijk in die gevallen dat het mis dreigt te gaan.
Maar dat de leerling de zender vasthoud, de sticks met zijn duimen bedient en de leraar halverwege de sticks ook nog eens vastheeft lijkt mij een moeilijke opgave.
Voorts moet je dan zeker wel lange sticks gebruiken :?:

Ik zei al dat ik vind dat je als instructeur iets extra's moet meebrengen. Gewoon goed kunnen vliegen is niet voldoende... Ik denk altijd maar: 'Als ik het kan, moet iedereen het toch kunnen?'

En nee hoor, gewoon standaard.

Back