zenderprogrammering via USB?

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door bdoets, 22 jul 2007.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Nadat ik gisteren mijn Futaba FX-18 opnieuw heb geprogrammeerd, iets wat me voorlopig niet zal lukken zonder de manual ernaast, vroeg ik me af of er ook al zenders zijn waar je de programmering via USB op de computer kan doen?
    Technisch lijkt me dit heel goed uitvoerbaar, en het zou een stuk gebruiksvriendelijker kunnen zijn. De meeste software is wel zo inzichtelijk dat je er niet doorlopend een manual bij nodig hebt; al is het maar omdat op een monitor hele woorden en niet alleen afkortingen van vier letters kunnen staan. Alle uitleggende tekst (inclusief illustraties) die nu in de manual staat zou ook meteen in de software kunnen zitten.
    Ik vermoed dat een heel groot percentage van de bezitters van computerzenders ook wel een PC heeft staan; dan zou dit idee dus een gat in de markt zijn. Of bestaat het allang?

    Bart
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    er is wel een tool die campac data naar de pc kan doen meen ik.
    of dit ook werkt zo als jij wil, de andere kant op weet ik zo niet.
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou, dat is niet echt wat ik bedoel.
    Gewoon alles wat er te programmeren valt, op de PC instellen (ik zou me kunnen voorstellen dat er dan een slim bewegend virtueel modelletje zichtbaar is waarop je kan zien wat je verandert), en als het allemaal klaar is hang je de zender aan de USB en pieperdepiep, zender geprogrammeerd. Of het kan natuurlijk ook dat de zender van meet af aangesloten is en dat de wijzigingen meteen worden doorgevoerd als je iets verandert.
    Het zou zo veel overzichtelijker kunnen. Op het PC scherm kan je naast elkaar bijvoorbeeld een aantal schuiven hebben die alle mogelijke instellingen aan bijvoorbeeld flaps en ailerons mogelijk maken, en aan het virtuele model zien hoe die elkaar beïnvloeden (op het piepkleine LCD van een zender zie je maar één functie tegelijk).

    Zou het echt nog niet bestaan? Ik hoef geen geld voor het idee hoor meneer Futaba, alleen maar zo'n zender is ook wel goed...
    Bart
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Multiplex's EVO zenders kan je al via je PC programmeren (kan ook met de Cockpitt MM en SX, alleen het programmaatje voor de MM werkt niet helemaal lekker, dat voor de SX ken ik niet, voor de EVO's werkt het in iedergeval wel) .....
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Zo, als ik nog eens aan een nieuwe zender toe ben weet ik dat alvast...

    Een zender die je uitsluitend met PC kan programmeren zou een stuk goedkoper kunnen zijn. Alleen heeft dat dan het nadeel dat je ter plekke in het veld niet iets kan aanpassen. Dus in de praktijk zal het wel dubbelop zijn: zowel programmeerbaar via PC als rechtstreeks.
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Voor de fx18 is er een aansluiting los te koop naar rs232.

    Het programmaatje wat daarbij hoort lijdt wat onder desinteresse..
    Het is mogelijk daarme de zender te backuppen en ook wat instellingen te veranderen.

    Maar het is geen 'zendersim' dat alles in een windhoos programma uit en treure uitgeprogerammeerd kan worden op t scherm met virtuele servo's oid.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Inmiddels heb ik hierover een eerder draadje hier op het forum gevonden, specifiek over de FX-18, dus als er nog anderen geïnteresseerd zijn dan hiernaartoe

    Bart
     

Deel Deze Pagina