Zenders koppelen voor leerling

ik heb een vraagje ik wil mijn zoon leren helicopter vliegen.
met een leerlingkabel er tussen.
het gaat tussen een FF9 met een FF8.
FF9 leerlaar en de FF8 leerling.
Ik moet de ene zender neem ik aan op trainer zetten,
maar is het mogelijk met deze zenders naar elkaar de instellingen toe te kopieren, ik heb dit niet in de gebruiksaanwijzing gevonden.
of is dit mogelijk via campac module.
Wie heeft hier een oplossing voor.

Dat gaat niet met de Campac module, de memory layout van de info op de Campac is heel anders per zender. Je zult dus met de hand de heli op beide zenders moeten instellen.

Als je de trainerfunctie van de FF9 op "func" zet, worden de mixfuncties van de leraar-zender gebruikt voor het leraar-leerling systeem. Je hoeft dan op de FF8 niets in te stellen. Zie blz. 40 van de FF9-handleiding.

Als je met pcm-ontvangers vliegt, moet je er op letten, dat de leraar-zender op pcm staat en de leerling-zender op ppm. Oftewel: bij leraar-leerling gebruik moet de leerling-zender altijd op ppm staan!

moet de module er ook uit aan de achterkant bij de leerling.
voor de leerling moet je neem ik aan ook een leerling model aan maken.,
maar moet hij dan ook op heli staan.

zijn de gegevens eventueel ook via de cabel over te zenden op de andere zender als hij wel kan vliegen.

De leerling-zender wordt - als het goed is - via de trainerkabel zo ingeschakeld, dat het hoogfrequent module geen spanning krijgt en de rest dus wel. De leerling-zender hoeft dus geen zendermodule en geen antenne te hebben, deze mogen er echter wel gewoon in zitten.

In de leerling-zender maak je bij voorkeur een volledig ongeprogrammeerd model aan, dus geen heli-programma, geen mixers, helemaal niets. De mixers en alle instellingen van de FF9 doen al het werk, de FF8 geeft alleen de knuppelstanden.

Zoals John al aangaf: de indeling van het Campac-geheugen van een FF8 is geheel anders dan van een FF9. Dit geldt ook voor het geheugen van de zenders zelf. Er valt dus niets te kopiëren en als je beide zenders wel gelijk in wil stellen, zul je dit dus met de hand moeten doen.

Je kent trouwens de site van Olivier voor alle leraar-leerling problemen? Zo niet: http://users.belgacom.net/TX2TX/

is er ook een mogelijkheid dat 1 zender op mode1 staat en de andere zender op mode 2,
is dit mogelijk,
En als de zender nu op mode 2 geprogammeerd staat is het mogelijk om alleen de mode te veranderen en de gas stick,
zonder verder aan de programmering te komen.
Dat alles nog werkt en goed staat.

als je mode wisselt blijft alles behouden en wisselt alleen de knuppeltoewijzing, vb throttle was rechtertick, word linkerstick, maar blijft in beide gevallen kanaal 3

Eerst een correctie op wat ik eerder schreef: in de handleiding wordt bij de veiligheidsvoorschriften geadviseerd het zendermodule van de leerling te verwijderen (bij een zender zonder los module kan het kristal worden uitgenomen).

Voor de mode-setting verwacht ik niet, dat het wat uitmaakt of de leerling in een andere mode vliegt. De handleiding geeft hiervoor:
- bij de instelling "norm" worden alle settings van de leerling zender gebruikt om te vliegen.
- bij de instelling "func" wordt dit bepaald door de leraar-zender.
- ook het selectief overdragen van functies is mogelijk. Je kunt de leerling dus bijvoorbeeld alleen de heckrotorfunctie laten bedienen.
Wat op beide zenders gelijk ingesteld moet zijn, zijn de trims, de dual rates en eventueel de exponentieel-instellingen.

Aangezien ik zelf (nog steeds :cry: ) geen FF9 heb kan ik helaas niet even kijken hoe e.e.a. precies ingesteld moet worden. Mogelijk, dat een FF9-gebruiker hiermee kan helpen?

Aangezien ik zelf (nog steeds ) geen FF9 heb kan ik helaas niet even kijken hoe e.e.a. precies ingesteld moet worden. Mogelijk, dat een FF9-gebruiker hiermee helpen?

dat hoop ik ook Corrien

Ik ga mijn FF9 gebruiken voor mijn leeraar leerling systeem, als er wat getest of gemeten moet worden is dit geen probleem.

@Corrien als je mijn FF9 wilt lenen stuur ik deze wel mee met de reparaties welke ik nog heb liggen.

Rob

Dit heb ik nog gevonden op de faq-server van de Amerikaanse Futaba-importeur:

I want to use my radio with a student's radio. How can I let the student use all of the programming, mixes, etc that my radio has to offer?
___ 1. First turn on the student radio. If it is a computerized radio, choose a clean model using the default settings of 100% on throws (ATV/EPA).
___ 2. Turn the student radio off and turn on the 9C.
___ 3. From the BASIC programming menu, select TRAINER
___ 4. Turn Dial left to activate trainer (the display changes from INH (inhibited) to OFF if trainer switch is not pulled or ON if switch is pulled.)
___ 5. Press the Cursor Down button once to move to programming aileron. You'll see AIL and FUNC (function). To give the student the same programming as the master, stay with FUNC. You can also press turn Dial Left which takes you to NORM (the student radio now sets rates, throws, mixes, etc), or OFF (which doesn't allow the student to use this channel. This is often used to keep a student from having throttle control so the instructor can control the plane's airspeed, or other functions.)
___ 6. Cursor through the aileron, throttle, elevator, and rudder controls, and confirm they are all to FUNC, or set them to fit your custom needs (by default, channel 5 through 8 are OFF, but can be changed if desired for another application).
___ 7. Next plug up the buddy box, and turn on the plane, set the MASTER transmitter on LOW rates, and match the surface throws (both direction and amount) using the ATV function on the BUDDY BOX. On low rate, you should be able to hold full up elevator on both the master box and the buddy box, and when flipping the trainer switch, see ZERO movement on the elevator. The same applies to the rudder, the throttle, and the aileron.

Now, when you pull the switch to give the buddy box control, the transmitter takes the buddy box stick movements and adds any mixes, expo, etc. that you've programmed into the Master. NOTE: while the student is in control, if high rates are desired, the appropriate switch on the MASTER box has to be pulled.

THATS IT!

Zelf zou ik eens beginnen met "rudder" op "func" te zetten en alle overige knuppelfuncties op "off". Daarna kijken of de desbetreffende functie op de juiste leerling-knuppel terecht is gekomen.
Dit kan eigenlijk niet anders: zoals Gerard al schreef is bijvoorbeeld de gasfunctie altijd op kanaal 3 van de ontvanger te vinden. Dit geldt niet alleen voor de ontvanger, maar ook voor het bericht, dat van de ene zender naar de andere wordt gestuurd. In de zogenaamde pulstrein is het 3e bericht (het 3e wagonnetje? :wink: ) altijd het gas.

Hallo,

Inderdaad : de leraar kan in mode 1 vliegen (gas rechts), de leerling in mode 2 (gas links) bijvoorbeeld. De mode heeft NIETS te maken met hoe de codering der signalen gebeuren.
Zowat het enigste wat telt om leraar-leerling te kunnen "spelen" is dat uiteindelijk op de ontvangersuitgang alle kanalen hetzelfde zijn (channel assignment).
Voor Futaba is de "channel-assignment" voor een vliegtuig bijvoorbeeld :
uitgang 1 van de ontvanger = rolroeren
uitgang 2 van de ontvanger = hoogteroer
uitgang 3 van de ontvanger = gas
uitgang 4 van de ontvanger = richtingsroer

Voor Graupner is die "channel assignment" anders. Voor Multiplex ook (maar toch vrij te kiezen op 3010-3030-4000 en Evo). En juist daar knelt het schoentje in verband met leraar-leerling compatibiliteit tussen verschillende merken van zenders.
Olivier

Rob Keij zei:
@Corrien als je mijn FF9 wilt lenen stuur ik deze wel mee met de reparaties welke ik nog heb liggen.
Bedankt voor het aanbod, Rob, maar dat is niet nodig. Overigens bevestigt Olivier, onze allesweter over trainer-systemen al, dat de zendermodi niets uitmaken.

Ik zou toch adviseren om de leerling zender gewoon te programmeren en die mixen te gebruiken.
1) Dat moet toch een keer gebeuren wanneer de leerling zelf kan en gaat vliegen.
2) Dan voelt de leerling exact hoe zijn heli ook zal vliegen wanneer hij zelf alleen gaat vliegen. Anders zal hij op dat moment toch met een nieuwe instelling moeten gaan vliegen die altijd wat anders is. Dat lijkt mij niet handig wanneer je voor het eerst alleen gaat vliegen. :-)

Om enig risico uit te sluiten nu het rondvliegen begint, ga ik ook aan de kabel. Er zal gekoppeld moeten worden tussen een FF9 en een FC-28.

De FF9 is al geprogrammeerd voor de R30, de FC28 niet.
De instructeur heeft de FC28, ik de FF9

Om voor mezelf alles even op de rij te zetten:
-De FC28 zal geprogrammeerd moeten worden op dezelfde manier als het model in de FF9
-De FC28 moet kanaal 72 krijgen
-Bij de FF9 moet de zendermodule eruit
-Uiteraard moet er een kabel tussen.

Aangezien zowel instructeur als ik er geen ervaring mee hebben: Zijn we er zo ?

Het is een beetje :offtopic: maar toch hier een vraagje hieromtrent (vooral naar Corrien gericht dan)

Is het mogelijk om een futaba FC 16 voor de instructeur te gebruiken en een oudere Robbe CM-Basic voor de leerling? Niet voor heli maar voor vliegtuigmodellen.

Als ik in de Robbe cataloog kijk zou ik het volgende nodig hebben:
nr F1574 Leerling-trainer module voor in de FC16
nr F1575 kabel om in te pluggen in de FC16
nr F1581 adapterkabel om in te pluggen in de CM-Basic (6 pin ronde stekker)
nr F1524 schakelaar voor op de FC16

Klopt dit allemaal een beetje? Mijn winkelier weet ook niet meer dan wat in de cataloog staat (ze kunnen niet alles weten he), en om nu alles te bestellen voor 60€ en te zien dat het niet werkt heb ik ook niet zoveel zin. Van de CM-basic is niet zoveel info meer te vinden.
Of is het niet mogelijk om deze handel te koppelen?

Hallo,

Ik dacht dat alle "oude" Robbe zenders zoals de CM-basic een andere kanaaltoewijzing hebben dan de nieuwere Robbe/Futaba. Zie ook mijn vorig bericht in deze zelfde thread van Zondag September 05, 2004 8:57 pm.

Jouw eerste probleem dat je dan moet overwinnen is deze kanaaltoewijzing van de CM-basic aan te passen zodat het dezelfde wordt als de Futaba FC16. Hoe? Hiervoor is uitgebreide info te vinden in hoofdstuk 1, paragraaf 1.6 van mijn website.
Weet dat ik heel gemakkelijjk een Robbe Mars heb kunnen omvormen (plugje verzetten) om deze zender "compatibel" te maken met Futaba. Voor de Robbe CM-Rex was het een heel stuk lastiger (maar toch simpel van principe). Ik ken de CM-basic niet, maar mogelijk is het gewoon intern 2 of 3 fiches te wisselen.
Ben je zeker dat de CM-basic een din plug heeft met 6 contacten 240°? Is dat niet 5 contacten 180°??? Ik dacht 5, en dan zul je de leraar/leerling kabel zelf moeten maken zoals op mijn webstek in hoofdstuk 7. Kijk ook even naar hoofdstuk 4 om zelf je "leraar-module" voor de FC16 te maken, dat scheelt ettelijke Euro's.
Veel studiegenot met mijn website !
Olivier

hartelijk dank voor de uitleg.
ik zal het eens moeten controleren wat voor een aansluiting het juist is.
ik heb ook nog een Mars en een Mars Rex liggen, dus met één van deze of de basic zal het moeten lukken.
Ik zal eerst je website eens grondig uitpluizen en als ik het dan niet weet kom ik jullie terug lastig vallen met vraagjes :D

hartelijk bedankt

De CM-Basic heeft inderdaad een 5-polige Din-plug met 180 graden verdeling. De toewijzing van de kanalen 3 en 4 is, zoals al werd gezegd precies omgekeerd t.o.v. de FC16. Dit is softwarematig niet te veranderen. Als de CM-basic als leraar-zender zou worden gebruikt, dan zou je in de FC16 de stekkers 3 en 4 kunnen omwisselen. Dat kun je natuurlijk ook doen als de FC16 leraarzender is, maar dan mogen er geen mixers of dual-rates ingeschakeld staan, die iets met kanaal 4 te maken hebben.

Bij een Robbe Mars of Mars Rex kun je simpelweg de stekkers van kanaal 3 en 4 onderling wisselen. Je krijgt hierbij echter weer het probleem, dat de nulstand van de kanalen 1.3 ms is, terwijl dit tegenwoordig 1,5 ms is geworden. Bij de CM-basic kun je zelf kiezen voor een nulstand van 1.3 of 1.5 ms.

@Tuinkabouter,
Als je de goede l/s kabel hebt hoef je bij de FF9 het zendermodule niet uit te nemen. Het bestelnummer van de kabel is F1592. Tevens moeten er op de FC28 een hoofdschakelaar en eventueel subschakelaars worden toegewezen. De hoofdschakelaar bij voorkeur een terugverend type (F1504), de subschakelaars als men elke functie apart aan de leerling wil toewijzen.

Back