Zenders met 'klik' op throttle kanaal

• Topicstarter Topicstarter jeehaa
  • Startdatum Startdatum
J

jeehaa

Guest
klinkt ingewikkelder dan het is, maar ik zoek een zender het liefst een wat oudere ivm prijzen etc, die een 'klikje' hebben als je de throttle knuppel naar voren doet, dus een soort drempeltje waar de knuppel achter blijft zitten als je links rechts stuur. als ik nl een richtingroer op het dwarskanaal zou zetten dan gaat hij mij mijn huidige graupner FM314 ook het toerental iets veranderen en dat lijkt me niet de bedoeling. ik weet van de MC 14 dat hij dit heeft maar die kan ik op het moment nergens voor weinig op de kop tikken. van de FM 414 kan ik niets vinden, de MC 10 / 12 ook niet. Futaba ben ik niet bekend mee maar wil ik rustig overwegen om te kopen mits dit systeem daarin zit.

hm op de FM314 zit dat niet, het veertje is er wel uit, om zo natuurlijk traploos de throttle te regelen, maar wat ik bedoel: stel ik geef 3/4 gas met deze zender, en ik gooi mijn rudder naar links, dan is het bijna niet mogelijk de throttle op 3/4 te houden. met dat klikje blijft hij in 3/4 de hangen tenzij je wat meer kracht geeft naar voren of achter waardoor hij een klikje verder gaat.

tis moeilijk uitleggen maar het systeem is heel simpel :(

Ik dacht dat dat op elke zender zat ! stuur eens een mailtje naar corrien op dit forum, hij weet veel van zenders.

dat zit toch op elke zender en zeker op een 314? :?
Of is dat er bij jou uitgehaald? Het is een plaatje dat drukt op de tandjes aan het binnenwerk van de stick. Normaal kan je kiezen op welke stick je de gas wil plaatsen en aan de hand daarvan moet je het veertje monteren of het plastiek plaatje. Zo kan je de stick laten staan in elke stand. (ratel met een aandrukplaatje)

plastic plaatje zit er bij mij zeker niet in. dat moet ik dus wel hebben want zoals gezegd het is anders heel moeilijk. thx joost voor de link.

iemand enig idee waar ik zo'n plaatje vandaan kan halen?

er worden enkele zaken door mekaar gehaald lijkt me... (crosstalk :-))
hoe ik het zie, er zijn drie opties:
- zoals de zender standaard geleverd is, alle knuppelrichtingen centreren met behulp van een (klassiek) veertje
- haal dat (klassiek) veertje (en het stukje plastiek wat de stick centered) weg op de gas en je hebt een gasregeling zonder ratel
- zet er dan een stukje bladveer op, met een contactpunt onder het gekartelde schijfje dat reeds op je knuppel zit, en je hebt een 'ratel-gas'

enkele fotootjes om het te verduidelijken:
mc10_ratel.jpg

mijn 314 zonder bladveertje, dus geen ratel. Het kristal is hier eruit getrokken ter verduidelijking (gas = links)

mc15_ratel.jpg

En hier mijn MC15 mèt ratel...

Ik ben dus ook nog op zoek naar zo'n veertje voor de FM314.. ik heb deze zender tweedehands gekocht (leerling + pc zender) maar dat veertje zat er helaas niet bij.

mvg,
Maarten

lol het veertje van mijn fm314 ben ik alweer kwijt :) was ook al 5 jaar geleden dat ik die eruit haalde. maar nou zie ik bij je mc 15 nog niet waar je die ratel vandaan haalt :oops:

ik zie bij mij nl geen kartel zitten :oops:

heej ja je hebt gelijk, daar zit bij mij ook een voorgeboord schroefgaatje en de ribbels zitten erook. echt top! dank voor je hulp maarten

Back