zenders.... welke koop ik???

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door RJJ, 29 jan 2005.

  1. RJJ

    RJJ

    Lid geworden:
    16 jan 2005
    Berichten:
    147
    hoi allen,

    Ik ben een rompje aan het maken van 1 meter en wil ook vast wat rondneuzen voor zenders enzo.. Hebben jullie nog tips??

    Ik wilde eigelijk een 4 kanaals (stel dat ik nog wil uitbreiden) en ik had op het forum al gelezen dat ik voor de 40 mhz moet gaan maar ook daarin zijn nog veel keuzes. Merkverschillen?? zijn die er :roll: of is alles goed?.

    Thanx al
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
  3. RJJ

    RJJ

    Lid geworden:
    16 jan 2005
    Berichten:
    147
    thanx Roel,

    Die skysport 4 had ik idd ook al gezien leek mij ook al een goede optie dat uitbreiden heb ik dan voorlopig nog niet nodig maar wel leuk om te weten dat het kan. Heb jij misschien ook een id wat deze zender moet kosten??

    Ook ben ik natuurlijk op zoek naar een zeilwinch.. heb je daarvoor ook nog tips?? ( ik kon op internet bij de winkels niet echt zeilwinches vinden :S vond ik wel raar 100000 servo's maar geen zeil wich.

    alvast weer bedankt :)

    Gr Remco
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Graupner Regatta Eco is een leuke winch 'voor weinig'
    Apart te voeden wanneer hij veel power moet leveren en uitgerust met BEC.
    De HITEC HS 725BB heeft meer power, maar is ook groter van formaat.
    Wellicht de Graupner voor je fok en de HITEC voor een grootzeil?
     
  5. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    ik weet niet of een Robbe Skysport wel in de 40mhz leverbaar is. Er is tegenwoordig een nieuwere versie beschikbaar. Heeft volgens mij alleen een ander hoesje.
     
  6. RJJ

    RJJ

    Lid geworden:
    16 jan 2005
    Berichten:
    147
    @michiel,

    Op internet word de robbe skysport 4 nog wel overal aangeboden als 35 mhz of als 40 mhz dus denk dat die nog wel te koop is.

    @roel,

    zou ik niet genoeg hebben aan alleen de Hitec winch? zeiloppervlak gok ik zo rond de 1,2 vierkante meter. Of zou die graupner eco dit ook zels wel trekken? Ik heb weinig binnen ruimte dus wilde eigelijk geen 2 wiches erin zetten. Misschien dat ik nog wel een servo tussen de fok zet om die fine tuning te geven. Zitten toch al 3 servo's bij die set skysport 4. Maar moet ik nog even naar kijken, of ik daar plekkie voor kan vinden :)

    gr Remco
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    De Eco zou het wel eens moeilijk kunnen krijgen met dat oppervlak...
    De Hitec niet. Maar kijk maar eens op de sites van de fabrikanten voor specificaties.
     
  8. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    zat ook te kijken naar een zeilwinch voor mijn nieuwe Saphir. Ben wel geschrokken van de prijzen. Graupner regatta voor € 160 en de eco regatta voor € 102! Hitec is weer flink zwaarder, en trager, voor € 40 (dacht ik). Keuze wordt waarschijnlijk twee maal een Hitec HS645 MG, fok en grootzeil apart. Is dat voor jou niet toe te passen? Lange servoarm monteren, schootvoering ontwerpen en moet lukken.
     
  9. RJJ

    RJJ

    Lid geworden:
    16 jan 2005
    Berichten:
    147
    heey matthijs,

    thanx voor je reactie. Die zeilwiches zijn idd wel goed aan de prijs jha. die van hitec kost bij muco 51 euro. Maar als ik 2 servo's moet kopen ben ik altijd meer geld kwijt + neemt veel ruimte in beslag. Groot voordeel & nadeel dat je ze apart kan bedienen extra handing dus bij boei ronding. Hoelang zou zoon hitec wich er nou over doen om 30 cm schoot binnen te halen...?? Zou dat echt vele secondes uitmaken?

    JE woont in aalsmeer zeil je dan ook op de westeinder? kleine poel cker..Word ook mijn zeilgbied. Missch leuk om keertje te gaan varen.... waar precies vaar je meestal?

    Gr Remco
     
  10. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    geen idee hoe snel een winch een 30cm schoot inhaalt. Weet wel dat bij mijn Micro Magic het met een servo super snel gaat. Van wat ik lees is een servo ook wat directer dan een winch, maar zelf nog geen ervaring mee. Ik zeil nu vooral met de micromagic wedstrijden, zie micromagic.nl. Als de saphir klaar is (en dat zal echt nog wel een tijd duren :D )ga ik wat meer mooie plekjes opzoeken.
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Tja, zeilwinches zijn inderdaad behoorlijk aan de prijs...
    Alternatieven:
    Monoperm of milliperm met pile-vertraging, aangestuurd door een servo met twee eindschakelaars en sperdiodes.
    Matthijs: Voor de Saphir een forse servo per zeil is denk ik wel te doen;
    Wellicht om langere schootvoering mogelijk te maken het MM-systeem toepassen? Vast punt - lange arm met katrol - terug via oogje - naar schoot?
    Zo groot zijn de zeilen van de Saphir nou ook weer niet...

    Maar die Eco Regatta is een mooi dingetje, en bijzonder sterk.
    Op 6 V heb ik 'm als sleeplier gebruikt op m'n Parat: zonder veel moeite trok hij het schip (12 kg) naar de kant, tegen de kracht van de motoren in...
     
  12. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    Ja, zo staat het ook in de bouwbeschrijving, vast punt, katrol etc.. Ik ga twee servo's in die opstelling monteren BB en SB hebben de servoarmen alle ruimte. Roerservo er maar tussen (of achter in de boot, vlak bij het roer).
     
  13. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    op de site van hitec heb ik de datasheet gevonden van de winch. Als ik het goed lees is de snelheid 1,1 sec voor 100 mm. Bij een schoot van 30cm dus ruim 3 sec.voordat je het zeil strak hebt :( Bij een gecontroleerde gijp ben je dus 6 sec. bezig. Beetje langzaam allemaal, ik ga nu zeker voor 2 servo's.


    http://www.hitecrcd.com/Servos/hs785.htm
     

Deel Deze Pagina