Zenderset of losse zender en servo's ?

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door TheRaptor, 6 jan 2005.

  1. TheRaptor

    TheRaptor Guest

    Ik ben nu al een hele tijd aan't lezen op dit forum en ik twijfel nu sterker dan ooit welk model ik me zou aanschaffen. Alsof dat nog niet erg genoeg is twijfel ik nu ook welke zender ik zou aanschaffen.

    Ik heb al in verschillende posts gelezen dat de Futaba FX-18 een voordelige keuze zou zijn. Deze is los verkrijgbaar of in een set. Zijn de servo's in zulke sets goed genoeg om heli te vliegen of koop ik beter een losse zender en losse servo's, ontvanger, ... ?
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Jij schrijft dit in het micro helikopter sub. dus ga ik er vanuit dat je met micro`s wilt gaan vliegen. Een goede zender kopen is dan belangrijk omdat je hem later ook nog kunt gebruiken voor andere modellen zoals vliegtuigen, helikopters op brandstof e.d. Een zenderset kan voordelig zijn maar je kunt ook gewoon een kale zender kopen. voor de micro`s zit er toch niks in zo`n set omdat het te zwaar is. Shamrock in belgie is erg voordelig met kale zenders ! Een kale zender betekent dat er wel een accu in zit maar geen randapparatuur bijzit.
     
  3. TheRaptor

    TheRaptor Guest

    Klopt.

    Dat wou ik dus effe weten. :wink:

    Shamrock België ? Ik ken alleen die in Maastricht. :wink:
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Voor iemand uit Nootdorp (boven de rivieren) is Maastricht al Belgie. 8) Wij spreken hier in Limburg immmers ook nog een andere taal. :lol:
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Het forum kent geen rivieren :) dus ook geen grenzen 8)
    Ik heb mijn kale evo9 bij shamrock vandaan, dat scheelde ongeveer 150 euro`s met andere zaken.
     
  6. PeterS

    PeterS

    Lid geworden:
    25 aug 2003
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Almere
    Een bepaalde type zender of heli adviseren is niet eenvoudig daar het e.a. sterk afhankelijk is van je persoonlijke voorkeur.

    Kies in de eerste plaats voor een zender die je prettig in de hand voelt liggen. Maak een keuze of je met zenderpult of handzender wilt vliegen.

    Daarnaast zou ik je willen adviseren om een zender te kiezen die minimaal over een 5 punts pitch en throttle curve beschikt.

    De FX-18 heeft dit dus niet, dit wil niet zeggen dat hij geheel ongeschikt is maar ik denk dat je al spoedig weer een opvolger wilt. Zonder govenor kun je niet echt ideale curves programmeren.

    Als je aan futaba denkt kun je beter voor een FF-9 of FC-18 kiezen.
     
  7. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Losse FF-9 is inmiddels in prijs gezakt naar 289 euri bij www.hoellein.com. ..
     
  8. TheRaptor

    TheRaptor Guest

    't Moet niet perse Futaba zijn. Maar aangezien op dit forum vol lof over de FX-18 gesproken werd... Ik heb inmiddels bij Shamrock geïnformeerd en deze is daar in helicopter set verkrijgbaar : incl. accu, gyro, 4x s3101 servo, ... voor 369 Euro. Zender los kost 109 Euro. (In aanbieding heeft die 89 gestaan). Incl batterij 149. Ik vind dat al behoorlijk veel :? als je ziet dat je een complete vliegklare helikopter set voor minder dan 200 Euro via internet kan bestellen.
     
  9. pizaboer

    pizaboer

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Enkhuizen, MVC Pegasus Enkhuizen
    jah maar wat voor zender heb je dan standaart 4 kanaals zendertje......
     
  10. TheRaptor

    TheRaptor Guest

    Die sets waar ik het over had, is dat iets die servo's en gyro ?


    F 4085 set:

    FX 18 zender
    1400Mah zenderaccu
    7 kan. ontvanger
    4x 3101 servo's
    G200 gyro
    1 paar kristallen
    schuifschakelaar
    2 mix schakelaars

    €369,-

    -----------------------------

    F 4075 set:

    FX 18 zender
    1400Mah zenderaccu
    7 kan. ontvanger
    4x 3151 servo's
    G400 gyro
    1 paar kristallen
    schuifschakelaar
    2 mix schakelaars

    € 374,-


    ----------------

    Of zijn HS-81 Hitec servo's en GWS PG03 gyro ook goed voor een Corona ? Ik denk dat dit veel goedkoper uitkomt. :?
     
  11. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    als je micro heli wilt gaan vliegen dan niet.
    de servo's ontvanger en gyro? zijn te groot voor een micro heli.
     
  12. TheRaptor

    TheRaptor Guest

    Ik denk dat ik een Corona 120 ga kopen, da's niet echt mini. Dat weegt al 1.2 kg. En ik heb me laten vertellen dat een S3101 daar wel in past.

    Mijn vraag is dus of de inhoud van de set goed materiaal is, of dat ik beter losse (andere) componenten koop :
    - 3101 servo's
    - G200 gyro

    Ik heb al zitten rekenen met een losse zender, ontvanger, HS81 servo's en GWS-PG03 gyro of GY240 gyro. Maar dat komt allemaal nog duurder uit. Is het de meerprijs waard ?
     
  13. PeterS

    PeterS

    Lid geworden:
    25 aug 2003
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Almere
    Nogmaals, de FX-18 heeft een drie punts pitch en throttle curve. Dit is onvoldoende en krijg je op termijn absoluut spijt van. Koop een Fc-18, FF-9 of iets vergelijkbaars van een ander merk. Maar kijk dus niet alleen naar de inhoud van een set maar zeker ook wat de features van de zender zijn.

    Bij ons lest momenteel iemand met een FX-18, op zich is er niets mis met deze zender maar die pitch en throttle curve zijn een beperking en reden om te zeggen dat je deze zender niet moet kopen voor heli vliegen.
     
  14. TheRaptor

    TheRaptor Guest

    He ho niet overdrijven ! Die types kosten het dubbele. :? Waarom niet meteen een 14MZ ? Ik zoek een basismodel met mogelijkheid tot uitbreiding. Deze zal allicht beter zijn dan de standaard 4 kanaals zenders neem ik aan... Misschien kent er nog iemand een goed alternatief ?
     
  15. PeterS

    PeterS

    Lid geworden:
    25 aug 2003
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Almere
    Hier is helemaal geen sprake van overdrijven.

    Geef nu eerst eens aan wat je wilt.

    Beantwoord eerst eens de vraag die ik al eerder heb gesteld, wil je een handzender of een pultzender ?

    Als je nu een zender koopt waar je over een halfjaar spijt van hebt ben je veel duurder uit. Je kunt dan beter een tweedehands FC-18 kopen.
    Maar de MC-12, de FC-16 en de FX-18 zijn zenders die veelal door de modelbouwzaken aan beginners worden verkocht, maar geloof mij nu, daar krijg je spijt van.

    Als je om advies vraagt moet je het wel serieus nemen en niet af doen als overdrijven, of anders moet je het niet vragen. Ik geef toe zo'n FX-18 ziet er best leuk uit, maar ik probeer je alleen maar te behoeden voor een miskoop.
     
  16. winkje

    winkje

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Houten
    Peter,

    Klein voorbehoud in deze..... als alleen met electro-helies gaat worden gevlogen en een degelijke regelaar met 'n goede governor mode maakt het aantal punten van je gascurve niet meer uit daar je een strakke lijn programmeert...... Pitch dient ook lineaiur te worden geprogrammeerd dus ook hier geen probleem.....

    Ben het overigens verder volledig met je eens: de keuze van een goede zender is belangrijk...... maar je kunt ook groeien van een fx-18 naar bijvoorbeeld een FF-9 als op een later moment toch met brandstof motoren wordt gevlogen en je de uitgebreidere mogelijkheden op waarde schat.........

    Je opmerking / vraag op het een handzender of stoeptegel, excuses pult zender betreft is een hele juiste...... de keuze van de zender wordt hier zeker door bepaald.

    Groet, vincent
     
  17. TheRaptor

    TheRaptor Guest

    Handzender of pultzender maakt me niet veel uit. Tweedehands had ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan. Zijn er bepaalde forums/plaatsen waar ik dat makkelijk vind ? Op eBay.be alvast niet. :( Waar moet ik op letten bij een tweedehands zender ? Zijn er zaken die makkelijk verslijten of stuk gaan ?
     
  18. pizaboer

    pizaboer

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Enkhuizen, MVC Pegasus Enkhuizen
  19. TheRaptor

    TheRaptor Guest

    Eclipse 7 heb ik ook al veel positiefs over gehoord op dit forum : toegevoegd aan lijstje :wink: En een FF-7 is dat iets ?
     
  20. Enginebeast

    Enginebeast Guest

    Daar kom je vanzelf achter.
    Weet zeker dat het 100% goed is voor dat je betaald. Op een 2e hands zit meestal geen garantie.

    Ga voor jezelf eens na wat je van plan bent voor nu en later.
    Of het een zender wordt met alles erin of één waar nog van alles ingebouwd moet worden. Met een klein display waarin je veel moet zoeken of met een groot overzichtelijk display zoals bij de FF9.
     

Deel Deze Pagina