zendervermogen afhankelijk van spanning?

Daarnet voor het eerst gevlogen met m'n nieuwe kristallen.
Vooraf uiteraard eerst reikwijte test. Deze test ging veel slechter dan met m'n oude kristallen, na 20-30 meter begonnen m'n servo's te buzzen... :(

dit had ik bij beide modellen die ik bij had.

nou komt m'n vraag: M'n zender was niet vol, bijna leeg zelfs, neemt het 'zendervermogen' dan af? of zit er een soort spanningsregelaar die de spanning altijd op bijv 6.0V houdt? (zender heeft 6 cellen)

ik heb het er toch maar op gewaagt, en ben op het begin dichtbij en hoog gebleven, geen enkel tikje in de lucht, ook niet verweg en laag bij de grond etc. :P

heeft dit iets te maken met m'n lege zender accu? Ik snap er namelijk helemaal niks van...

Ik vermoed/gok dat de voeding van het hoogfrequent gedeelte direkt van de accu komt. Ernst/Dirk?

Dat zou betekenen dat je zendvermogen kwadratisch terugloopt met je spanning. Spanning halveert, zendvermogen neemt af tot een kwart. Maar niet getreurd, met een kwart van je vermogen, is je reikwijdte gehalveerd en niet een kwart zoals je zou verwachten.

Het uitgestraalde vermogen van de zender is een beetje afhankelijk van de accuspanning. In de meeste zenders zit een soort begrenzer die ervoor zorgt dat het uitgestraalde vermogen onder het wettelijk maximum blijft. Als de accuspanning iets zakt zal die begrenzer minder te doen hebben en het vermogen zal dus ongeveer gelijk blijven. Pas als de accuspanning erg laag wordt en de begrenzer zichzelf "uitschakeld" zal het vermogen merkbaar minder worden. Helaas zal de accu dan al heel erg leeg zijn, als je vliegtuig dan nog in de lucht is of je boot midden op het water heb je een echt probleem.
In dit geval denk ik dat het "probleem" ergens anders door wordt veroorzaakt. Als je een nieuwe zender/ontvager set koopt zitten er, als het goed is, kristallen bij. Een goede fabrikant zal ALTIJD een setje kristallen meeleveren dat bij elkaar hoort. Om de ontvanger goed te laten werken moet het verschil tussen de twee kristallen PRECIES 455kHz (10,7MHz voor dual conversie) zijn. Een setje dat door de fabrikant geleverd wordt zal hier aan voldoen.
Als je een extra ontvanger koopt zal je er ook een kristal bij moeten kopen anders heb je er niets aan of je moet steeds het kristal van de ene naar de andere ontvanger oversteken.
Er kleeft een klein "gevaar" aan het gebruiken van een extra kristal. Ondanks dat men kristallen heel erg precies kan maken zal het verschil tussen het extra kristal en het zenderkristal zal niet precies 455kHz zijn. Een kleine afwijking zal kleine gevolgen hebben, de ontvanger wordt iets minder gevoellig. Grotere afwijkingen zullen grotere problemen geven maar die komen gelukkig maar heel zelden voor.
De oplossing is simpel, de ontvanger zal op dat ene kristal afgeregeld moeten worden. Een ontvanger wordt in de fabriek zo afgeregeld dat het verschil tussen de kristallen PRECIES 455kHz moet zijn. Omdat alle kristalsetjes door de fabrikant hierop uitgezocht zijn zal dat goed zijn. Helaas kunnen extra kristallen wel een beetje afwijken met het bekende resultaat.
Door het afregelen zal de reikweidte toe kunnen nemen en de gevoelligheid voor storingen zal duidelijk minder worden. Dit afregelen heeft wel een nadeel en dat is dat die ontvanger nu ALLEEN met dat ene kristal gebruikt kan worden. Een ander kristal zal een andere afwijking hebben dus zal de ontvanger weer anders afgeregeld moeten worden. Het ene kristal zal bijvoorbeeld een afwijking hebben van +0,3. Als dan een ander kristal een afwijking heeft van -0,3 dan is het verschil tussen die twee 0,6. Dat is een behoorlijk groot verschil en de ontvanger zal, afgeregeld op het eerste kristal, slecht werken met het tweede tenzij hij daarop afgeregeld wordt.
Tot slot zal over het algemeen de rijkweidte met een extra kristal niet zo dramatisch veel kleiner worden dat je er direct problemen mee zal krijgen. Alleen het gevoelliger worden voor storingen kan een probleemje zijn. Zelf heb ik al mijn ontvangers op hun eigen kristal afgeregeld, ik heb weinig of geen problemen met storingen of rijkweidte. Afregelen is niet zo erg moeilijk als je de juiste apparatuur hebt en de juiste volgorde van afregelen gebruikt. Als je dat niet hebt dan moet je NOOIT aan de afregelingen van de ontvanger komen want je zal meer problemen veroorzaken dan oplossen. Er zijn een paar afregelingen die zo gevoellig zijn dat met een verdraaiing van een kwart slag de ontvanger al niet meer werkt!

Ernst Grundmann zei:
Er kleeft een klein "gevaar" aan het gebruiken van een extra kristal.

Hallo Ernst, het is geen extra kristal, maar een 'nieuw' kristal, ik ben eigelijk niet van plan weer terug te wisselen naar m'n oude kanaal.

zou een verkeerd afgeregeld kristal de oorzaak kunnen zijn van de slechte reikwijte test? maar dat dat zelfde kristal het perfect doet in de lucht? :roll:

Gisteren weer wezen vliegen, dit keer met een volle zender accu. Bij deze reikwijte test precies hetzelfde, maar met uitgeschoven antenne, en het model in de lucht geen centje pijn. Het vliegen gaat dus fantastisch, maar van de reikwijte test snap ik helemaal niks :roll:

(ik doe mijn reikwijte test als volgt: de zender met ingeschoven antenne geef ik aan m'n broertje, die hem vasthoudt en een paar tikjes gas geeft. Vervolgens loop ik met m'n model 'weg' en stop ik als de roeren te veel beginnen te bewegen.)

doe ik iets fout? :?:

hmm, gisteren liep ik wel parallel aan een rij bomen, weet niet of dat er mee te maken kan hebben?

Joost,

Je schrijft dat je een nieuw kristal heb gekocht, mijn vraag is nu, Heb je alleen een ontvanger kristal gekocht of heb je een setje gekocht?
Helaas zijn er winkeliers die wel stejes van de fabrikant binnen krijgen maar die alle ontvangerkristallen bij elkaar in één bakje doen en de zenderkristallen in een ander bakje. Je krijgt dan nooit meer de twee kristallen die bijelkaar horen. Als dat gebeurt is dan blijft alles wat ik schreef gelden, helaas!
Ik heb eens een discussie met zo'n winkelier gehad toen ik zag dat hij de setjes uit elkaar haalde. Volgens hem was het onzin wat ik vertelde, hij had nog nooit klachten gehad. Ja, ja, dat zal wel!

Het feit dat je met uitgeschoven antenne niets merkt is ook normaal. Met ingeschoven antenne zendt je zender zo weinig energie uit dat je na een gering aantal meters al te weing over hebt voor goede ontvangst. Met uitgeschoven antenne is de reikwijdte zover toegenomen dat je pas op een afstand van een kilometer of meer problemen gaat krijgen. Zo ver kom je nooit bij je vandaan dus problemen zal je waarschijnlijk niet krijgen. Je moet wel rekening houden met de grotere gevoelligheid voor mogelijke storingen van buiten af.
De manier waarop je de reikwijdtetest doet is goed en van een rij bomen zal je geen last hebben. Een stalen hek vlak naast je kan wel invloed hebben maar als je er een paar meter vanaf blijft is dat ook te verwaarlozen.

Ernst Grundmann zei:
Joost,
Je schrijft dat je een nieuw kristal heb gekocht, mijn vraag is nu, Heb je alleen een ontvanger kristal gekocht of heb je een setje gekocht?

ik heb een zender, en 2 ontvanger kristallen besteld. De ontvanger kristallen zaten samen in een zakje, en het zenderkristal in een ander zakje :roll:

ik heb dus geen setje :cry: :cry:

wat nu?

Wat nu?
Tja, laten afregelen zou ik zeggen maar dan moet je iemand kennen die weet hoe hij dat moet doen en het ook wil doen. Opsturen naar v. Mourik kan ook maar dat kost tijd en geld!
Om wat meer zekerheid te krijgen kan je ook eens een andere rijkweidtetest doen. Dit keer met uitgeschoven antenne. Je moet dan minstens een afstand van een kilometer kunnen halen zonder dat je servo's gaan staan trillen. Let er op dat er geen gebouwen tussen staan want die kunnen die afstand flink verkleinen. Haal je die afstand dan zal je hoogstwaarschijnlijk geen problemen krijgen. Alleen als er iemand op een kanaal direct naast het jouwe gaat vliegen dan zou ik opletten en aan de grond blijven. De kans dat die zender enige storing bij jou kan veroorzaken is aanwezig hoewel hij klein is.

Kristallen worden geslepen met een nauwkeurigheid van 10ppm (10% per mille). Op 35MHz betekent dit, dat in het meest ongunstige geval een afwijking van + en - 350Hz mogelijk is.
Een nieuw bijgekocht ontvangerkristal kan dus in het meest ongunstige geval 700Hz afwijken t.o.v.
het zenderkristal.
Dit zelfde geldt ook voor het reeds bij de set aanwezige ontvangerkristallen. Het is namelijk niet zo, dat deze door de fabrikant "gepaard" worden.
In dit geval zal er wel sprake zijn van een defect kristal. Even laten nameten bij de servicedienst.
Als dit via de winkelier gebeurt is dit kosteloos, bij zojuist aangeschafte kristallen valt dit onder de garantie en wordt zo'n kristal vervangen (mits er geen uitwendige beschdiging is; een kristal dat in frequentie afwijkt is meestentijds lek).

Dus als je zoals ik meerdere ontvangers, dus meerdere kristallen, en bij indoor zelfs andere kanalen gebruik, dan moet het gewoon fout gaan?!?

En zo'n automatische scan ontvanger, die regeld zelf bij (pll?) dus minder problemen dus van te verwachten?

Beetje vaag.
Dat zou betekenen dat je nooit van kanaal kunt wisselen zonder zender en ontvangers alweer naar v mourik te sturen..
En die wedstrijd jongens nemen daar heus geen risco cq genoegen mee hoor!

Het was juist de bedoeling om aan te geven, dat je rustig losse kristallen kunt bijkopen... Misschien een beetje te veel theoretische info gegeven bij het vorige bericht :oops:

Corrien,
Van Multiplex en Futaba weet ik bijna 100% zeker dat ze de kristallen "paren".
De fout van 700Hz kan al problemen geven want de bandbreedte van het middenfrequent is meestal niet meer dan 1500Hz (-3dB punten). Als je er door de "foute" kristallen al de helft af moet trekken (of optellen) zit je met een modulatie bereik van ongeveer 1000Hz toch echt naast de middenfrequentie en kan je rare storingen krijgen.

P.S. Voor de niet technisch onderlegden, sorry voor de "technische taal" maar Corrien weet wel wat ik bedoel.

Hallo Ernst,
Kun je me (in het kort) wat meer vertellen over hoe het afregelen van ontvangers in z'n werk gaat? Eventueel via prive bericht als het te ver gaat voor dit draadje?
Bij voorbaat dank!

Als het te ver gaat voor sommige mensen, kunnen ze het gewoon overslaan. Een privébericht zou zonde zijn van Ernst's werk. Ik vrees dat ik Ernst's uitleg zou begrijpen ...

Ik doe heb ook een ontvanger en kristallen bijgekocht. Nu blijkt er bij een reikwijdte test geen vuiltje aan de lucht. Is het dan toch verstandig de ontvanger-kristal combi af te laten stellen op de zender-kristal combi? Oftewel is de reikwijdte test een afdoende middel om het kaf van het koren te scheiden.

Grz

Mark

Ernst,

Als je kijkt naar de metingen van doorlaatcurves van de verschillende filtertrappen in onze ontvangers zoals gepubliceerd in FMI door Dieter Perkuhn (de "fachreferent fur elektronik" van de DMFV) dan lijkt het mij dat je erg optimistisch bent met een -3dB punt op 1.5Khz. Meestal ligt dat punt op ongeveer 4.5Khz doorlaatbreedte hetgeen ook goed overeenkomt met de fabrieks specificatie zoals opgegeven voor de gebruikte (murata/NTKK) filters met het suffix i of h. M.a.w. de kristallen zoals los verkocht MAAR WEL HOREND BIJ HET MERK DAT JE GEBRUIKT voldoen met een afwijking van max 350 Hz rond de gewenste frequentie ruimschoots.
Overigens: Robbe en MPX "paren" hun kristallen zeker niet. Ik heb dat een tijd geleden direct aan ze gevraagd en dat was (bij MPX pas na een direct telefoontje naar de TD..) het antwoord. Beide fabrikanten melden dat dit onmogelijk was i.v.m. de losse verkoop van zender en ontvanger kristallen...Steekproefsgewijs worden individuele kristallen wel gecontroleerd. (Ik was hier benieuwd naar i.v.m. de bouw van een zeer selectieve ontvanger (-60dB op 2.2 Khz) voor een speciall doel)
MVrGr Hans Delemarre

kan iemand mij uitleggen wat jullie met dB bedoelen? (heeft vast niet met geluidsproductie te maken :wink: )

Joost,

dB is een logaritmische maat waarin vermogens en spanningen en stromen worden uitgedrukt (en gemeten). Dezelfde logaritmische schaal wordt ook gebruikt bij geluid. iedere 3dB betekent daar een verdubbeling of halvering van de hoeveelheid geluid(sdruk). Dit wordt gedaan om bij grafische weergave e.e.a. inzichtelijk te houden. Het -3dB punt bij een filter is het punt waar de doorgelaten wisselspanning 0,7 maal de max. doorgelaten spanning is. Omdat het vermogen het produkt van spanning en stroom is en de stroom ook 0,7 maal afneemt als over een belasting de spanning 0,7 maal afneemt, is het vermogen 0,7 maal 0,7=0,49 van het het oorspronkelijk vermogen. (3dB is hetzelfde als 2maal, 6 dB is 4maal, 10dB is 10 maal en 20 db is 100 maal) Het voordeel van dB's is ook nog dat je er simpel mee rekent. Je tel ze op als ze positief zijn en trekt ze af als ze negatief zijn. Filters verzwakken daarom dus -3db.
Overigens wordt de kwaliteit (steilheid) van een filter ook aangegeven met de vormfactor. Dit is de verhouding tussen de doorlaatbreedt op -6dB tov die op -60dB (scheelt een factor 1000 in spanning). Omdat deze laatste altijd breder is dan de eerste is de vormfactor altijd kleiner dan één maar hoe dichter bij één hoe beter.
Bij geluid heb je ook nog dBA. De A betekent dat gecorrigeerd wordt voor de manier waarop onze oren een even sterk geluid waarnemen bij verschillende frequenties. Dat horen wij nl als geluid met een verschillende sterkte afhankelijk van de frequentie.
Lijkt ingewikkelder dan het in feite is.....

Hans Delemarre

Hans,

Helemaal correct, bij pcm-ontvangers ligt dit zelfs nog iets hoger: 6KHz of nog hoger.
Ook voor de overige fabrikanten geldt, dat "paren" niet nodig en niet mogelijk is, gezien de losse verkoop.

Hans,

Bij de uitleg over dB's moet ik flink nadenken. Waarschijnlijk hebben de andere lezers een soortgelijke reactie...

Back