zendfrequenties auto's in belgie

ik kreeg zonet deze mail....

Geachte heer/mevrouw,
>
>
> Afgelopen zondag tijdens een manche voor het BK 1/10de 200mm kregen we
> bezoek van het BIPT voor onze Franstalige vrienden beter bekend als IBPT
> De aanwezige officier van gerechtelijke politie vroeg om de wedstrijd
> stil te leggen daar hij verschillende illegale frequenties had gemeten.
> Na enige overleg tussen mij en de officier van gerechtelijke politie kon
> de
> wedstrijd verder gezet worden indien iedereen op de officieel voor
> geschreven frequenties reed. Wat ook gebeurde.
> Er is een proces verbaal opgemaakt. Dat door mij ondertekend werd. Tevens
> zullen er in de toekomst nog controles worden uitgevoerd verzekerde de
> officier mij.
> Beste club betuursleden het is nu aan jullie om je
> verantwoordelijkheid te nemen en al je leden nogmaals te informeren
> aangaande de toegestane frequenties deze zijn de 2.4 Ghz band ( spectrum)
> 40.575Mhz 40.585 40.595 40.605 40.615 40.625 40.635 40.645 40.655
> 40.665 40.675 40.685 40.695 26.995 27.045 27.095 27.145 27.195
> Ik wil er nogmaals de nadruk opleggen dat het FBA bestuur alle
> wedstrijdleiders met aandrang vraagt om enkel mensen met officiële
> frequenties te laten rijden.
>
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Franky Noens
> Secretaris FBA

als je goed telt, hebben we dus maar 5 freq's op 27mhz (waar niemand op rijdt wegens gevaar voor storingen)
en maar 13 freq's op de 40mhz, die dan nog eens allemaal dicht tegen elkaar liggen en dus ook gevoelig zijn voor storing.

meningen? :roll:

Voor wat ik begrepen heb, rijden er nog genoeg internationale rijders met 27Mhz rond, en geven hier zelfs de voorkeur aan. Verder heb ik begrepen dat er maar beter niet gecontroleerd mag gaan worden tijdens internationale wedstrijden, omdat er nog wel eens wat vreemde frequentie opduiken vanuit het buitenland. Overigens zijn de clubs of waar deze illegale uitzendingen dan ook plaats vonden, ten alle tijden aansprakelijk voor het gebruik/misbruik hiervan, en niet alleen de desbetreffende eigenaar die de illegale frequentie gebruikte.

Technisch gezien moeten de hedendaagse ontvangers de korte afstanden tussen de frequenties kunnen verwerken, toch gebeurd het maar al te vaak [door wat voor oorzaak dan ook] dat dit niet lukt. Zelfs komt het wel eens voor dat ontvangers elkaar storen wanneer ze te dicht bij elkaar komen, maar als de verbinding tussen de zender en de ontvanger sterk had geweest, mocht dit ook niet kunnen gebeuren, en toch zijn er uitzonderingen klaarblijkelijk.

cooper zei:
ik kreeg zonet deze mail....

....
de toegestane frequenties deze zijn de 2.4 Ghz band ( spectrum)
> 40.575Mhz 40.585 40.595 40.605 40.615 40.625 40.635 40.645 40.655
> 40.665 40.675 40.685 40.695 26.995 27.045 27.095 27.145 27.195
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Franky Noens
> Secretaris FBA[/size]

als je goed telt, hebben we dus maar 5 freq's op 27mhz (waar niemand op rijdt wegens gevaar voor storingen)
en maar 13 freq's op de 40mhz, die dan nog eens allemaal dicht tegen elkaar liggen en dus ook gevoelig zijn voor storing.

meningen? :roll:

Ik dacht dat de legale 40mhz band liep van 40.665 tot 40.9**?
Blijkbaar dan toch niet.

Roelof zei:
Ja, in Nederland.... In belgie blijkbaar anders...

Ofwel moet dit onlangs dan gewijzigd zijn.
Ik heb vorig jaar (kan ook twee jaar geleden geweest zijn) nog een reserve frequentie gekocht gezien je toch meerdere frequenties dient te hebben als je wedstrijden rijdt. Ik heb deze gekocht in Belgie. Ik had de keuze tussen frequenties tussen 40.665 en 40.995.

Je kan zowat alles kopen wat je maar wil.
Of speciale frequenties laten slijpen...
Ze mogen gebruiken is iets anders.
Feit is dat de 40mhz band nogal onderbedeeld is,
Op de 35mhz is er veel meer keuze, maar die is voorbehouden aan vliegtuigen.
Stel me toch de vraag of dit niet een beetje muggenzifterij is, met onze beperkte zendvermogen.

Is inderdaad een beetje muggenzifterij want in de weide omtrek zal niemand last hebben...

Hoe dan met een circuit in Nederland op 1 meter van de grens naar Belgie ? ;)

Enige waar je rekening mee moet houden is dat de onderband van de frequentie door de ontvanger wordt gebruikt maar je zender ook in een bovenband uitzend die kan storen op een andere frequentie. Zo zou in Nederland de 41.120 kunnen storen op de 40.665

Ik keek zopas even op TheBorder wat voor frequenties zij zoal hebben en ik zag er daar ook staan in de 40Mhz band die eindigen op een 0 zoals bvb 40.650

Back