zendvergunning

Discussie in 'Verenigingen' gestart door kompas, 3 nov 2005.

  1. kompas

    kompas Guest

    Hoi,

    Vroeger moest je nog een zendvergunning hebben als je R/C wilde varen, rijden of vliegen. Is dat nog steeds zo??? Ik heb het stickertje nog steeds op mijn oude zender zitten. uit 1989 ofzo.

    Vr.gr.
    Kompas
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Nee hoor. Tegenwoordig zijn de frequenties voor modelbouw vrij van licenties. Gelukkig maar, anders moest iedereen examen doen... opzich niet zo heel slecht ;)
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De RB zendvergunning van vroeger was niet aan aan examen gekoppeld.
     
  4. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Nee alleen aan een leeftijd 14 jaar moest je wezen.

    Deze jongeren werden ook vaak door de Politie gecontroleerd hoorde dat steeds maar zag het nooit totdat ik eens bij de vijver langskwam en er een Politieauto stond gelukkig had ik mijn boot in de wagen staan die er uit en varen na een tijdje vroeg ik die agenten moet je mij niet controleren dat deden ze dus niet maar die jongen van 15 jaar die stond te varen was wel gecontoleerd.
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Alleen apparatuur met CE keurmerk en alleen frekwenties gebruiken die zijn vrijgegeven voor modelbesturing in ons geval.

    http://www.agentschap-telecom.nl/

    Waar haal je die 14 jaar vandaan? Volgens mij bestaat er geen leeftijds grens voor modelzenders.
     
  6. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Vroeger moest je voor ALLES wat radiosignalen produceerde [boven een bep. uitgestraald vermogen] een zendvergunning hebben, dit werd een beetje te veel administratieve rompslomp met de massale opkomst van: draadloze telefoons, 27Mhz bakkies, div. afstand-besturingen [denk aan garage-deuren oid] populariteit van GSM's enz, dus zijn er nu enkele zaken hiervan vrij gesteld.

    m.vr.gr. Per.
     
  7. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Vroeger was er vrijwel geen kant en klare apparatuur en was het meeste zelfbouw. Hiervoor was een machtiging nodig met een verplichte keuring. Tegenwoordig is geen machtiging nodig en volstaat men met het gebruik van een type goedgekeurd apparaat. Alle bij de modelbouw zaken verkrijgbare apparatuur heeft een type goedkeuring en mag dus vrij worden gebruikt.

    Groetjes Hans.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nadat zelfbouwapparatuur niet meer toegestaan was, was er nog steeds een machtiging nodig voor het gebruik van fabrieks-apparatuur. Sinds een jaar of 10(?) is zendmachtiging helemaal niet meer nodig.
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dat van die 'zelfbouw apparatuur' niet meer toegestaan, trapt mij natuurlijk wel op de ziel.
    Ik neem aan dat dit slechts het HF-deel betreft (en dan natuurlijk alleen de zender), wat voor rommel (lees codering) ik daar overheen zou willen sturen is toch verder mijn zaak?
    :wink:
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Sinds 8 april 2000 mag je in principe zelfbouwen ..... mits je je aan de regels houdt, die voor het desbetreffende product gelden (artikel 3.4 van de Telecom Wet).

    Voldoet je (zelfbouw) apparaat hier niet (meer) aan, dan mag je het volgens de wet niet in gebruik nemen = aanzetten ;-) ..

    Ga je je eigen succesvolle product ook voor anderen maken (produceren en verhandelen) dan zal je product volgens artikel 10.2 Telecom Wet (de wettelijke basis voor een systeem van certificaten dat is uitgewerkt in het Besluit EMC en het BRR) voorzien dienen te zijn van het CE- merkteken, waarmee wordt aangegeven dat het apparaat voldoet aan de eisen.

    Jij als producent verklaart dat je product aan de eisen voldoet niet meer en niet minder. Voldoet het product echter niet aan de eisen en je hebt het wel CE- gestikkerd, dan pleeg je een economisch delict ... en dat is héél ernstig (als je betrapt wordt).
    Daarnaast zijn er regels gesteld over de (technische) documentatie behorende bij het apparaat alsmede de informatie die met het apparaat vergezeld moet gaan (maar alleen als je het verhandeld).
     
  11. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Wat een schandelijke tijd leven we in :wink: !!! In begin 70er jaren waren mijn "illegale" uitzendingen nog een zwaar delict [misdrijf volgens de wet, 1 tot 10 jaar gevangenis straf, en een strafblad, gelijk aan :2gunfire: dit soort zaken] midden/eind 70er jaren werd dit omgezet naar een "wetsovertreding" [maximale boete 1000 gulden] in de 80er jaren werd dit opgeschroefd naar zo'n 10.000 gulden. Nu heb je bijna nergens meer een zendvergunning voor nodig en is praktisch alles gelegaliseerd, bahhh, zo is er toch geen lol meer aan. Een jarenlange familie traditie is hier ten einde gelopen :cry: :wink:

    m.vr.gr. Per.
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    sinds de mobiele telefoon algemeen goed is is dat werldje vrij dood ja, de wereld der 27 MC en packet radio.........
     
  13. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    De ondergang van de 27Mhz "FM" [legaal] zoals wij die kennen hier in Nederland, is ten onder gegaan aan haar eigen succes: overbevolking, en minder zinnige bevolking. Hierdoor kon je de straat niet eens meer uitkomen met je signaal, en je buurman was zelfs beter te verstaan als hij uit het raam naar je toe schreeuwden.

    Omroepzenders [illegaal], muziekstations [FM radio] is eigenlijk in feite aan de technische toegankelijkheid overleden. dwz in het begin moest je een zender zelf bouwen en daardoor waren er niet zoveel. Ergens in de 80er jaren kon je op elke hoek van de straat een FM-zender kopen [opkomst van de "stentor-zender"] dit werd dan ook door vele gedaan. De hierdoor ontstane overbevolking [vooral in grote steden] zorgde ervoor dat het zendbereik minimaal werd, dus nog sterkere en duurdere zenders, en de "pakkans" werd ook steeds groter door goed opsporingsbeleid. Het maken van reclame op deze zenders werd een economisch delict, en was dus minder aantrekkelijk voor ondernemers om deze hier te plaatsen, de boetes waren simpel weg te hoog, en de "geldkraan" ging dicht!!!!

    GSM's kwamen pas aan het eind van de 90er jaren goed opgang toen de "standbye-tijd" langer dan 24uur werd, en je niet meer een "steek-karretje" nodig had, voor het toestel met haar accu!!!

    GSM's en de communicatie via de pc, is gewoon weer een nieuwe periode van tijdverdrijf, en is voor bijna iedereen toegankelijk!!!

    m.vr.gr. Per.
     

Deel Deze Pagina