zendvermogen hoge kanaalnummers?

• Topicstarter Topicstarter sitting duck
  • Startdatum Startdatum
S

sitting duck

Guest
Ik heb van mijn club de frequentie 35.290 gekregen ,ik vlieg hier nu al een halfjaar mee zonder problemen (met een brandstofmodel).Nu zei gisteren een verkoper tegen mij dat mijn zender (eclipse 7) eigenlijk maar staat afgesteld tot op 35.200 maar dat hitech (en andere fabrikanten) toch een beetje toegeven tot 35.250 en daarvoor dus ook cristallen leveren,maar alles boven de 250 niet omdat het zendvermogen er dan te veel onder leidt ,ik met mijn 290 zou volgens hem tot 25% minder zendvermogen hebben.Een oplossing hiervoor zou zijn om al mijn ontvangers en zender voor 2 weken binnen te doen om dan af te stellen .
Ik vindt dat zijn verhaal heel aannemelijk klinkt maar is het ook echt waar?

Nu heeft het nog niet voor problemen gezorgd maar als ik straks met een zwever ga vliegen zou dit wel eens voor problemen kunnen zorgen.

greetzz.

Een zender wordt ergens in het midden van zijn band afgesteld. In de tijd van de 27 mc moest je ook je antenne trimmen op kanaal 11. Dit was de helft van 22. Op dit kanaal was je antenne dus maximaal afgesteld op de ander kanalen was het dus wat minder. Maar dit is nauwelijks merkbaar. Nee zolang je voldoende afstand heb met de afstandtest heeft het geen nut om de zender af te laten stellen. Want het is echt niet zo dat het 25% minder vermogen is als je op een ander kanaal vliegt dan origineel in de doos zat.

gr Remco

het verschil wat remco geef ( hij heeft wel gelijk)
maar is 11 kanalen verschil.
1 kanaal op de 27 Mhz
is dacht ik 25 khz dus maal 11.
het verschil van jou is 35.290 - 35.250 is 40 Khz
voor de antenne maakt dit denk ik niet zoveel uit
maar je zult wel een klein beetje in output achter
uit gaan.maar geen 25 %.
Grt Han

Dus zolang dat mijn afstandstest goed is hoef ik mij geen zorgen te maken :lol:

tnxx

Wat Remco zegt klopt helemaal. Toen ik nog bij Fokker werkte heb ik mijn eigen zender en ook die van mede clubleden regelmatig afgeregeld en getest. Het frequentie verschil tussen de hoogste en de laagste frequentie van de band is maar gering. Het verschil in zendvermogen in dus ook maar heel gering. Ik kan me meetwaardes herinneren van minder dan 1%.
Als die winkelier je zender wil afregelen zal hij geld willen verdienen. Op zich niets mis mee maar doe het dan wel op een eerlijke manier. Als je op deze manier klanten voorlicht dan zal je dat op den duur klanten gaan kosten denk ik.

Hallo,

Wat voor kanaalnummer heeft 35.290 eigenlijk?
In mijn documentatie (is niet de allernieuwste) ga ik van 35.220 (kanaal 282) naar 35.820, (kanaal 182) in de B-band, waarvoor wel andere ontvangers bestaan(zie Duitsland waar ze al jaren met A en B-band ontvangers vliegen).
Natuurlijk zit 35.290 een stuk dichterbij 35.220 als bij 35.820, lijkt me geen probleem, hoewel ik het met vorige posters eens ben dat een degelijke reikwijdtetest de meeste zekerheid biedt.

Groeten,
Gerben

hallo

Ik kan FF niet volgen hoor

De bootjes die we voor de club hebben gebouw die zitten allemaal op een 40 mhz zender
de eerste boot vaart op kanaal 1/2 de tweede op 3/4 en de derde op 5/6
dit gaat reeds jaren goed zonder problemen

wil het nu zijn dat we een frequentie hebben gekozen waar we geen problemen mee hebben als we op tentoonstellingen demonstraties geven
de kristal die in de zender en ontvangers zit een een 39.990
dus zelfs geen 40 mhz
zonder dat er ooit maar iets aan de zende en ontvangers is moeten bijgeregeld zijn geworden
ik denk dat mijnheer de winkelier een beetje extra wil bij verdienen door je die zender te laten binnen brengen voor afregeling

dat je wat verlies hebt dat hoor je mij niet zeggen maar hoe zit het dan met die ontvangers zonder cristallen waar ze op dit forum nog hebben over gepraat
regelen die zichzelf dan bij ?????????
ik denk dat als je instalatie in orde is en niet teveel gevallen of hardt geschokt is geworden je ook geen stuk van je antenne hebt geknipt je best een heel eind in de goede richting zit wat max ontvangst betreft.
ik zou het geld aan iets anders uitgeven

maar dat is mijn visie op dit onderwerp

sportieve groeten raf

De desbetreffende winkelier zal ongetwijfeld in Mechelen gevestigd zijn en volgt uitsluitend het advies op van de kristal-fabrikant(ECO). Men is dus niet uit op extra gewin! De praktijk is als volgt: de apparatuur wordt op 35.200MHz afgeregeld en - indien de Xtals aanwezig zijn - nagecontroleerd en/of nageregeld op deze Xtals. De reikwijdte-winst, die hiermee wordt behaald, is niet exact te kwantificeren. Uiteraard is dit betrekkelijk gering en men moet dan ook niet verwachten, dat dit merkbaar zal zijn. Men moet dit dus eerder zien als een (niet absoluut noodzakelijke) optimalisering.
Heel anders wordt het als men van A-band naar B-band of vice versa gaat. In dit geval is het frequentieverschil meer dan 0,5 MHz en is opnieuw afregelen dus wel degelijk nodig.

Corrien, heb jij ervaring met metingen aan apparatuur van nu? Ik heb de laatste metingen ruim 10 jaar geleden kunnen doen aan mijn eigen apparatuur (Futaba FC18). Juist om eens te zien wat nu het verschil was heb ik een kristal van het hoogste en het laagste toegestane kanaal gebruikt en kwam tot een verschil van minder dan 1%.
Even technisch nu.
De harmonischen waren maar net onder het max. toelaatbare en ik heb de filters optimaler afgeregeld. Het resultaat was een duidelijke vermindering (>3dB) van de harmonischen over de hele band maar ook een groter verschil in uitgezonden vermogen tussen het hoogste en laagste kanaal. Toch bleef dit verschil nog net onder de 5%. Ik heb het zo gelaten omdat ik een beter harmonische onderdrukking belangrijker vond.
In de fabriek denken (dachten?) ze daar kennelijk anders over, vandaar dat ik in mijn eerdere schrijven uitgegaan ben van het verschil van minder dan 1%.

Over afregelprocedures en voorschriften kan ik helaas maar zeer weinig kwijt. Elke fabrikant heeft weer zijn eigen regels en soms zijn ze zelfs met elkaar in tegenspraak. Wil de ene een symmetrische frequentiezwaai om de buurkanaalscheiding te verbeteren dan wil de andere juist een asymmetrische en dan ook nog voor 35 en 40MHz verschillend. Het zelfde geldt voor het afregelen op optimaal of maximaal vermogen.
Voor de doe-het-zelf-afregelaars kan ik dan ook alleen zeggen: niet doen, dit mag niet en hoort dus ook niet, vaak is het resultaat alleen maar negatief. En als men weet, waarmee men bezig is: alleen het schroeven aan de pi-filters kan geen kwaad en is als regel voldoende om een optimaal zendvermogen te verkrijgen. Als deze goed 'gepiekt' worden behoort het onmogelijk te zijn, dat de waarden van de harmonischen en zijbanden boven de toegestane getalwaarden uitkomen. In dit verband is het voorbeeld van de (oude) FC18 een beetje ongelukkig, maar ook hierover hoeft niemand te tobben: de toegestane waarden voor harmonischen zijn extreem laag en worden ook bij het oude TQ-module alleen maar benaderd en niet erg gemakkelijk overschreden.
Mogelijk ter verbazing van de elektronici: er is geen enkele fabrikant, die bij het afregelen een spectrum analizer gebruikt of voorschrijft voor de geautoriseerde servicediensten. De reden is simpel: te tijdrovend en dus te duur. De afregelprocedure, die bij de fabricage wordt gehanteerd, geeft voldoende garantie dat er aan de type-goedkeuring wordt voldaan.
Zelf gebruik ik de analiser nog hoogst zelden en dan alleen nog bij bepaalde typen reparaties vanwege de zelfde reden: tijd is geld en met afregelmodulen gaat het 3 x sneller (overigens zonde van zo'n apparaat en helaas, hij is niet te koop want hij is niet mijn eigendom).

De winkelier is idd gevestigd in mechelen :lol: ,ik vindt het wel raar dat als hij net het zelfde zegt dan dat ECO zegt ,dat ECO er dan zelf niets van zegt wanneer ik er een cristal laat slijpen terwijl ik mijn zender en ontvanger en een werkende (35.40) cristal bij heb.
:offtopic:
corrien ben jij diegene waar alle defecte zenders naar worden toegestuurd voor reparatie?

greetzz :wink:

Back