Zendvermogen !!!!!

Discussie in 'Model elektronica' gestart door zonnewoud, 21 feb 2008.

  1. zonnewoud

    zonnewoud

    Lid geworden:
    23 nov 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    VELDHOVEN
    Een Futaba T12FG 2.4 Ghz heeft in de USA een zendvermogen van 1 watt.
    Hier in Europa hebben deze zelfde zenders een zendvermogen van max 100 mW.

    Ik neem aan dat Futaba maar een soort T12FG zender met T14 modul maakt !!

    Zijn deze twee zenders dan toch verschillend wat betreft de zendmodule of heeft men dit Softwarematig of Electronisch aangepast bijv. m.b.v een instel potmeter in de zender ?

    Mogelijk kan Corrien daar een antwoord op geven !!

    Ik ben benieuwd naar de antwoorden.


    Groet Theo
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2008
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Futaba FASST zenders of zendermodulen geven een afgestraald vermogen van 90 mW e.i.r.p. Er zijn geen verschillen tussen US- en EU-versies.
     
  3. zonnewoud

    zonnewoud

    Lid geworden:
    23 nov 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    VELDHOVEN
    Waarom mogen de USA zenders, als ze het zelfde vermogen hebben, dan niet in de EU worden gebruikt ??

    Is dit alleen maar door de CE keuring !!! Of zijn er toch andere verschillen waardoor zij niet in de EU mogen worden gebruikt ?

    Vreemd, ik kan dit niet helemaal begrijpen !!! Mogelijk kun jij Corrien daar nog enige uitleg over geven ?


    Groet Theo
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2008
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Er is veel meer aan de hand dan alleen dat CE keurmerk. Het toegestane uitgstraalde vermogen is afhankelijk van de manier waarop de zender werkt. De manier waarop de gegevens uitgezonden wordt. Het Futaba systeem zendt steeds heel kort op een kanaal uit en schakelt dan over naar het volgende kanaal. Zo wordt het vermogen dus verdeeld over alle kanalen en kom je effectief uit of minder dan 10mW dat feitelijk de maximale waarde is.
    De andere merken werken op één kanaal en zijn dus gebonden aan die 10mW grens. Deze grens geldt niet in de VS dus de zenders stralen meer uit dan hier in Europa is toegestaan. Daarom zijn die zenders hier dus niet toegestaan.
    Nu zijn er wel merken die hun zenders aanpassen en het zendvermogen terug schroeven zodat ze hier wel gebruikt mogen worden.

    Dit is slechts een vereenvoudigde weergave van een veel lastigere en ingewikkeldere materie. Kijk maar eens rondt op dit forum want er zijn een aantal draadjes hierover waar je heel veel informatie uit kunt halen. Uren leesvoer!
     
  5. zonnewoud

    zonnewoud

    Lid geworden:
    23 nov 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    VELDHOVEN

    Ik heb getracht via diverse draadjes zowel op dit forum als ook elders antwoord te vinden op o.a. deze vragen.
    Daarbij lees je in de div.draadjes zoveel verschillende kreten over het zendvermogen wat in de USA en de EU wel of niet is toegestaan waardoor er alleen maar meer onduidelijkheid over is ontstaan.

    De vraag waar ik het meest belangstelling in heb "of het zendvermogen Softwarematig of Electronisch "kan/is" worden aangepast bijvoorbeeld bij de FUTABA T12FG 2.4 Ghz." heb ik nog niet beantwoord gekregen.

    Wie kan en wil deze vraag beantwoorden ??

    Groet Theo
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Nogmaals, het afgestraalde vermogen van Futaba Fasst zenders is 90 mW e.i.r.p. Hieraan is niets te wijzigen. In Frankrijk is er alleen een beperking in het aantal toegestane kanalen. Hiervoor kunnen de FASST zenders of modulen worden ingesteld op "France".

    Voor wat betreft het afgestraald vermogen geldt in Europa het volgende:
    Voor ‘direct sequence spread spectrum’ is de maximum spectrale vermogensdichtheid begrensd op -20 dBW/1 MHz. Voor ‘ frequency hopping spread spectrum’ is de maximale vermogensdichtheid begrensd op -10 dBW/100 kHz.
    Dit betekent, dat frequentie-hoppers, zoals het FASST systeem 'smallere informatiepakketten' met hoger vermogen moeten/mogen neerzetten dan de DSSM-systemen.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2008
  7. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Klopt als een bus en het max eirp is 100mW en niet 10 (wat Ernst beweert).

    NFR
     
  8. zonnewoud

    zonnewoud

    Lid geworden:
    23 nov 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    VELDHOVEN

    Allemaal hartelijk dank voor de info.
    Ik kwam ook nog wat belangrijke info tegen bij: Home

    ZENDVERMOGEN.

    Uitleg over de materie op de site van ACT.
    Home

    Abstrahl-Leistung
    Nach ETSI-Norm 2008, und die ist unumstößlich in Europa einzuhalten ab July 2008, darf die maximal abgestrahlte Leistung 100mW betragen (EIRP = Strahlungsleistung). Das ist verkürzt die maximal abgestrahlte Leistung (Peak) zu jedem Zeitpunkt. Damit ist klar, dass hier keine durchschnittliche (average) Leistung von 100mW erlaubt ist wie in den USA.
    10mW
    ist die Abstrahl-Leistung, die in Europa ohne Einhaltung der Normen erlaubt ist.
    10mW/Mhz spektrale Leistungsdichte
    Die Begrenzung der spektralen Leistungsdichte macht keine Aussage über die Sendeleistung. Das Limit liegt bei 10 mW/MHz. Mit 10 MHz Bandbreite (bei passendem Spektrum) hat man auch wieder 100 mW. WLAN darf auch nur 10 mW/MHz, hat aber trotzdem 100 mW Ausgangsleistung.
    Verdeutlichung:
    10 mW/ MHz bedeutet, dass in einem 1 MHz breiten Segment des Senderspektrums 10 mW Leistung enthalten sein dürfen. Man kann davon aber viele Segmente nebeneinanderstellen und bekommt entsprechend mehr Leistung.
    Beispiel:
    Wir nehmen eine normale Tüte Milch (das ist das eine MHz). Da ist ein Liter drin (das ist die spektrale Leistungsdichte). Wenn wir jetzt 10 Tüten nebeneinander stellen, haben wir 10 Liter Milch zu trinken. Das Limit der Norm ist also 10x1L-Tüten Milch. Man kann die nun auch anders verteilen und man nimmt kleine Tüten mit 0.5 Liter. Dann sind das eben 20 Tüten. Die Summe ist aber immer gleich. Je kleiner die Tüte (spektrale Leistungsdichte), um so mehr Tüten dürfen wir nehmen. (Quelle: Frank Tofahrn).
    USA
    Bei Geräten aus den USA werden oft 100mW Leistung angegeben, genauer geht man nicht darauf ein. Manchmal steht dabei, dass diese Spezifikation nur in den USA zulässig ist. Dabei ist aber gemeint, 100mW durchschnittliche Leistung. 1W für 1/10 sek ist dann z.B. 100mW durchschnittliche Abstrahlleistung.
    Verschachtelt und variiert man das auch noch, kann man mit bis zu 1 Watt senden, und hat trotzdem nur 100mW Peak-Leistung. Damit kann man natürlich auch unter schwierigen Bedingungen eine ausreichende Verbindung über die notwendigen Entfernungen schaffen.
    Nur , das alles gilt für die USA, ist aber in Europa nicht erlaubt. Daher ist der Vergleich von Reichweiten-Ergebnissen von 100mW Geräten aus den USA mit den Ergebnissen von 100mW Geräten aus Europa einfach Humbug.
    Diejenigen, die hier lässig mit “100mW Leistung” und Wahnsinns-Reichweiten um sich werfen , sollten einfach gefragt werden, ob die Reichweite mit 100mW Abstrahlleistung EIRP (Europa, peak) oder durchschnittlich (USA zeitweise erheblich mehr, average) erzielt wurde.


    Groet Theo
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dit verhaal van ACT gaat over DSSM-systemen, waarvoor in Amerika andere normen gelden dan in Europa.

    ACT is trouwens zelf van plan om met een FHSS systeem op de markt te komen, net zoals Futaba dat heeft (maar dan uiteraard beter :D).
     
  10. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Er hoort eigenlijk een ironie smiley op forums te bestaan. :)
     
  11. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Heer Westerteicher heeft in 2007 laten zien dat hij technisch betrouwbaar lijkende teksten gebruikt als marketing instrument voor zijn eigen spullen (waar hebben we dat eerder gezien :D).

    Dat wil niet zeggen dat het niet waar is wat hij schrijft, maar wel dat het niet objectief is. Ik zou de verhalen op de website van ACT daarom met een korreltje zout nemen.

    Laat duidelijk zijn ik hiermee niet wil zeggen dat de produkten van ACT niet goed zouden zijn, dat is nog even afwachten tot ze er echt zijn.
     
  12. zonnewoud

    zonnewoud

    Lid geworden:
    23 nov 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    VELDHOVEN
    Corrien (JAN)

    Als jij zelf als deskundige een keuze zou moeten maken tussen Futaba T12FG 2.4 Ghz of Futaba T12FG in een uitvoering met de nieuwe ACT 2.4 Ghz set, wat zou je dan kiezen ?

    en wat is dan de reden van die bepaalde keuze ?

    Groet Theo
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Laten we eerst vaststellen, dat ik in deze niet de deskundige ben. Dat is pas hooguit het geval als men z'n apparatuur heeft stukgemaakt.

    Vervolgens heb ik bij dit soort vragen nooit een mening, die ik aan anderen kwijt wil. Ik heb zelf namelijk bij veel merken economische belangen en dan is vanzelfsprekend objectiviteit ver te zoeken.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Aangezien Corrien die vraag om begrijpelijke redenen niet kan en wil beantwoorden..

    Als je 2.4Ghz koopt en bovenstaande de keuzes zijn, neem dan gewoon de set van Futaba. Futaba verkoopt geen rommel, die set zal prima werken.

    De set met de ACT module zal ook prima werken, maar waarom zou je met 2 merken gaan werken, als het zendermerk zelf al een prima module heeft?

    Stel je neemt zo'n Futaba/ACT combi en iets werkt niet lekker. Wat denk je dat er dan gaat gebeuren? Futaba zal zeggen 'gooi die ACT rommel eruit' en ACT zal zeggen 'het ligt aan de Futaba zender'.

    Laat ik het anders vragen.. welk voordeel zou de set met ACT module hebben boven de originele Futaba set?
     
  15. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Dat is nogal duidelijk: zoals het er nu naar uit ziet gaat ACT met twéé modules werken, dus twee FHSS zendmodules met ieder 100mW vermogen. Dus redundantie. Verder zijn de ACT ontvangers véél flexibeler qua antenne - losse antennes met verlengkabel, dan kun je dus een buitenantenne op je carbon romp monteren.

    ACT heeft zijn huiswerk goed gedaan. Futaba heeft FHSS maar verder valt het me nogal tegen. Te weinig keus in ontvangers (niks voor indoor) en het moduulsysteem vind ik ook niet geweldig met die antenne achterop. Verder is het ook slecht leverbaar. TM-8 (8-kanaals module voor de FF9) was aangekondigd voor spätsommer 2007 (dat is volgens mij dus september 2007). Is er nog steeds niet.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Sorry Br@m maar voor de 2,4GHz geldt wel degelijk een max eirp van 10mW! Klik maar eens op dat INFO tekentje bij die 100mW. -20dB voor niet hoppende systemen en -10dB voor wel hoppende systemen. -20dB komt uit op 10mW!
    Omdat de 2,4GHz geen modelbouw frequentie band is gelden de regels van de modelbouw daar niet! Wij zijn als modelbouwer "te gast" op die band die aangewezen is voor data transport over korte afstand. Die definitie wordt opgerekt door te claimen dat besturings signalen ook een vorm van datatransport is. Zo hebben de modelbouwers zich ook meester gemaakt van die band. Maar we moeten ons hoe dan ook wel houden aan de regels die op die band gelden want als we dat niet doen is de kans niet ondenkbaar dat het gebruik van de 2,4GHz door de modelbouw helemaal verboden wordt. In België is daar al sprake van (geweest?).
    Daarom moeten de diverse zenders dus "teruggeregeld" worden voordat ze hier gebruikt mogen worden. Omdat Futaba het vermogen over een hele reeks kanalen versprijd mag het PIEK vermogen wel 100mW zijn omdat het effectief op minder dan 10mW per kanaal uitkomt.
    Dit is allemaal wel versimpeld weergegeven want de werkelijke tekst is veel ingewikkelder en het heeft ook nog met de bandbreedte van het signaal te maken. Hoe dat exact zit kan ik niet helemaal precies uitleggen ik ben niet zo heel erg thuis in die berekeningen.
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ernst, -10 dB komt overeen met 100 mW en dit geldt dus voor het FASST systeem van Futaba en het toekomstige systeem van ACT.
    De DSSM systemen moeten zich beperken tot een spectrale dichtheid van 10 mW/1 MHz en de FHSS systemen tot een dichtheid van 100 mW/100kHz. Ik omschreef dit eerder als smallere pakketten met hoger vermogen. Het totale afgestraalde vermogen is voor beide systemen in Europa 100 mW e.i.r.p. Alleen met DSSM systemen zijn er tot nu toe verschillen tussen de Amerikaanse en de Europese versies.
     
  18. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Het is helemaal niet zo ingewikkeld. Corrien heeft het prima weergegeven in een paar zinnen, ik wil niet doorzeuren maar als je het zelf niet begrijpt en het ook niet kunt uitleggen, waarom plaats je dan onjuiste informatie in een posting?
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Jan. Dat is precies wat ik bedoel en ook schreef. Omdat het FASST systeem veel kortere pieken uitzendt en het over alle kanalen verspreidt mag dat systeem dus 100mW pieken uitzenden wat inderdaat -10dB is.
    De andere systemen moeten voldoen aan de -20dB regel en dan is 10mW. Hoevaak ik het ook bekijk en de regels doorlees daar kom ik steeds op uit!
    Het probleem is dat de Amerikaanse zenders geen 10mW (-20dB) zend vermogen hebben maar iets in de buurt van de 100mW. Het resultaat is dat het e.i.r.p. dan ruimschoots boven de 100mW uitkomt en dat is dus niet toegestaan.
    Dus Br@m ik weet WEL waar ik het over heb maar ik ben niet goed in het uitleggen van de rekenmethode die gebruikt wordt om deze waardes uit te rekenen. Als je beter gelezen had wat ik schreef had je dat ook kunnen weten.
     

Deel Deze Pagina