zendvermogens in de EU, wat en hoeveel?

• Topicstarter Topicstarter Steven D
  • Startdatum Startdatum
S

Steven D

Guest
Hallo,
op de site vindt ik geen antwoord mijn misschien triviaal zijnde vraag.

Zijn alle zendvermogens van de gebruikte zenders gelijk?
Bvb: mijn sanwa rd8000 heeft volgens de handleiding een vermogen van 600mW.

Is dit voor alle zenders zo, of zijn er grote verschillen?

Greetz

Steven

Het opgenomen vermogen van het hoogfrequent deel mag max. 500mW bedragen.

Het afgestraalde vermogen mag max. 100mW e.r.p. zijn (effective radiated power), gemeten op een zoutkolom. Bij in de hand gedragen zenders is het rendement nu eenmaal laag.

Alle apparatuur, waarvoor een conformiteitsverklaring is afgegeven en die - mede daardoor - voldoen aan het CE-keurmerk, voldoen aan deze eis. Zenders van verschillende merken hebben dus vrijwel eenzelfde afgestraald vermogen.

Wat er in de handleiding van de RD8000 staat, zal dus wel het totaal opgenomen vermogen zijn.
[edit] :oops: dat kan niet, de 3W die verderop in het draadje staat is uiteraard de juiste waarde :oops: [/edit].

even een vraagje als ik mag

Zo'n zoutkolom hoe ziet dat eruit?

of Kan je doormiddel van een lampje het afgestraald vermogen zien?
en mag je dit dan rechtstreeks aan de antenne aansluiten en bvb aan de min van de batterij ?

Dank je Corien voor je reactie.

Alle zenders hebben dus (vrijwel) hetzelfde uitgestraalde vermogen.

Hoewel je antwoord duidelijk is,
toch een paar vraagjes.

In de Duitse handleiding wordt gesproken van "Sendeleistung" en in de Nederlandse van "Zendvermogen" 600mW)

Het Stroomverbruik van de zender bedraagt evenwel 180mA (weerom volgens de handleiding).
bij 8 cellen NiCd.
Daaruit leid ik af: 0,18x8x1,2=3W
De zender zou dus 3W verbruiken en geen 600mW(0,6)

Zal dan wel een foutje van deze zender zijn?

Misschien dat andere forummers hun zendvermogen eens kunnen nakijken in de manual?

Edit: van die 600mW wordt dus maar effectief 100mW uitgestraald?

Steven

Een zoutkolom is een meetopstelling bij een keurende instantie, waar de zender op geplaatst wordt. Hoe hoog zo'n ding is en hoe ver deze de grond in gaat, weet ik niet uit het hoofd.

Iets aan de zenderantenne vastknopen levert reikwijdte-verlies, dus dat gaat niet. Zendvermogen meet je met een veldsterkte-meter. Een huis-tuin-en-keuken manier om zendvermogen te testen is in deze faq te vinden: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=6

Met de eis van max. 500mW opgenomen vermogen moet ik eens nakijken of dat wel klopt. De meeste hoogfrequent delen nemen namelijk zo'n 100mA op (bij gemiddeld 10 V) en dat is uiteraard een beetje meer. Het effectief afgestraalde vermogen is echter beslist 100 mW e.r.p. en daaraan zal de RD8000 ook moeten voldoen. Die 600 mW is dus 'wishfull thinking'. Zie voor de max. vermogens ook deze faq: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=6 (nationaal frequentieregister).

Dit is een computerzender en de rest van de electronica (de computer en dergelijke) hebben ook energie nodig om te kunnen werken.
In het totaal wordt dus ongveer 3W opgenomen uit de accu. Volgens de voorschriften mag het zendergedeelte MAXIMAAL 0,5W (500mW) OPNEMEN. De rest van de electronica neemt dus ongeveer 2,5W op uit de accu.
Van die 500mW die het zenderdeel op neemt mag uiteindelijk maar 100mW effectief door de antenne uitgestraald worden.

Corrien zei:
Een zoutkolom is een meetopstelling bij een keurende instantie, waar de zender op geplaatst wordt. Hoe hoog zo'n ding is en hoe ver deze de grond in gaat, weet ik niet uit het hoofd.

Klinkt misterieus, maar ik snap het plaatje niet waarom zout en dat onder de grond en zo? :fadein:

Groeten

Het effectief afgestraald zendvermogen is in hoge mate afhankelijk van de aarding. Bij in de hand gedragen zenders is het menselijk lichaam daarvoor verantwoordelijk, vandaar dat het rendement tamelijk laag is. Zo heb je bijvoorbeeld met een zender in een pult wat minder zendvermogen en zelfs het al dan niet hebben van zweethanden heeft enige invloed. Nu levert dit geen spectaculaire verschillen, dus de beginnende piloot heeft niet echt meer zendbereik dan de ervaren rot, die met twee vingers in de neus de modellen allerlei capriolen laat maken.

Om aan een altijd zuivere meetwaarde te komen bij keuringen wordt een zender op een meetopstelling geplaatst, waarvan de mate van aarding exact is bepaald. Voor zover ik heb begrepen is dit een kolom, gevuld met water waarin een bepaalde zoutconcentratie aanwezig is. Uiteraard zal zo'n kolom bepaalde afmetingen hebben en ook op een bepaalde manier met de bodem verbonden moeten zijn.

Bedankt Corrien

Bij men CB bakje moest ik ook zorgen voor zoveel mogelijk massa.

En zout beinvloed de geleidbaarheid van water.

Dus allen naar zee en met de voeten in het water voor het verste bereik. :D

Groeten

Back