Zenith STOL CH 701

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door LeoG, 30 sep 2021.

  1. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Deze zomer ben ik begonnen met het RC vliegen met een kist die ik van een clubgenoot heb overgenomen.
    Inmiddels heb ik mijn brevet gehaald en wil ik in de loop van het volgende seizoen of het seizoen daarop met een eigen (gemodelleerd, getekend en gebouwd) kist gaan vliegen.

    Mijn oog is gevallen op de Zenith STOL CH 701, zie:
    [​IMG]
    https://www.zenithair.net/introduct...ith STOL CH701,pilots and first-time builders.

    De materialen zullen voornamelijk balsa, ply en 3D geprinte onderdelen zijn. Ik denk hierbij nu aan de voorruit, motorkap en vleugelwortels om te printen. Kan ik gelijk ervaring met loften krijgen en met de vase mode van de printer/slicer.

    De beoogde specs zijn op het moment:
    - 1.6m span
    - wielen diameter 90mm (die zijn trouwens best prijzig)
    - drieblads prop (vind ik mooi, verder geen reden)
    - 5 kanaals: hoogte, richting, Junkers flaperons en gas
    - de vleugels en "vleugelsteunen" moeten te (de)monteren zijn als het toestel rechtop staat
    - de accu (4S 5000mAh) moet te verwisselen zijn als het toestel rechtop staat
    - streefgewicht max. 3kg vliegklaar
    - Het idee is om de basis van de vleugels met ply ribben en shear webs te maken en latjes van 10x5mm, eroverheen komt dan een huid van 3mm foamboard waaroverheen gefolied wordt.
    - alu zetwerk hoofdlandingsgestel
    - verendraadstalen neuslandingsgestel
    - ESC 60 amp
    - motor afmeting ? kV ?
    - ...........

    Opleverperiode:
    ontwerp: einde jaar of begin 2022
    vliegend model: eind volgend jaar of begin 2023
    (ben nog bezig mijn vorige project af te ronden)

    Dit is intussen gemodelleerd:

    upload_2021-9-30_21-3-4.png
    rib: koorde ca. 195mm: aan de voor- en achterzijde komt een "sateprikker" voor het verband aan de uiteinden. Carbon is beter maar ga ik thuis niet verwerken ivm vezels.

    upload_2021-9-30_21-3-27.png
    kielvlak

    upload_2021-9-30_21-7-26.png
    rudder: draait volledig (lengte plus 10%)

    upload_2021-9-30_21-7-57.png
    horizontale stab en elevators (lengte en breedte plus 10%)

    Washout in de vleugels zou mooi zijn maar lijkt me voor mij op dit moment te lastig, heb ook geen idee van de te gebruiken hoeken aan de basis en de tip. Dus voor nu nog niet.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Gaaf project, gaaf model en mooie design keuzes / specs. Heel veel succes met ontwerpen en bouwen!

    Bij een rechthoekige vleugel lijkt washout me minder noodzakelijk. De overtrekkarakteristieken zijn sowieso gunstiger en er is minder kans dat de vleugel aan de buitenzijde eerder overtrekt, dus tip stall verwacht ik niet echt. Mocht je het wel willen, ontwerp de vleugel gewoon recht, dek aan de onderzijde in, en doe vervolgens een klein steuntje van een paar mm onder de achterlijst op het einde van de vleugel terwijl je de andere hoeken van de vleugel vlak op de bouwplank houdt, terwijl je de bovenzijde indekt. Krijg je vanzelf een klein beetje washout.
     
    LeoG vindt dit leuk.
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Mooi project, zou ook bij de Vliegende schaalmodellen kunnen staan.


    jan.
     
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Leuk project en leuk dat je zelf bouwt, dat zie je steeds minder.
    Alleen het vleugelprofiel is wat vreemd, hoe kom je hieraan ? Is het een kopie van het 1:1 model ?

    Succes met het ontwerp en het bouwen !

    Grt,

    Arnoud.
     
  5. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb deze rib gemaakt van een plaatje waarover ik een spline getrokken heb.

    wing sections.JPG

    Ik denk dat ik voor een platte onderzijde ga voor het gemak van bouwen.

    Als iemand een puntenwolk van de vleugel kan geven houd ik me nog steeds aanbevolen. Het handmatig puntjes zetten op een (dikke) lijn in een JPG is niet heel erg nauwkeurig.

    wing sections canvas.JPG

    Ik wil een vleugelsectie maken, 3D geprinte ribben hout en plakband en dan eens voelen in de wind of hij omhoog wil. (is alleen wel weer een projectje op zich.

    Het zijn afbeeldingen die ik op de site van Zenith gevonden heb maar weet niet of die "vrijgegeven" plaatjes ook 100% kloppen.
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Dat heeft niet zoveel zin, alles 'wil omhoog', zelfs een platte plaat. Het gaat juist om veranderingen in lift en moment-nulpunt bij veranderende invalshoek.
    En als je dat experiment dan toch wil doen, vergeet dan niet de voorvleugel mee te nemen, die vormt een wezenlijk onderdeel van het profiel.
    (En je zult een windtunnel moeten bouwen....:D)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
  8. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Op tekening 7-V-01 staan de coordinaten van (delen van) de wingrib. Ik heb ze even in cad gezet als points en als een complete rib in (bezier) curves.
    Stuur me even een PB met je email adres en ik stuur je ze toe. Is Autocad .dwg een geschikt formaat? (Ik werk zelf met Rhino).
     
  10. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ik ga voor een vleugel met "geintegreerd" slatprofiel naar voorstel van Max, het is mijn eerste bouw dus hier even een short cut. Later kunnen er altijd nog vleugels met slats gebouwd worden.

    Het komt er dan ongeveer zo uit te zien:

    CH 701 WING RIB SLATS FUSION.JPG

    (Misschien kan er met het folieen iets gedaan worden waardoor het een beetje lijkt of er slats aanwezig zijn.)
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    dat klopt, ook al zou ik het achterstuk houden zoals het was.
     
  12. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ok, kan ook :). (Er blijft nog een mooi recht stuk over voor op de bouwtafel.)

    CH 701 WING RIB SLATS FUSION 1.JPG

    Is er een lezer die hier iets over kan zeggen?

    Toch kan ik de opwaarts lopende achterkant niet zien op de echte toestellen maar bij onderstaande foto twijfel ik weer. Het wordt ook niet makkelijker om te zien door het schuine uiteinde van de vleugel.
    ch 701 wing tip.JPG
     
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja het is lastig te zien en weinig over te vinden hè, maar waar ik eerst dacht dat het platter was (de simpele tekeningen tonen dat), laten de meer gedetailleerde tekeningen toch zien dat het achter oploopt. Als ik dan deze foto zie op de site van Zenith van de vleugelbouw zie ik duidelijk een balkje achter onder de vleugel liggen ter ondersteuning:

    IMG_0934.JPG

    Dus best toch het vleugelprofiel aanhouden dat Max heeft uitgeplot.
     
  14. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Dit gaat het basisprofiel worden :).
    upload_2021-10-3_23-47-42.png
    Ik zal het profiel achter iets aanpassen, dan past er een standaard achterlijst van 25x10mm op.
    Ik zit nu te denken om de ribben en de shear webs ook van depron/foamplaat te maken en alleen boven en onder latjes te gebruiken en de houder van de servo uit 2mm ply, op een foam rib gelijmd, te maken.

    Komende dagen ga ik proberen iets op te zetten voor de scharnieren van de flaps wat te 3D printen is.


    Dit wordt het profiel van de tips en de "wortel". Die passen aan de achterzijde perfect op elkaar.
    upload_2021-10-3_23-55-30.png

    binnenkort een paar platen halen om er een beetje gevoel mee te krijgen.

    Had al eerder een rib geproefprint, zoiets kan ik als template printen om de ribben te snijden:
    proefprint rib.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Unusual RC, <250 en bipeflyer vinden dit leuk.
  15. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Wat een "heerlijk" profiel, dit moet toch STOL worden..
     
    Unusual RC en LeoG vinden dit leuk.
  16. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Zou ik niet doen, hier is stijfheid nodig om het knikken van de liggers bij zware belasting tegen te gaan. Gebruik 2 mm middelharde balsa, met de nerf verticaal.
    Liggers boven en onder zou ik iets van 8x4 mm nemen (bxh).
    Ribben van depron heb ik geen ervaring mee, maar zou moeten kunnen lijkt mij, vooropgesteld dat de beplanking van het geheel daar stevigheid in brengt, en de ribben alleen "afstandhouders " zijn.
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Als je de struts functioneel maakt zodat ze de lift- en landingskrachten op kunnen nemen heb je aan de wortel alleen maar een paar lichte penverbindingen nodig, en is het niet nodig om daar een stijve verbinding te maken. Mijn Birddog (1200mm spanwijdte) heeft daar alleen maar een paar M6 nylon bouten als verbinding.

    [​IMG]
     
  18. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ik wil de vleugel "beplanken" met 3mm foamplaat, als de vleugel klaar is wordt hij nog gefolied.
    Het doel is goedkoop te bouwen maar wel iets wat een aantal jaren mee kan.

    upload_2021-10-5_12-54-41.png

    De stippellijnen zijn de folie zeg maar, de ruimte tussen de stippellijnen en de doorgetrokken lijnen wordt gevuld met 3mm foamplaat, de region in het midden is een 5mm foam rib.
    Aan de achterzijde komt een vleugellijst: (in het volgende plaatje zijn 5mm ribben te zien met een 10x25mm achterlijst en boven en onder 3mm ruimte voor een 3mm foamplaat)

    upload_2021-10-5_13-6-27.png

    Het idee was idd om de struts functioneel te maken zodat er alleen een hinge line nodig is aan de romp. Het zou helemaal af zijn als de dihedral ingesteld kan worden met de strutlengtes, als de hinge lines van de vleugelwortel en de struts (vleugelzijde) parallel gehouden worden dan moet dat werken. Ik gok nu op 3 graden per vleugel maar geen idee of dat de juiste hoek is.

    Ik weet op dit moment nog niet wat de angle of attack is van de vleugel in het voorbeeld en of ik in het model iets daarvoor moet inbouwen.
    Ik heb het idee dat als ik filmpjes kijk dat er vaak gevlogen wordt met de neus iets omhoog, dit zou dan duiden op geen angle of attack in het toestel maar wel door de stand van het vliegtuig.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik zou zelf de indekking over de achterlijst laten lopen ipv er tegenaan. Nu is je achterlijst gewoon koud tegen je ribben met indekking geplaatst. Voor mijn gevoel is het sterker als je de achterlijst dunner maakt en de indekking gewoon helemaal laat doorlopen en vastlijmt op je achterlijst, dan heb je een sandwichconstructie en dat is volgens mij ook hoe het vaak gedaan wordt.
     
  20. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ok kan ik me iets bij voorstellen, is een achterlijst dan sowieso nog nodig? Ik wil de scharnierplaten op de ribben laten aansluiten
     

Deel Deze Pagina