Zenoah 26 cc startprobleem

beterschap

:banana: vandaag krijg ik te horen,
dat mijn motortje goed start en goed loopt,
dus hij mag nu weer naar huis terug in zijn benzine-trainer!

Zonder reclame te maken en een prijs te noemen zeg ik dank aan,

Frau Zodtner (Vario Deutschland)
Freddy Rombouts (RC Heliparts)
Bert (brutus)

..en alle, die bij dit informatief draatje meegedaan hebben.

PS: sprit woord Aspen 2 met ietsje originaal Aspen olie

Een andere kwestie is de hoge compressie gekoppeld met de vorm van de verbrandingskamer.

Wat je concreet duidelijk moet krijgen is de snelheid waarmee het mengsel naar het centrale punt in de boring wordt geduwd. Deze term "squish velocity" staat voor een zekere min - max. waarde die je bereikt wanneer de zuiger het BDP nadert. Dat is, een gecorrigeerde compressieverhouding van 8,4 in combinatie met een squish oppervlakte gelijk aan 65% van de boring, dat gaat niet goed komen.

Hallo forumleden..de discussies kunnen hier makkelijk oververhit raken en daarom wil ik ff terugkomen op de waarschijnlijke oververhitting (mooi bruggetje) van deze motor. Met deze "follow-up" - zie het Nederlandse woord maar eens te vinden - heb ik een berekening gemaakt.

squish verbrandingskamer
Het gaat dan over de cilinderkop of beter gezegd de effectiviteit van de zogenoemde klopvaste verbrandingskamer. De functie van een squish verbrandingsruimte* is kort gezegd het in de hand houden van detonatie. Het kan helpen tegen oververhitting van de motor en zorgt voor een goede werveling van het mengsel.

berekening
De grafiek laat zien welke gegevens je tot een conclusie gaan leiden. De benodigde motorgegevens, die ik kon vinden op internet, werden ingevuld in de velden van de software. Samen met de overige zo goed mogelijk ingeschatte gegevens, geeft het de volgende uitdraaien met de berekende resultaten:

De maximale squish velocity bedraagt hier 17,3 m/s en dat blijkt een prima waarde: een getal ergens tussen de 15 en 20 m/s is uitstekend volgens de handleiding bij de software.

Hier bedraagt de squish clearance 0,5 mm. De sq. snelheid wordt met 27,6 m/s echter veels te hoog. De conclusie is dan: de squish clearance mag bij de G260 HELI minimaal 0,8 mm bedragen.

Andere oorzaken van deze vastloper is al over gesproken in dit topic en ik zal daar dan op terugkomen. Als er een te dunne voetpakking gemonteerd is geweest dan kan dit eenvoudig een verkeerde squish opleveren. Het is één mogelijke reden voor de vastloper opgespoord.

Laatst bewerkt:

je vergeet, dat deze motor permanent 15 - 20 minuten
hoge belastingen uitgezet is,

Ja er zal geen misverstand over bestaan dat de motor constant in hoge toeren loopt. Ik heb het niet verkeerd opgevat in elk geval en dan is het bij deze meteen rechtgezet.

Dat is de reden dat deze torretjes het meeste op de L naald vliegen.
Kortom die L naald is reuze gevoelig en reuze belangrijk!
Eric.

Eric..omdat een mengsel arm is kan het toch niet zomaar betekenen dat de zuiger er zó uit komt te zien? Ik reageer nu niet door te zeggen dat de L naald afstelling onbelangrijk is, evenwel kan men toch niet volhouden dat een griepje leidt tot overlijden? Nee, het is slechts "een lichte verhoging" als de naaldinstelling verkeerd was ingeregeld. Niks meer, niks minder! Uwe beweert overigens dat hij zelf met een rijke afstelling heeft gevlogen.

Als je zo`n motor op een vliegtuig zet, zul hem nooit stukdraaien want, zodra hij "arm" gaat lopen zal hij inhouden maar blijft goede koeling houden door de prop, bovendien dragen de vleugels het vliegtuig.

In een helikopter is dit een kompleet ander verhaal. De motor wordt continu belast, en de koeling is beduidend minder gunstig. Zodra hier het mengsel te arm wordt, moet de motor toch de heli blijven dragen, en wordt de boel te heet. Vooral aan de uitlaatkant zal de temperatuur te hoog oplopen met als gevolg dat de de zuiger zich in de cylinderwand vastvreet, oftewel een "klemmertje" genaamd. Dat klemmertje wordt vrijwel altijd veroorzaakt door een te hoge temperatuur, de synthetische olie verbrandt dan namelijk mee en smeert niet meer. Op een vliegtuig zul je dat nooit meemaken.

Hetzelfde geldt voor methanolmotoren, op vliegtuigen gaan ze niet stuk, ook al draaien ze arm. Op een helikopter draaien ze meteen stuk zodra het mengsel te arm wordt.

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd zo.

P.S. Ik denk dat Erichevy met vakantie is.

mvg René

Nee hoor Rene, nog niet.
Nog 1 week werken...
Ik krijg geen "notificatie" van geplaatste berichten?
..
Wat moet ik er nog op zeggen? Mijn ERVARING! is (laat ik het maar eens schreeuwen) dat de L naald zeer kritisch luistert.
Uwe heeft de L Naald erg SCHRAAL afgesteld gehad. En dit nekt deze motoren.
De temperatuur loopt dan wel degelijk erg veel hoger op, smering trekt het niet meer en voila het begin van het einde nadert.
Om een warm gelopen motor te checken kun je de uitlaat demonteren en naar de zuiger kijken door de uitlaatpoort. Hier zie je het eerst dat het er te warm is geweest.
De zuigerveer loopt klem in de cylinder boring omdat de toegepaste slotspeling van de zuigerveer niet toerijkend is voor de te hoge temperatuur.
Het wordt een beetje een aparte discussie want volgens mij is Uwe en Bert en Rene nu wel op de hoogte van wat je vooral niet meer moet doen.
En Zore blijft herhaaldelijk op dit punt terugkomen, nl dat het niet uitmaakt die te schrale afstelling.
Nogmaals ik heb met een FG Bigfoot benzine truck gereden met Aspen 1 op 50 mengsmering, zelfs dit gaat alleen goed als je je afstelling voor elkaar hebt. Deze truck motoren hebben net als een heli alleen maar geforceerde luchtkoeling.
Draai de L naald te ver dicht en BHAM, daar gaat je Zenoah.
Bij Uwe heeft dit proces gelijdelijk aan motorschade gegeven en de vervuiling welke het gevolg is van deze motorschade heeft de rest gedaan (olie keerring vernield)

Eric.

+1! Je krijgt IEDERE benzinemotor om zeep met een te schrale afstelling, en Helimotoren zijn er nét even dat tikje gevoeliger voor....

@Zore: vriendelijk verzoek: je blijft hier heel hardnekkig boekenwijsheid verspreiden die totaal NIET relevant is (in een smoorklep geregelde motor die een constant toerental bij wisselende belasting draait, is het hele squish-verhaal volledig irrelevant, detonatie is sowieso irrelevant omdat het hier niet de oorzaak van de schade is), en er is je door meerdere mensen verteld dat je er VOLLEDIG naast zit....

Hou daar alsjeblieft mee op.

Je bent van harte welkom, om op zinnige wijze en met geldige argumenten aan om het even welke discussie deel te nemen, maar PLEASE, probeer niet meerdere mensen, elk met KEIHARDE ervaring op dit vlak, "te laten profiteren van jouw oneindige boekenwijsheid". Dat leid namelijk vrijwel zonder uitzondering tot wellus/nietus discussies, wedstrijdjes verpissen, of gewoon domweg persoonlijke onaangenaamheden. Dat wil ik graag proberen te voorkomen, maar daarvoor is een klein beetje medewerking van jouw kant nodig: namelijk, inzien dat je het spoor volledig bijster bent, ophouden met toevoegen van irrelevante info, en niet proberen mensen te verblinden met nóg méér irrelevante informatie: die mensen hebben namelijk zonnebrillen op met glazen die gemaakt zijn uit 100% ervaring....

Ik schrijf dit als user, niet als moderator, en ik wil je niet de mond snoeren, maar ik denk dat iedereen het met me eens is, dat in deze specifieke discussie jouw bijdragen van nul en generlei waarde waren, en het is ook niet erg waarschijnlijk dat ze dat gaan worden.

Groet, Bert

Op een helikopter draaien ze meteen stuk zodra het mengsel te arm wordt.
mvg René

Bij Uwe heeft dit proces gelijdelijk aan motorschade gegeven en de vervuiling welke het gevolg is van deze motorschade heeft de rest gedaan (olie keerring vernield)
Eric.

+1! Je krijgt IEDERE benzinemotor om zeep met een te schrale afstelling, en Helimotoren zijn er nét even dat tikje gevoeliger voor....

Ik vind dat de eigenaar hier niets aan kan doen. Kijk, een moderne automotor loopt ook voor geen centje te veel qua brandstof. Het vliegen met deze helimotor betekent volgens jullie het exclusief gebruik van zowel de olie als de benzine van de profi. Daarintegen de betrouwbaarheid van de vergelijkbare machine in de houtbouw enz. kan je rustig vergeten. Het is belachelijk dat je je moet houden aan dit soort regels.

Zeker er bestaat een verband tussen zowel een arm mengsel als bijv. kwaliteit olie en motorschade in het algemeen. Helaas is een uitspraak dat als je de naald te ver indraait gaat deze motor kapot niet duidelijk genoeg. Ik kan immers ook roepen dat het een waardeloze motor is, maar dan heb je nog geen problemen opgelost. Voorlopig is het domweg vervangen van onderdelen goed geld naar kwaad dragen. Makkelijker kan ik het niet maken, wel leuker.

@Zore: vriendelijk verzoek: je blijft hier heel hardnekkig boekenwijsheid verspreiden die totaal NIET relevant is
Groet, Bert

Hier kan ik niets mee, brutus. Ik heb Uwe gevraagd om de zuiger te laten zien. Zijn bericht/telefoon wacht ik af en zal ik proberen de schade met soortgelijke gevallen uit mijn praktijkervaring te vergelijken.

Het vliegen met deze helimotor betekent volgens jullie het exclusief gebruik van zowel de olie als de benzine van de profi. Daarintegen de betrouwbaarheid van de vergelijkbare machine in de houtbouw enz. kan je rustig vergeten. Het is belachelijk dat je je moet houden aan dit soort regels.

Helaas is een uitspraak dat als je de naald te ver indraait gaat deze motor kapot niet duidelijk genoeg. Ik kan immers ook roepen dat het een waardeloze motor is, maar dan heb je nog geen problemen opgelost.

Heeft helemaal niks te maken met 't feit of 't een waardeloze motor is of niet.
't gaat erom dat je de behandeling van 't ding en 't onderhoud ervan aanpast aan 't doel of de manier waarop je dat motortje gebruikt. Je gebruikt hem in een heli en dus behandel je hem een beetje anders dan wanneer je hem toepast in een raceautootje of bijv. een bladblazer.

Gr.Tino

't gaat erom dat je de behandeling van 't ding

dus behandel je hem een beetje anders dan wanneer je hem
Gr.Tino

@ iedereen
Mijn motoren hebben die flauwe kul nooit nodig gehad. Ik zou met eigen ogen de schade graag eens willen bekijken. Als professionele monteur en amateurtuner vind ik dat reuze interessant.

Voorlopig is het meer als mooi geweest met dit gebakkelei. Weet jullie wat...vertroetel en knuffel maar een eind raak. Ik heb hier geen trek meer in. Tot ziens.

Mvg,
Marc

@ iedereen
Mijn motoren hebben die flauwe kul nooit nodig gehad. Ik zou met eigen ogen de schade graag eens willen bekijken. Als professionele monteur en amateurtuner vind ik dat reuze interessant.

Mvg,
Marc

Misschien moet je ook eens een benzine heli aanschaffen. Ben je gelijk weer een ervaring rijker en een stukje theorie armer:wink:

Gr.Tino

Een heli zelf aanschaffen? Ja, stel je voor kom ik brutus tegen op het grasveld; hij zou me aanvliegen als je de discussies zo leest...Maar goed, we moeten het pratend oplossen. De pen is machtiger dan het zwaard. Het schrijft ook een stuk makkelijker :). Helivliegen is een geweldige hobby dus zeg nooit nooit.

Kort samengevat moet de afstelling "rijk" soelaas bieden tegen deze vastlopers. Daar denk ik heel anders over, mochten lezers op dit forum het gemist hebben. Dan gaat de motor dus meer benzine verbruiken. Het vervelende van onze fossiele energiebronnen is dat ze uiteindelijk opdrogen. Je zou eigenlijk een heli moeten maken die vliegt op het gedram van brutus.

Ag, ons ben zuunig ! veel succes met je tweetakt dan.

@ Eric, ik heb de naaldstanden naar je gemaild, vandaar dat ik dacht dat je met vakantie was.

Zore,

Ha! Als hier iemand dramd.... dan ben IK het ! :0)
Je samenvatting klopt niet. Jij zegt "rijk" wij hebben het hier over niet "te schraal/arm" afstellen, dat is geen rijk afstellen, dat is geheel iets anders. Want rijk afgesteld, dan lopen deze benz heli's als een draak..
...

Hoi.

Nu ik weer:

vandaag motortje binnen gekregen,
ingebouwt en laten draaien met instellingen
L = 1,35 H = 2,00 (beide naalden zijn dus een behoorlijk stuk rijker ingestellt.
Bij meer den 1,5 op de L-naald kan ik hem niet meer aan het lopen houden, dus 1,5 zou het maximum worden (moet nog tidens een langere stint getest worden)
Benzine is Aspen 2 geworden,
en die heb ik met origineel Aspen 2-takt-olie gemixt naar 1:25
Dat vogeltje rookt nu duidelijk, maar gaat nog goed vliegen.

Eerste hover (zo als het absoluut niet mag) in de achtertuin bij windkracht 4. (verdere fotos van de montage in mijn fotoalbum ''Benzine-Trainer'').
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo Uwe,
Dat moet een fantastisch gevoel zijn, proficiat.
Zoals je weet vlieg, rijdt en hover ik alles met Aspen 2takt 2% (1 op 50)
Je mengt nu wel erg veel olie bij met 1 op 25.
Iets te veel naar mijn idee.

Eric.

is toch wat verandert aan de motor
en ik denk, dat ik zo 2 liter door laat lopen
en dan met 1:37,5 verder gaa tot 1:40, dat moet kunnen.

Oh, mijn handtekening veranderen!

Back