zenoah 62 cc start niet.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door deaddrop, 17 apr 2010.

  1. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Daar verkijk je je wel op.

    De motor moet omgebouwd worden.

    Er komt een andere adapter op waar de magneet in zit.
    Je moet gereedschap hebben (wat er bij is) om de oude adapter er af te krijgen
    En de zenoah heeft de grote bougie er in .
    En je moet een passende houder voor de sensor hebben .

    Die van de DLE 55 past dus zo niet effe.

    En een Zenoah met Easystart kan je met 1 tik aanwerpen .

    Heb zelf de 45 met Easystart .

    En een walbro instellen is geen kunst .

    Mvg Johan
     
  2. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Patrick,
    Als je hem zaterdag mee naar de club neemt dan help ik je. Ik heb dezelfde ervaring als Johan. Dus easy-start wil ik je minimaal aanraden maar beter is nu ombouwen naar e-ontsteking. Voordeel van de easystart is dat je geen accu-pack hebt wat onderhoud vraagt. Nadeel van de easystart is het losse kastje.
    gr.
    Alex
     
  3. deaddrop

    deaddrop

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    222
    Locatie:
    apeldoorn
    hoe werkt die easystart dan ? en zonder easystart moet die motor toch ook lopen.
     
  4. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Deadprop,zie de site van TC, die legt het eer duidelijk uit. Kern van het verhaal is dat de 62 een zeer klein vliegwiel heeft en zodoende pas met hoge snelheid een vonk kan opwekken oftewel snel werpen. Easystart zorgt voor een elektronische ontsteking bij het aanwerpen, tevens word het onstekingsmoment wat verlegt.

    gr.
    Alex
     
  5. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hoi Alex.

    Ik neem hem zaterdag wel mee naar de club.

    Patrick
     
  6. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Ik heb de ZG 62 toch aan de praat gekregen,de aanhouder wint!!!!!!!
    Zonder easystart of e-ontsteking.
    Ik moest even het aanslingeren van de prop doorkrijgen.
    Ik heb hem nu laten lopen met Aspen,ik ga ook nog een andere brandstof proberen,misschien dat de ZG dan wat makkelijker start en ik ga ook een Easystart aanschaffen.

    Patrick
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dat is heel vaak de oorzaak. :thumbsup:

    Maar inplaats van de Easystart zou ik het ombouwsetje kopen van TC om een Elektronische ontsteking te hebben .

    Het prijs verschil zal wel iets zijn , maar de motor gaat veel rustiger lopen in stationair omdat het ontstekings tijdpunt verschoven word afhankelijk van het toerental.

    Mvg Johan
     
  8. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Teus had me een adresje gegeven voor een electroniche ontsteking
    dees was net so duur als de easystart
    Maar het geeft veel voordeelen
    betere start betere loop wegens sterkere vonk
    meer vermogen en de compleete ontsteking met accu is lichter dan de orgineele bobineontsteking

    Ik heb die van kees maas Mec-modelbouw.nl.

    Die is een heel stuk goedkoper als die van tony clark
    en je krijg er echt alles bij
    En het is verders precies dezelfde ontsteking
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2010
  9. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Patrick, Fijn dat je de motor aan de praat hebt gekregen, het is inderdaad een kwestie van snel aanslingeren vanuit de juiste hoek. ik zou je ook willen adviseren om voor de-ontsteking te gaan.
    Neem je de motor zaterdag mee?

    Alex
     
  10. deaddrop

    deaddrop

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    222
    Locatie:
    apeldoorn
    he patrick,

    goed werk man..wat is nou jouw tactiek ?

    gr.


    jeroen
     
  11. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Ik neem hem zaterdag mee,net nog een keertje geprobeerd,brandstof aanzuigen,tikken LOPEN.
    Ik zal waarschijnlijk voor de e-ontsteking gaan maar die komt er pas op als mijn Corsair bijna klaar is,maar ik wil eerst nog een nieuwe zender kopen en die zijn ook niet voor niks tegenwoordig...

    Patrick
     
  12. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Ik had nog geinformeerd bij Kees voor de e-ontsteking maar deze was net zo duur als die van Clark.

    Patrick
     
  13. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hoi Jeroen,

    Heb je de Zenoah nog aan de gang gekregen?
    Ben jij ook gebonden aan een dba limiet bij de vereniging waar je hem gaat vliegen?
    Ik heb mijn ZG 62 op 79 dba gekregen.
    Patrick
     
  14. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    De dle 55 is in een warbird net zo betrouwbaar als een zenoah of een 3w of andere top motoren
    Het grootste verschil is dat een dle een stuk lichter is als de zenoah en meer vermogen heeft
    Ik heb voor de electroniche ontsteking van mec 150 euro betaals
    en de tc was toen 250 euro
    Ik weet niet hoe de prijzen nu liggen

    Maar als een zenoah loopt dan loopt i en de 62 die ik nog heb liggen ga ik ook weer gewoon gebruiken
    Hij gaat nu op men sopwith pup
    Dat is hoe dan ook een traage bak
     
  15. deaddrop

    deaddrop

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    222
    Locatie:
    apeldoorn
    ik ga morgen naar Jaap Gaasbeek, die gaat mij helpen.
    Lukt het ons niet, dan vraag ik vriendelijk aan Johan of hij mij een keer wil helpen.

    maar ik denk dat Jaap er ook wel uitkomt.
     
  16. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hoi Jeroen,
    In een Ziroli Corsair kan het beste een Zenoah 62 geplaatst worden omdat Ziroli de Corsair heeht getekend voor een ZG 62 of ZG 80 en is er rekening gehouden met het gewicht van Zenoah,als je dus een DLE gaat gebruiken dan moet er behoorlijk wat lood in de neus en daarom heb ik dus gekozen voor een Zenoah.

    Patrick
     
  17. deaddrop

    deaddrop

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    222
    Locatie:
    apeldoorn
    Patrick,

    voor welke zender ga jij....
     
  18. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Daar ben ik nog niet over uit de Hitec Aurora of de Futaba F10 cg (beide 2.4)

    Patrick
     
  19. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    mn vader en ik hebben ook het probleem dat we een van onze 62cc motoren niet aan de praat krijgen, af en toe lukte het vorige week nog, en als hij draait valt hij ook absoluut niet stil.
    nu denken we dat misschien de kal, of de zogenaamde "keil fur die schwungscheibe" stuk is, maar nu vraag ik mij af, kan het dan nog wel zijn dat we hem draaiend kregen vorige week?
    we gebruiken een easystart systeem erop, en bij mijn eigen 62 cc doet deze het perfect en draait de motor na 3x slagen..
     
  20. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    In dat geval zou ik beginnen met het stuk voor stuk controleren en corrigeren van alle punten die er voor kunnen zorgen dat er pas gevonkt wordt bij een hoger toerental:

    1)klopt de afstand van de opnamespoel wel (indien te ruim wordt pas bij een hoger toerental voldoende spanning opgewekt).,
    2)Klopt de electroden-afstand van de bougie nog en zijn de electroden nog netjes haaks, niet ingebrand en zit er geen dikke laag koolstof op??
    3) bougiekabel: is de isoloatie nog in tact?? alle contacten optimaal (bij hoger toerental wil de spanning ook nog wel over een gebrekkig contact heen springen)
    4) De easystart-aansluiting is electrisch: Klopt alle bedrading nog wel of is er iets losgetrild, zijn de contacten niet vervuild etc.

    Daarnaast dan de factor compressie: Compressieverlies uit zich het eerst bij een lage temperatuur en lage toeren oftewel: Bij de (koude)start.

    Veel succes met uitzoeken!!
     

Deel Deze Pagina