Zenoah G230RC motorproblemen

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Zillion13, 9 mrt 2013.

  1. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    Beste,

    Ik ben momenteel bezig met de renovatie van bovenstaande motor. piston, dichtingen, vliegwiel zijn vervangen. alsook een aantal onderdelen aan de clutch.

    Vandaag meerdere uren gespendeerd aan het trachten van hem te starten.
    Hieronder een aantal bevindingen :
    - we hebben een goeie vonk.
    - compressie is ook goed.
    - echter krijgen we amper brandstof in de cilinder. De bel op de carburateur kan mooi gevuld worden, maar het lijkt alsof er niets in de cilinder geraakt. nu heb ik ook nog iets opgemerkt dat ik eigenaardig vind, en dat is het volgende : wanneer we de piston laten op en neer bewegen in de cilinder ( door middel van traag de trekstarter uit te trekken) merk ik dat de bovenkant van de piston nooit voorbij de opening van de carburateur passeert, enkel de onderkant van de piston komt hiervoorbij. Wat bij volgende vraag opwekt : Hoe komt de brandstof dan boven de piston om ontstoken te kunnen worden???

    Indien er hier mensen aanwezig die meer van deze motoren afweten dan ik op het moment zou ik het ten zeerste apprecieren, moesten die hier hun kennis eens delen met mij.

    Mvg,
    Thomas
     
  2. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    De brandstof en lucht gaat via het carter door de spoelpoorten naar boven als de zuiger naar beneden beweegt, dat is eenvoudige 2-takt techniek, google het maar eens.

    Heb je de isolator en pakkingen goed om gemonteerd? Het gaatje moet overeenkomen met die in de cilinder en dan moet de carb ook weer aansluiten.
    Dit gaatje is de puls-aansluiting en zorgt ervoor dat de brandstofpomp van de carb werkt. Als die niet goed zit dan wordt er geen brandstof aangezogen.
     
  3. mgr

    mgr

    Lid geworden:
    26 jan 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    rotterdam
    aangezien je de motor uit elkaar gehaald hebt en overtuigt ben dat je hem wel weer goed in elkaar hebt gezet vermoedt ik dat de pakking met het gaatje het probleem is tussen de isolator en carburateur dit kleine gaatje zorgt ervoor dat je pompmembraam brandstof door pompt gaatje kan verstopt zitten en geen brandstof doorpompt
    maar goed kijk even het internet rond over de basic werking van een tweetakt motor kan het je wel uitleggen maar andere hebben hier al veel tekst van opgeschreven en zullen dit veel beter doen dan ik

    controleer het gaatje op kitresten draai het bougietje er uit en kijk of deze vonkt
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    @ mgr : Vonk heeft hij wel, zegt hij in de startpost.
     
  5. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    Heren, jullie brengen mij op goeie ideeen, ik zal de carburateur eens demonteren en goed leten op de manier waarop de isolator gemonteerd staat.
    Ik hou jullie op de hoogte!

    Dank U
     
  6. mgr

    mgr

    Lid geworden:
    26 jan 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    rotterdam
    @ruudxd als dit je positieve bijdrage is aan dit onderwerp kan je beter gewoon niets zeggen

    zo makkelijk om iemand op zijn fouten te beoordelen veel moeilijker is het om zelf een positieve bijdrage te leveren

    groetjes marcel
     
  7. fuhren100

    fuhren100

    Lid geworden:
    31 jan 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Benschop
    Isolator niet krom? Brandstofslangen goed aangesloten en zonder lekkage?
    Gr Rinie
     
  8. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    @fuhren100 : brandstofslangen zijn goed aangesloten en lekken niet, isolator is niet krom, maar hoogst waarschijnlijk verkeerd gemonteerd. Morgen smijt ik hem open en zal ik het zeker zijn... :D

    Toch bedankt om mee te denken. :)
     
  9. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    Heren (en dames evt.),

    Zonet de carb en isolator gedemonteerd en tot de conclusie gekomen dat het inderdaad verkeerd om gemonteerd was. Duizend maal dank voor deze gouden tip. Alles correct gemonteerd, en daarna getest. Ik heb nu een mooie nevel als ik trek, maar nog steeds start de motor niet...

    Heb vanalles geprobeerd, met de instellingen van H en L gespeeld, veel gas / weinig gas, zelf een druppel of 3 injecteren in de carb mbv spuit, WD40 nevelen boven de carb en dan trekken...
    niks lijkt te helpen...

    Nog ideeen?
     
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Allebei de naalden op 1.25 slag van gesloten zetten , motor eerst een paar maal droog trekken zonder bougie , bougie plaatsen en vervolgens normaal starten.

    Zodra de motor loopt weer normaal afstellen.

    Op het moment dat je de nevel duidelijk uit de cillinder ziet komen krijgt ie te veel brandstof en slaat ie gewoon niet aan.
     
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Zucht...
    Op de teentjes getrapt? Zo bedoel ik het echt niet hoor!
    Ik help alleen mee denken hoor, maar als dat niet word gewaardeerd.
    Maar mooi dat het probleem. ( bijna ) is opgelost!



     
  12. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Dat een bougie vonkt buiten de cilinder is geen garantie dat ie een ontsteking geeft binnenin de cilinder ,probeer eens een nieuwe bougie .
    Tippie : bougie even dompelen in de benzine tank en erin doen , bij de juiste sproeier standen moet ie aan slaan, anders verder zoeken ...

    Suc6
     
  13. mugen666

    mugen666

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    35
    Locatie:
    arnhem
    g230

    probeer eens de isolator en carb pakking na te kijken kijken of de pulsgaatjes goed overeenkomen
     
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat was inderdaad het probleem:

     
  15. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Als je hem wil opsturen naar me, loop ik alles na.

    Mvg,

    John.
     
  16. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Toen ik mijn motor had gereviseerd moest ik de eerste keer starten flink wat keren trekken voordat mijn carter druk en benzine had opgebouwd en zolang ie dat niet heeft gedaan start ie niet op zichzelf.

    Weet je zeker dat je ontsteking er goed op zit?
    Een FG etiket tussen je vliegwiel en ontsteking magneten, en ertegenaan duwen en vastdraaien.
    Ook zorgen dat je ringetjes ertussen hebt zodat de ontsteking mooi boven de magneetstrippen op je vliegwiel hangen.

    Vliegwiel ook los gehad? Zeker weten dat je spie er nog in zit?
    Als deze ertussen uit ligt, dan staat je timing dus verkeerd en loopt ie niet.
    Dit is ook als ie mogelijk is beschadigd.
     

Deel Deze Pagina