Zenoah G62 met waterkoeling?

Hoi,

Een zéér toekomstgerichte vraag, want ik ben nog met zoveel bezig dat het nog wel even zal duren alvorens ik hier aan begin.... maar ik informeer graag op voorhand ;)

Ik zou voor 1 van m'n volgende projecten eens graag een deftige speedboot maken. Ik heb nog een Zenoah G62 liggen in de garage, luchtgekoeld, maar vroeg mij af of dit niet bruikbaar zou zijn om een vette speedboot mee te maken.

Vandaar mijn vraag: Bestaat er een watergekoelde cilinderkop voor deze motor (google denkt alvast van niet) of is zoiets min of meer zelf te maken? (door zelf in alu een omhulsel rond de luchtvinnen van de standaard kop te maken?)

Of is al het werk de moeite niet ivm de te verwachten prestaties van deze motor?

Het kan wel, maar is niet eenvoudig;
- de bougie is onder een hoek gemonteerd, dat betekend dat je niet de hele kop kunt koelen
- max toeren is vrij laag (ca 7-8.000 rpm), in een boot wil je minimaal 14-16.000 rpm op de prop hebben
- veel hardware zul je zelf moeten (laten) maken, koppeling krukas-as, koelmantel, motor steunen
- geen trekstarter, dus toch weer zeulen met een aparte starter en startaccu
- beperkte keuze qua proppellors (ivm lage max toeren)
- waarschijnlijk geen resonantie pijp voor te krijgen

Het is al eens gedaan (in de USA), maar met een beperkt resultaat. Een optie zou zijn, de motor te verkopen en een goede 260 of 231 kopen. Eigenlijk zonde om de G62 om te bouwen, als het dan toch niet werkt, is het een onverkoopbaar ding geworden.

hoi

ik ben ook bezig met een 50 cc motertje om tebouwen zodat hij in een speedboot kan
ik ga er een overdrive op maken om aan de toeren te komen ik denk zelf dat dat wel gaat lukken
en over een goede moter kopen....het is toch een hobby en je heb toch veel meer eer van je werk als zo lukt.

Back