Zenoah start maar loopt niet door

Hallo, Ik heb een probleem met een Zenoah G-230-PUH. voor het starten op het balletje drukken tot alle luchtbellen weg zijn, dan starten.. de motor loopt even maar slaat af en als ik weer op het balletje druk komen er weer luchtbellen. Iemand enig idee wat er verkeerd kan zijn met de carburateur ? B.v.d. Gr. Henk
 
Dit is geen bijdrage voor dit topic maar een tip:

Ik weet wel dat een 23cc PUH geen auto-moter is, maar zoals de Big-scale racers er verstand van hebben zou je beter deze vraag in dat forum kunnen plaatsen.
Hoe meer mensen het zullen lezen des te meer reacties er op komen.

groet en suc6 Richard
 
Euh, bij mijn beide zenoah heli motoren zowel als bij de Marder, kan ik pompen tot ik een ons weeg, maar blijven er luchtbelletjes meekomen in de retourslang, en krijg ik ook nooit het balgje volledig gevuld met vloeistof. Maar alledrie de motoren draaien prima.

Heeft de motor voorheen wel goed gelopen? En als je, nadat hij afsloeg en je weer pompt, weer dezelfde reactie (starten, kort lopen en weer afslaan)? Want ik krijg onwillekeurig het gevoel van een sproeier die vuil is of niet goed staat....

Groet, Bert
 
Hallo Brutus, De motor had lange tijd niet gelopen en inderdaad als ik na het afslaan weer pomp en start loopt hij even en slaat hij weer af... de naalden staan op fabrieks instellingen.. welke sproeier zou vuil kunnen zijn? B.v.d. Gr. Henk
 
Hoi Henk,

Ik sla er maar een slag naar, want ik heb dit zelf dus nog nooit aan het handje gehad. Het kan zijn dat de Low naald vuil is (de motor start je altijd op stationair, en dan is de hoofdnaald niet actief) maar als ik er over nadenk, het kan ook zijn dat het membraam lek is. Dan komt er lucht aan de verkeerde kant van de ingebouwde pomp (dus niet het balgje) en houd hij op met pompen. Daarna stopt de motor door brandstofgebrek. Door weer op het balgje te duwen vul je de membraampomp weer, en loopt hij weer even, etc, etc. Dit lijkt me eigenlijk eerder waarschijnlijk dan vuile sproeiernaalden, maar beide zijn mogelijk als de motor lang stilgestaan heeft.

Nogmaals, ik heb dit zelf nog niet meegemaakt, maar volgens mijn boerenverstand zou dit een oorzaak kunnen zijn.
Maar ik zou eerst eens kijken of de motor beter of slechter start of doorloopt met de sproeier een 1/8 slag verder open of 1/8 slag verder dicht. Als je de stand van de sproeiernaald een beetje nauwkeurig merkt kun je dat zonder al te veel risico doen.

Groet, Bert
 
Hallo Henk,


Ik mis in je uitleg of het starten gebeurd met gebruik van de choke?
De choke op het luchtfilter dicht zetten, dan trekken totdat de zenoah een "pruttel" geeft.
Dan de choke weer volledig open, en starten.

Het pompje is alleen om de brandstof "rond te pompen" zodat de aanvoer gevuld wordt, het teveel gaat via de retour weer terug naar je tank.
Dit lijkt te helpen voor het starten, maar het is de choke die zorgt voor een goede onderdruk in de carburateur, zodat de brandstof ook in de motor komt.

Er zal altijd een luchtbel in het balgje blijven zitten, dit is normaal.
..
Nog niet aan je sproeier naalden draaien alsjeblieft!

Succes.

Eric.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Eric. Het probleem met deze motor is al maanden aan de gang en daardoor staat de Heli (X-cell) in een hoekje en zo af en toe wil ik weer eens een poging wagen. Het is allemaal begonnen nadat ik de Heli tweede hands had overgenomen. Tijdens de eerste vlucht is hij gecrashed (van ongeveer 1.5 meter naar beneden gekomen) door, wat later bleek, een kapote ontvanger (door Futaba Duitsland geconstateerd). De heli is weer opgebouwd maar heeft tijden stil gestaan. Het started gaat prima, choke erop een of twee keer trekken, choke eraf en trekken. De motor slaat aan, maar loopt onregelmatig, en slaat meteen weer af. na veel starten wil hij soms, wel onregelmatig, blijven lopen maar bij gas geven slaat hij weer af. De carburateur is schoongemaakt, en het membraam is al vervangen. Ik bedenk eigenlijk nu dat er na de crash nog iets anders veranderd is. Omdat de crash kwam door storing (bleek later wel een defecte ontvanger te zijn) is er door "Hobbyin" een onstorings set (metalen bougie dop en een metalen mantel om de bougie kabel gemonteerd) Zou dit ook nog het probleem kunnen veroorzaken ?
 
Dat zou goed kunnen.
Mijn ervaring met ontstoor spul is dat het ook juist averechts kan gaan werken.
(vonken die overspringen tussen kap en mantel ed.)
Ik heb op geen 1 benzine heli onstoor spul zitten, ook niet op mn Xcell.
Een manier om die metalen mantel en bougiekap te testen is dat als hij net even loopt de kap en kabel met de hand vast te pakken, krijg je een oplawaai, dan is de boel niet goed geaard.
Haal je bougie er eens uit net nadat ie gelopen heeft en weer is afgeslagen, is de bougie dan nat of droog?
Ander plan is gewoon met een nieuwe bougie nog eens proberen.
..
Heb je nog de standaard 167a Walbro carburateur erop zitten?

Eric.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Hier wil ik even inspringen: Vermoed je spanningslekkage, dan NOOIT die bougiekap vastpakken. 99.99% van de mensheid zal hier niks van oplopen, maar je zult maar net tot die ene 0.01% behoren....

Dit is geen geintje, je zult niet de eerste zijn, die van een dergelijk testje nare gevolgen overhoud, er staat wel (veel) meer dan 10.000 Volt op die bougie tijdens de vonk (en voordat de discussie losbarst: ja, ik weet dat het niet de spanning is die dodelijk is etc etc, ik heb alle lessen wat electro betreft gevolgd, maar je zult net die ene persoon zijn wiens hartritme door een dergelijke klap even verstoord word. Dan lig je wel op apegapen tot er iemand lang komt die toevallig met een AED overweg kan, als er tenminste zo'n ding in de buurt is....).

Overigens: de metalen kap met aarding is overbodig. De (normaal gesproken gemonteerde) bougie is reeds ontstoord. Als je wilt kun je ook de met een weerstand ontstoorde bougiekap gebruiken, maar bijvoorbeeld de Marders hebben gewoon zo'n lullig rubberen kapje, en ook nooit problemen.

Het chokeverhaal vind ik wat vreemd: mijn Marder heeft zo'n ding, en die start ik inderdaad op de door Erichevy beschreven manier. Maar beide heli's hebben geeneens een choke, en die starten ook, winter of zomer.

Het ontstoringssetje zou theoretisch het slechte lopen kunnen veroorzaken, echter zou hij dan juist door moeten lopen als je gas geeft, omdat bij toenemend toerental de vonk ook beter wordt. Het is immers een magneetontsteking, geen CDI die een tamelijk constante vonk kent.

Ik denk nog steeds dat je het in de afstelling moet zoeken, OF, mogelijk is tijdens die crash de speling tussen spoel en vliegwiel veranderd (moet ong. 0.4 mm zijn, en dat kan, als die speling te groot is (zwakkere vonk), voor problemen zorgen die inderdaad lijken op wat je ziet (bij gasgeven neemt, nog voor dat het toerental toeneemt, eerst de compressie-einddruk toe, waardoor de vonk moeilijker overspringt. Als door veranderde speling de vonk al slechter is, kan dit inderdaad deze symptomen geven), OF er is tijdens die crash een andere verborgen schade ontstaan.

Succes met storingzoeken!

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Hallo Eric / Bert, Bedankt voor jullie adviezen.. ik heb de ontstorings set verwijderd en de orginele bougiedop weer gemonteerd en het is starten en meteen mooi stationair lopen.Vanwege het slechte weer nog niet gevlogen of op toeren gehad maar het ziet er vooralsnog prima uit.. Groeten en nogmaals bedankt !!
 
Graag gedaan Henk,

Die ervaring heb ik met een benzine vliegtuig, er zat een ontstoorkap en een bougiekabel met metalen mantel op, en met proefdraaien zag ik de vonken van de bougiekap naar de mantel overspringen, en terwijl dat gebeurde sloeg de motor over.
Dit kwam in mijn geval omdat de kap niet aansluitte op de metalen mantel, ik heb dit toen verholpen en omdat ik geen pacemaker heb :-) nog ff gevoeld...
..
Op een heli met ook een G230puh Zenoah heb ikzelf de originele Walbro 167a vervangen voor een 643/644 Walbro, deze jongere carburateurs laten zich wat makkelijker afstellen is mijn ervaring.
Met de 167a moest ik nog wel eens fijn afstellen voordat je vliegen gaat, met de 644/643 hoef ik er niet meer naar om te kijken.

Grt,
Eric.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, Na het schoonmaken had ik de sproeiers op de standaard stand gezet nl:
Zenoah G230 RC H 1.1/2 slag L 1.1/4 slag maar zoals gezegd de motor heeft nog alleen stationair gelopen. Ik neem aan dat er met het vliegen nog wel wat veranderen moet. Gr Henk
 
Ja, je zult meteen bij het hoveren al aanvoelen of de Zenoah rijk of arm loopt.
Bij de G230Puh, niet de RC (de RC is een auto motor zoals Vario gebruikt), is de sproeier afstelling zoals je al vertelde, goed om te beginnen met de H naald op 1 3/8 tot 1 1/2 en de L naald op 1 1/4 tot 1.
De L naald pakt het grootste gebied, het hoveren dus, en met 1 1/4 om te beginnen is lekker vet. Je zult zien dat je staart aardig zal zwiepen op het "tweetakten" v/d motor.
Niet te verwarren met een te gevoelige gain instelling van een gyro.
Je zult met de L naald telkens een heeel klein beetje (1/8 tot 1/16e) armer af te stellen in het goede gebied gaan komen.
De beste afstelling is, als je bij het hoveren met nog "koude motor" het tweetakten nog net waarneemt, wat geleidelijk aan minder wordt als de motor bedrijfswarm is.
Zelf stel ik mn heli's zo af dat wanneer ze goed "warm" zijn er geen tikken op de staart meer zijn, sommige willen bij warme motor dat de staart nog een tik geeft elke 10 seconden ongeveer. Dit als teken dat je weet niet te arm te lopen.
Succes!

Grt,
Eric.
 
Laatst bewerkt:
Eric.
In je verhaaltje schrijf je:
...... Je zult zien dat je staart aardig zal zwiepen op het "tweetakten" v/d motor.....

.....De beste afstelling is, als je bij het hoveren met nog "koude motor" het tweetakten nog net waarneemt, wat geleidelijk aan minder wordt als de motor bedrijfswarm is. .....
Dat lijkt me logies het is toch een tweetakt motor. 8O
Daarom neem ik aan dat je hier viertakten bedoelt, daar kan ik me namelijk wat bij voorstellen.
Deze info is voor mij ook van belang want er staat een benzine heli met deze motor op de helling bij mij. Hopelijk is hij over een paar weken vliegklaar.
 
Back
Top