Hallo,
Hier wil ik even inspringen: Vermoed je spanningslekkage, dan NOOIT die bougiekap vastpakken. 99.99% van de mensheid zal hier niks van oplopen, maar je zult maar net tot die ene 0.01% behoren....
Dit is geen geintje, je zult niet de eerste zijn, die van een dergelijk testje nare gevolgen overhoud, er staat wel (veel) meer dan 10.000 Volt op die bougie tijdens de vonk (en voordat de discussie losbarst: ja, ik weet dat het niet de spanning is die dodelijk is etc etc, ik heb alle lessen wat electro betreft gevolgd, maar je zult net die ene persoon zijn wiens hartritme door een dergelijke klap even verstoord word. Dan lig je wel op apegapen tot er iemand lang komt die toevallig met een AED overweg kan, als er tenminste zo'n ding in de buurt is....).
Overigens: de metalen kap met aarding is overbodig. De (normaal gesproken gemonteerde) bougie is reeds ontstoord. Als je wilt kun je ook de met een weerstand ontstoorde bougiekap gebruiken, maar bijvoorbeeld de Marders hebben gewoon zo'n lullig rubberen kapje, en ook nooit problemen.
Het chokeverhaal vind ik wat vreemd: mijn Marder heeft zo'n ding, en die start ik inderdaad op de door Erichevy beschreven manier. Maar beide heli's hebben geeneens een choke, en die starten ook, winter of zomer.
Het ontstoringssetje zou theoretisch het slechte lopen kunnen veroorzaken, echter zou hij dan juist door moeten lopen als je gas geeft, omdat bij toenemend toerental de vonk ook beter wordt. Het is immers een magneetontsteking, geen CDI die een tamelijk constante vonk kent.
Ik denk nog steeds dat je het in de afstelling moet zoeken, OF, mogelijk is tijdens die crash de speling tussen spoel en vliegwiel veranderd (moet ong. 0.4 mm zijn, en dat kan, als die speling te groot is (zwakkere vonk), voor problemen zorgen die inderdaad lijken op wat je ziet (bij gasgeven neemt, nog voor dat het toerental toeneemt, eerst de compressie-einddruk toe, waardoor de vonk moeilijker overspringt. Als door veranderde speling de vonk al slechter is, kan dit inderdaad deze symptomen geven), OF er is tijdens die crash een andere verborgen schade ontstaan.
Succes met storingzoeken!
Groet, Bert