Hallo,
Waar het aan ligt, kan ik uiteraard niet zeggen, maar ik heb tot nog toe de ervaring met de Zenoah G23 RC zoals door Vario geleverd, dat hij NIET viertakt tijdens het hooveren, maar gewoon mooi constant doorloopt. Ook als ik hem wat vetter zet. Wat ik dan wel merk is dat het toerental wat inzakt, en ik dus de gascurve weer wat aan moet passen, en dat de motor beduidend lastiger gaat starten.
Wellicht ligt het verschil in loopgedrag aan het feit dat ik geen trainers vlieg, en de motoren dus duidelijk hoger belast draaien tijdens het hooveren (en eigenlijk gedurende de gehele vlucht).
Ik ken de G 23 PuH niet, en heb ook geen ervaring met benzinetrainers, maar wat ik er mee aangeven wil: het loopgedrag word blijkbaar niet alleen door de motor en de carburateur, maar mogelijk ook door de toepassing, of beter gezegd vlieggewicht, beïnvloed. En dan is het wat tricky om de afstelling aan de hand van een bepaald loopgedrag zoals "om de paar seconden een korte viertaktfase" te bepalen. Het zou me namelijk helemaal niet verbazen, als een hoger of lager ingesteld toerental ook van invloed is op hoe de motor loopt.
Bij een motor die een kleine 200 ontstekingen per seconde vlekkeloos afwerkt om vervolgens iedere tien seconden een aantal ontstekingen te missen, duid er volgens mij op, dat er naast verneveling van de brandstof, ook een soort van "druppelopbouw" plaatsvind, hetzij in de carburateur, hetzij ergens anders. Dit verschijnsel is waarschijnlijk niet alleen afhankelijk van motor of carburateurtype, maar ook van massastroom in de venturi (min of meer lineair met de belasting), en toerental van de motor.
Het lijkt me waardevol, om bij dit soort uitspraken ook vlieggewicht en toerental, en eventueel helitype te betrekken. Niet dat ik of wie dan ook daar vervolgens bindende uitspraken over kan doen, maar om het als voorbeeld te geven: als ik nu ga proberen mijn motoren zo af te stellen dat ze om de tien seconden even viertakten, kom ik al snel op een punt waar ik de motor niet meer gestart krijg, zonder dat ik dat viertaktverschijnsel krijg. Op zijn best gaat de motor constant viertakten en hevig roken (been there, done that). Met een trainer krijg je echter waarschijnlijk zonder problemen het beschreven loopgedrag....
Groet, Bert
Waar het aan ligt, kan ik uiteraard niet zeggen, maar ik heb tot nog toe de ervaring met de Zenoah G23 RC zoals door Vario geleverd, dat hij NIET viertakt tijdens het hooveren, maar gewoon mooi constant doorloopt. Ook als ik hem wat vetter zet. Wat ik dan wel merk is dat het toerental wat inzakt, en ik dus de gascurve weer wat aan moet passen, en dat de motor beduidend lastiger gaat starten.
Wellicht ligt het verschil in loopgedrag aan het feit dat ik geen trainers vlieg, en de motoren dus duidelijk hoger belast draaien tijdens het hooveren (en eigenlijk gedurende de gehele vlucht).
Ik ken de G 23 PuH niet, en heb ook geen ervaring met benzinetrainers, maar wat ik er mee aangeven wil: het loopgedrag word blijkbaar niet alleen door de motor en de carburateur, maar mogelijk ook door de toepassing, of beter gezegd vlieggewicht, beïnvloed. En dan is het wat tricky om de afstelling aan de hand van een bepaald loopgedrag zoals "om de paar seconden een korte viertaktfase" te bepalen. Het zou me namelijk helemaal niet verbazen, als een hoger of lager ingesteld toerental ook van invloed is op hoe de motor loopt.
Bij een motor die een kleine 200 ontstekingen per seconde vlekkeloos afwerkt om vervolgens iedere tien seconden een aantal ontstekingen te missen, duid er volgens mij op, dat er naast verneveling van de brandstof, ook een soort van "druppelopbouw" plaatsvind, hetzij in de carburateur, hetzij ergens anders. Dit verschijnsel is waarschijnlijk niet alleen afhankelijk van motor of carburateurtype, maar ook van massastroom in de venturi (min of meer lineair met de belasting), en toerental van de motor.
Het lijkt me waardevol, om bij dit soort uitspraken ook vlieggewicht en toerental, en eventueel helitype te betrekken. Niet dat ik of wie dan ook daar vervolgens bindende uitspraken over kan doen, maar om het als voorbeeld te geven: als ik nu ga proberen mijn motoren zo af te stellen dat ze om de tien seconden even viertakten, kom ik al snel op een punt waar ik de motor niet meer gestart krijg, zonder dat ik dat viertaktverschijnsel krijg. Op zijn best gaat de motor constant viertakten en hevig roken (been there, done that). Met een trainer krijg je echter waarschijnlijk zonder problemen het beschreven loopgedrag....
Groet, Bert