Zenoah start maar loopt niet door

Hallo,

Waar het aan ligt, kan ik uiteraard niet zeggen, maar ik heb tot nog toe de ervaring met de Zenoah G23 RC zoals door Vario geleverd, dat hij NIET viertakt tijdens het hooveren, maar gewoon mooi constant doorloopt. Ook als ik hem wat vetter zet. Wat ik dan wel merk is dat het toerental wat inzakt, en ik dus de gascurve weer wat aan moet passen, en dat de motor beduidend lastiger gaat starten.
Wellicht ligt het verschil in loopgedrag aan het feit dat ik geen trainers vlieg, en de motoren dus duidelijk hoger belast draaien tijdens het hooveren (en eigenlijk gedurende de gehele vlucht).

Ik ken de G 23 PuH niet, en heb ook geen ervaring met benzinetrainers, maar wat ik er mee aangeven wil: het loopgedrag word blijkbaar niet alleen door de motor en de carburateur, maar mogelijk ook door de toepassing, of beter gezegd vlieggewicht, beïnvloed. En dan is het wat tricky om de afstelling aan de hand van een bepaald loopgedrag zoals "om de paar seconden een korte viertaktfase" te bepalen. Het zou me namelijk helemaal niet verbazen, als een hoger of lager ingesteld toerental ook van invloed is op hoe de motor loopt.

Bij een motor die een kleine 200 ontstekingen per seconde vlekkeloos afwerkt om vervolgens iedere tien seconden een aantal ontstekingen te missen, duid er volgens mij op, dat er naast verneveling van de brandstof, ook een soort van "druppelopbouw" plaatsvind, hetzij in de carburateur, hetzij ergens anders. Dit verschijnsel is waarschijnlijk niet alleen afhankelijk van motor of carburateurtype, maar ook van massastroom in de venturi (min of meer lineair met de belasting), en toerental van de motor.

Het lijkt me waardevol, om bij dit soort uitspraken ook vlieggewicht en toerental, en eventueel helitype te betrekken. Niet dat ik of wie dan ook daar vervolgens bindende uitspraken over kan doen, maar om het als voorbeeld te geven: als ik nu ga proberen mijn motoren zo af te stellen dat ze om de tien seconden even viertakten, kom ik al snel op een punt waar ik de motor niet meer gestart krijg, zonder dat ik dat viertaktverschijnsel krijg. Op zijn best gaat de motor constant viertakten en hevig roken (been there, done that). Met een trainer krijg je echter waarschijnlijk zonder problemen het beschreven loopgedrag....

Groet, Bert

Vorige week heb ik met iemand gesproken die al heel lang met dit soort motoren vliegt op allerhande modellen (geen helie's). Hij vertelde me dat er iets met de carburateurs is waarmee je heel voorzichtig moet zijn. Wanneer je de sproeiers helemaal dicht draait moet je zeer goed opletten dat je dat niet te stevig doet. De kans is dan groot dat je de rand van de sproeierbuis, waar de naald in gaat, conisch maakt waardoor de afstelling duidelijk moeilijker wordt. Als de rand te conisch is zal goed afstellen haast onmogelijk kunnen worden.
Ik begreep het eerst niet helemaal maar toen hij het uitlegde was het me zeer duidelijk.
Het tekeningetje hieronder maakt het volgens mij ook goed duidelijk.
344a1fa69fe39ba.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ernst,

Dat verhaal is helemaal correct, en moet je inderdaad mee oppassen. Deze carburateurs reageren nou eenmaal zeer gevoelig. Of beter gezegd: niet zozeer de carburateru is gevoelig, benzine heeft nou eenmaal de eigenschap dat de mengverhouding nogal precies goed moet zijn, anders wil het niet ontsteken (massaverhouding benzine/lucht 1:14.5. bij 13.5 of 15.5 is het mengsel in de praktijk al buiten de ontstekingsgrenzen)

Waar je als helivlieger ook rekening mee moet houden,is dat niet iedere Walbro carburateur geschikt is voor in een heli. Vraag me niet naar de nummers, want ik koop altijd gewoon een motor waarvan ik weet dat hij volledig geschikt is (Vario G23) maar er zijn al verscheidene mensen geweest die met een "zomaar-een-Zenoah" in de problemen kwamen, omdat niet alle types carburateur geschikt zijn voor continue deellast.

Een stukje verderop in de discussie worden geloof ik typenummers van wel en niet geschikte carburaterus genoemd.

Groet, Bert

Ja Ernst,
Ik noemde het tweetakten, anders denkt men vast een 4takt kan niet 2takten ..
Maar je snapt waar ik heen wil.
Ik heb heli's gevlogen en afgesteld zoals met de Vario G230RC, Zenoah's G230puh, Zenoah's KG22, en de Zenoah G231 en G260. In de variatie van schaal heli's (Vario Big Jetranger, Robbe's Hughes 300C's, Vario Benzine trainer, Robbe Futura benzine, Robbe Futura benzine, Nova Cuatro benzine, en Xcell graphite benzine)
Ik noem deze modellen op omdat ik bij alle motoren de heli zo heb kunnen afstellen op de manier hoe ik eerder vermeld heb.
Ook de Vario Big jetranger met een G230RC heb ik twee taktend euhh.. viertaktend kunnen krijgen en dat het starten v/d motor goed blijft.
Heli's voor andere piloten stel ik op deze manier veilig af, echter voormijzelf verkies ik de manier om alleen bij het opwarmen bij het hoveren wat "takten" waar te nemen en dit effect weg is bij geheel doorgewarmde motor.
Natuurlijk is het (behoorlijk zelfs) van invloed dat als de L naald ook maar iets rijker gezet wordt, dit direct merkbaar is in 1) het stationaire toerental, 2) de toeren op de kop en 3) je de gascurve kan gaan aanpassen.
..
De Walbro carburateur voor een heli,
daar kun je inderdaad niet elke type voor gebruiken, elke type nummer carb heeft zo zijn toepassing, en zo zijn er de 167, 167a voor de oudere modellen en de 643 en 644(met choke, verder indentiek aan 643) tegenwoordig in gebruik bij de PUH motoren. Zo zijn er vast nog wel een paar meer type's voor heli gebruik.
Vario blijft een uitzondering, deze gebruiken een ander type carburateur (wa 213a in de jetranger) waar het mij ook opvalt dat het "primen" op de carb, al genoeg is om de heli mee gestart te krijgen zonder te hoeven choken.

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Ik heb een Vario benzine trainer. Het type motor weet ik niet want dat kan ik nergens ontdekken. De carburateur is verwarrend. Op de kant waar de benzine aansluitingen zitten is bovenaan 643 ingegraveerd. Onderaan is WA met daaronder 213A ingegraveerd. Er zit geen choke op maar wel een handpompje om de benzine aan te zuigen.

Hallo Ernst, Eric,

Wat ik er van begrepen heb is het carburateurtype wat Vario gebruikt de 643, dus zonder choke, maar met een andere venturivorm en/of sproeierkarakteristiek, daar zou weer die aanduiding WA 213A op slaan. Dat laatse ben ik niet geheel zeker van, vandaar het "en/of".

Of ik dit goed begrepen heb weet ik niet (mijn duits is vrij goed, maar ook weer niet perfect), maar wat ik uit de discussies op het Varioforum en met name uit PB's met sommige duitse vliegers begrepen heb, is dit gedaan om de motor beter afgesteld te kunnen krijgen bij deellast en constant toerental. Vario gaat namelijk standaard uit van een toerental van om en nabij de 11.000 toeren, door de gehele vermogensrange heen.
Het schijnt dat met de standaard carburateur de motor, als die goed afgesteld is voor hoover, tijdens het rondvliegen en sterke daalvlucht opeens volledig in elkaar kan zakken of zelfs zeer plotseling af kan slaan.
Als ik hier fout zit, dan komt dat omdat ik het verkeerd begrepen heb.
De standaard carburateur is nl voornamelijk bedoeld om vollast (dus vol geopende gasklep) en met variabel toerental goed te functioneren, en om goed vanaf stationair te kunnen accelereren. Beide zijn bedrijfsomstandigheden die je vrijwel niet tijdens normaal helivliegen (ook niet bij kunstvlucht of 3D) tegenkomt maar wel bij bijvoorbeeld automodellen maar ook kettingzagen. (je zaagt nou eenmaal niet met half gas).
Ik kan verder alleen maar bevestigen, dat deze motoren (in elk geval bij mij) door de gehele vermogensrange mooi gelijkmatig doorlopen, en bij een beetje vetter niet gelijk gaan viertakten. Nogmaals, ik kan zelf in elk geval bij geen van beide heli's het door Eric beschreven viertakten constateren, ook al zet ik de motor rijker. Wat ik wel een beetje merk, soms, is dat de motor wat onregelmatig gaat lopen, dwz het toerental blijft niet helemaal constant als tijdens hoover. Dit word onder omstandigheden iets beter met een kleine mengselcorrectie. Maar deze variaties gaan eigenlijk heel geleidelijk, en ik denk dat die meer veroorzaakt worden door een niet helemaal zuivere gascurve in combinatie met kleine pitchcorrecties. Dit zou op te vangen zijn door een governor, maar ik heb liever zo weinig mogelijk onnodige electronica in de heli.

Groet, Bert

Hallo Ik heb de Heli inmiddels op het veld uitgeprobeerd en merk dat het starten goed gaat maar hij bijft alleen maar lopen als ik de L naald tussen de 1.5 en twee slagen open heb en de choke klep voor 70% dicht heb staan. Het lijkt er erg op dat hij te weing brandstof krijgt.. iemand ideeen?

Hallo Henk,

Misschien is het filter zeefje vervuild (meshfilter) deze zit onder het aluminium dekseltje welke met 1 schroef vast zit.
Daar zie je in een boring een fijn gaasje zitten welke voorzichtig met een speld oid uit zijn boring kunt punniken.
Vaak zit daar wat vuiligheid als er geen benzinefiltertje in de toevoer leiding heeft gezeten.
2)Of je isolator onder de carburateur is krom (gebeurd door het te vast draaien)en laat hierdoor valse lucht door. hierdoor wordt je mengsel arm. Dit komt nogal vaak voor.
Uiteraard moeten de 2 pakkingen aan weerszijde v/d isolator ook goed zijn.

Grt,
Eric.

Hoi,

Ik heb het even snel doorgelezen , maar wat ik denk wat het kan zijn is, Vervang het membraam en de pakkingen in de carburateur, Daar heb je zo'n kompleet setje voor.

Je schreef in het begin dat hij al lang heeft stil gestaan, Wel nu, ik heb dat probleem ook eens gehad, en na controle bleek vooral dat rubber van het membraam veel te hard is geworden en zo niet goed vibreert,en dan ook niet goed functioneert.

Dat zou ik als advies willen geven . Baat niet schaad het niet.
Bij mij was toen het probleem opgelost.

Suc6

Back