Zenoah startmotor.

Hallo,

Ik heb gister een vliegtuig gekocht, waar een zenoah met een startmotor op zit.
Maar ik kom geen wijs uit de electronica.
Ook de verkoper kon weinig erover vertellen gezien de eigenaar van het vliegtuig overleden was.

Heeft iemand hier een aansluitschema voor?
Motor is een Graupner speed 500 SP.

Gezien de accu's die erbij zaten ook niet meer werkten, denk ik erover om lipo's te voorzien. Zal een 2s lipo voldoen voor de startmotor ?

Even foto's van de huidige situatie.

full


full


full


Eigenlijk wil ik van de huidige electronica af.
En gewoon een schakelaar aan de buitenkant van de kist te zetten, om te starten, Ipv via de zender.

Ideeen zijn welkom.

Vriendelijke groet,
Danny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
als je het eenvoudig wil maken met een schakelaar dan kun je de accu rechtstreeks aansluiten op de motor met in 1 draad (rood of zwart maakt niet uit) een schakelaar plaatsen die in je romp zit een drukschakelaar of een andere met terugveerkontakt lijkt me het beste.

eigenlijk doet de servo hetzelfde : bedient een schakelaar waardoor contakt gemaakt wordt (rode draad wordt doorverbonden zo te zien). alleen waar gaan die andere 2 zwarte draden naar toe aan de linker zijde van de servo (kleine schakelaar)
 
Paul,

Drukschakelaar vindt ik een goed idee.
Van de week even ene kopen.

Een van die zwarte draden gaat naar de motor, de ander zit vast aan de ophanging van de startmotor. (zichtbaar op de bovenste foto.)


Net dan even geprobeerd met een 9,6v accu de motor te laten draaien.
Alleen komt er geen leven in de startmotor, Zou die ook overleden zijn?

Groetjes,
 
De 2 zwarte draden zijn denk ik van de onsteking.
is de zenoah motor zelf nog wel te draaien ?.
haal anders de startmotor even los en test hem dan nog eens.
groeten maurice
 
De motor zelf draait wel, met de startmotor erop welliswaar maar naar 1 kant.
Maar zonder startmotor naar beide kanten.

Verder is de electro motor kapot, Dus maar eens op zoek naar zo'n zelfde motor.
En dan lekker simpel aansluiten met een drukschakelaar.

Maar, Hoe zit het dan met die zwarte draden van de ontsteking ?

Groetjes,
 
De zwarte draden sluiten waarschijnlijk de spoel van de ontsteking (primair) kort om de motor af te kunnen zetten.
Via een driestanden schakelaar op de zender kan dan de motor gestart en afgezet worden. Een eenvoudige en effectieve oplossing.
 
Die kan ik los halen dan ?

Nieuwe graupner motor is besteld.
Zal de startmotor de motor ook gestart krijgen met een 7.4v lipo?
Of kan ik beter een nieuwe 9.6 Accu kopen ?

Grtjs,
 
die zullen dan inderdaad naar de ontsteking gaan je zou ook hier een schakelaar tussen kunnen (moeten) zetten om de motor uit te zetten, anders moet je wachten tot de brandstof op is.

als je daar dan een rode nood schakelaar van maakt dan kan eenieder vrij eenvoudig de motor uitschakelen als er eens problemen zijn en je zelf niet in snel genoeg in de buurt kunt komen.

nog een voordeel is dat als je deze uit zet de motor in ieder geval niet aan kan slaan als iemand per ongeluk op de startknop duwt.
 
Een auto of scooter contactslot schakel alleen maar kleine stromen van een startrelais .

Waarom bouw je die niet op zoals Fema dat bedoelt heeft .?

Bij het watervliegen was ook mijn oude biglift , ook die hat nu een Fema startmotor er in .;)

Die start hem ook via een knopje op de zender , met hulp van electronische schakelaars en dat zit geloof ik op 3S .

Mvg Johan
 
Ik zie ook niet helemaal wat er zo verkeerd is aan een schakelaar op de zender.
Om problemen te voorkomen zou je een draaiknop op je zenderer (mits voorhanden) kunnen gebruiken om de veiligheid te vergroten. Op die manier kun je niet per ongeluk de schakelaar bedienen.
Verder is de bedieningnok op de servo niet elegant van vorm geslepen, maar daar is met 5 minuten werk makkelijk iets beters van te maken.
 
Op je model moet altijd nog een aan/uit schakelaar zitten voor de ontsteking als je een Fema er op hebt .

En de Fema bedien je het makkelijkst met een taster.

Mvg johan
 
Oke,
Waarschijnlijk ga ik toch de starter aansluiten op de electronica die erin zat.
Verder blijkt alles te werken namelijk.

Ik wacht alleen nog op de startmotor.
Morgen ook even bij shamrock kijken voor een nieuwe accu voor de startmotor.
Er zat een 9,6v nicd accu in, kan ik deze vervangen voor een 2s Lipo?


Groetjes.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk eerder dat een 3S beter is .

Een vol geladene 8 zeller zit ook boven de 10,0 V
En je start maar een paar sec , dus geen tijd voor de startmotor om warm te worden.

Mvg Johan
 
3s zou ideaal zijn Johan,
Heb nog 3 stuks van 850mah liggen van een nano jet.

Foto's van de huidige situatie,

full


full


Groetjes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt ook gewoon de accu van de starmotor de plus onderbreken
Hier dus een 6v Relais op aansluiten.

Als je dan een oude/kapotte servo pakt, die openmaakt en het motortje eraf haalt, en hier dan de plus en de min van je 6v relais op aansluit kun je het servo printje op een los kanaal zetten.

Als je dan het knopje op je zender omschakeld, schakel je dus het relais in of uit :D

Werkt perfect, ik heb tegenwoordig zo de ontsteking van mn piper aangesloten.

(als je dit doet, van te voren even testen. Je moet de potmeter op de servo even goed zetten, en deze dan goed locken dmv lijm)
 
Ik zou geen relais gaan gebruiken .

Contacten branden snel in bij hoge stromen.

In de RC wereld is het beter elektronische schakelaars te nemen .

Mvg Johan
 
Ja maar dat is niet wat ik bedoel ;)

Deze switch, switch alleen het voltage van je ontvanger door. Ik bedoel een elektronisch bestuurbare powerswitch
 
Back
Top