Zeven Provinciën 1642 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ronk, 27 jul 2021.

  1. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    Door verschillende omstandigheden heb ik besloten om toch de binnenvaart in te gaan, en daarom heb ik twee projecten nodig: eentje voor thuis, en eentje aan boord. Aan boord word dat de victory, thuis mijn eerste scratchbouw, de zeven provinciën, en dan niet de bekende van het bouwpakket van kolderstok en die hoosterw aan het bouwen is, maar het eerste schip met de naam zeven provinciën, die van 1642, een oorlogsschip van 128 voet, 32 -48 stukken, gebouwd voor de admiraliteit van Amsterdam. Het heeft gevaren onder Jan van Galen bij de slag van Elba en Livorno. Later heeft het onder de Ruyter gevaren in de Oostzee en bij portugal.
    Wat afwisseling is ook goed:).

    Ik ben van plan om de originele constructie zoveel mogelijk aan te houden, om zo veel erover te leren, en de constructie vind ik ook gewoon prachtig uit die tijd. Ik zie wel waar ik kom, geen koeien met gouden horens beloven;). Omdat ik nog weinig ervaring heb, en helemaal met scratch, maak ik een stappenplan van 5 stappen vooruit, die ik ook jullie laat zien. 16273873307503774121568823122218.jpg

    De belangrijkste bron word een tekeningenset van Cor Emkes, via de NVM besteld. Ook de boeken van Dik en Blom zijn belangrijk, en Witsen envan Yk wil ik ook bestuderen.

    Dit is m: IMG_20210727_170636_1.jpg

    Aanzichten: 16273985046477140045171465508039.jpg

    Lijnenplan: 16273986423775168641912777327261.jpg

    Langsdoorsnede en bovenaanzicht: 16273987042792428283059131709116.jpg

    Masten en rondhouten: 16273988523117585076620247916879.jpg

    De tekeningen zijn vrij gedetailleerd, behalve de tuigage, die staat er niet op.

    Over de houtsoorten die ik wil gebruiken voor kiel en spanten heb ik nog niet alles duidelijk, advies gevraagd van jullie dus. Een leverancier hen ik al wel in gedachte:):).

    Reken niet op teveel, het is goed mogelijk dat ik teveel hooi op m'n vork neem en dat het schip te vroeg strand. Maar dat zie ik dan wel weer:weetnie:.
     
    ThVo, Jantjeu, P Voogt en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Een prachtige schip en een werkelijke super uitdaging. Leuk om de iets minder bekende naamdrager van de 'Zeven Provinciën' vertegenwoordigd te zien op het forum.

    Zo te zien heb je je al aardig ingelezen én zijn de voorbereidingen en volle gang, dus dat moet goedkomen. Ik zit in ieder geval vooraan met mijn stoel! :yes:
     
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Veel succes hoor! Een hele kluif.
     
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    @Ronk
    Je houdt duidelijk van een uitdaging.
    Veel succes in de binnenvaart en met dit originele model. :thumbsup:
     
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Enne geen Marinier meer ???
    Maarruh veel succes met dit project, ik zit er weer helemaal klaar voor :thumbsup::thumbsup:
     
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Straks moet hij zijn avatar nog veranderen :)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  7. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    Mooi, en vergeet niet me aan te moedigen hee. De voorbereiding is volop bezig ja, kan nog ff duren tot de kiellegging

    En een beste ook! Hopelijk kan ik m opo_O
    Ja, niet zomaar een schip uitgezocht:), en herinner me daaraan hè:stout:

    Nu nog niet, ben te jong:cool:
    Mooi dat je er klaar voor bent, durf te zeggen als ik iets verkeerds of soms doe:weetnie:

    Jaja, met een foto van de Helena Geertje:yes:
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2021
    Jaques vindt dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Dapper om aan zo'n project te beginnen, maar ook gelijk heel leerzaam. Met een sprong in het diepe kom je het verste. Heel veel succes, we hebben er alle vertrouwen in dat dit een mooi project gaat worden.
     
  9. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    Ik heb er ook heel erg veel zin in, kan niet wachten om te beginnen:yes::yes:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  10. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Prachtige projek Rijk. De stoeltje is nadergesleept!
     
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    20210727_225935.jpg
     
    Ronk vindt dit leuk.
  12. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    Ja, dat is m. En zo ziet ie er nu uit (foto van 3 weken geleden) IMG_20210714_211728_2.jpg
     
    walter10 en Herby63 vinden dit leuk.
  13. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    Bedankt, een goede motivatie voor ald ik het niet zie zitten. Leerzaam zal het zeker zijn, is ook een doel van dit project
    ,
    Dat is mooi, jy is altijd welkom!
     
  14. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    2 vraagjes: welke houtsoort raden jullie aan voor de kiel, en de spanten? Ook met reden erbij. Sowieso is mij niet echt duidelijk welke eigenschappen het hout voor de kielbalk moet hebben.

    Hoe ga ik de sponde in de kiel maken. De sponde is de sleuf in de kiel waarin de zandstrook valt. Volgens van Yk moet er onder de sponde nog 2/4 van de kielbalk over zijn. De onderkant van de sponde loopt dus in een rechte lijn. Maar de bovenzijde varieert doordat de hoek waarin de zandstrook op de kiel aansluit ook wisselt. Zie tekening. Hoe ga ik die sleuf maken? Frezen word wel heel ingewikkeld door die variatie van hoek.
    Dat waren de 2 vragen:) 16274721242387732659949081717477.jpg
     
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Ronk. Ik kan je aanraden om met perenhout de kiel en spanten te maken. Op SOS bouwen de meeste scratch-bouwers met peer. Dit is door de fijne nerf en de stevige structuur bijzonder goed geschikt voor zoiets.
    Lindehout of kersenhout zijn alternatieven.
    Ikzelf zou deze sleuf geheel met de hand maken. Een freesje in je hand machine en voorzichtig te werk gaan is een optie, maar ook een kleine beitel of scherp mesje. Maar dat vergt een beetje kunde en vaste hand. Ik snap ook dat niet iedereen dit onder de knie krijgt. Deze anderen gebruiken een freesmachine zoals bijv. een MF70 van Proxxon bijvoorbeeld, maar een boorkolommetje met een hoop handigheid van Dremel of Proxxon doet het ook. Je zal een methode moeten ontwikkelen om je werkstuk onder de juiste hoek onder de machine te krijgen.
    Vandaar dat ik ook aangaf om peer, linde of kersenhout te gebruiken. Dit is goed te bewerken en zal niet snel splinteren en makkelijk frezen en snijden.

    Als ik in jouw schoenen stond zou ik enkele bouwverslagen opzoeken van scratch build die op deze manier bouwen. Ronald is met zijn commerce ook met deze stappen in de bouw bezig.
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Langs een liniaal kan je de groef in je kiel al bijna helemaal snijden daar die hierin bijna geheel recht loopt. Van de zijkant insnijden en van boven.
    Maar heb je de keuze voor een beplanking al gemaakt? Waar ga je de huid met beplanken en wordt dit enkel of dubbel? Ik heb vrij recent ervaring met het linden. Ook straks gemakkelijk te buigen.
    Succes!
     
  17. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    Voor de beplanking wil ik linden gebruiken, vond ik heel fijn werken met de Vic. Is ook goed te beitsen, word enkel dus. Wel wil ik de binnenzijde ook beplanken, maar dat is nog zo ver weg ...
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Rigoureus en gedurfd plan Ronk, om gelijk al te gaan scratchen, ik wens je veel succes, het zal een hele uitdaging gaan worden...
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Veel succes met je plannen voor de 7 Provinciën Rijk.
     
  20. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    Dat verslag volg ik uiteraard, heel nuttig. Ook de verslagen van Pauwels heb ik uitgespit. Bedankt voor de tips:yes:

    Dat denk ik ook... Gelukkig heb ik hulp van deskundigen;)

    Ja bedankt @Pingu57 :)

    De voorbereidingen lopen, de tekeningen zijn verschaald naar 1:50, ze waren 1:75. Heb wat rekenwerk aan de kiel gedaan, maten lassen, stuurlast en dergelijke. Een strook multiplex bevordert tot bouwplank, is nog niet klaar. Hout besteld bij de admiraliteit, ik ga m volledig uit linden bouwen, ook na advies van familieleden die veel hout bewerken.

    Dit zijn de nieuwe berekeningen in het notitieblokje, zou het fijn vinden als jullie het nog eens nakijken (als m'n handschrift leesbaar is:weetnie:) 16275916732318087912068647408701.jpg 16275916998691548870617172832821.jpg
     
    Herby63 en Velasque vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina