Zeven Provinciën

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Dutch, 18 dec 2003.

  1. Dutch

    Dutch Guest

    :D Hallo mede hobbyisten,

    Ik ben nieuw hier dus ik zal me maar even voorstellen, mijn nickname is Dutch (naar mijn maatje, mijn hond Dutch) en ben al van kinds af aan bezig met modelbouw, en de laatste 20 jaar specifiek met schepen, zowel RC als statisch. Ik heb de afgelopen tijd de volgende schepen gebouwd : in gronologische volgorde:

    Vanaf tekening de HrMs Piet Heyn (F811, RC. schaal 1:72); de Wasserschutzpolizei van Robbe (RC); de Krabbetön van Graupner (RC); de Friesland (uit 1663 van Malmoli statisch) de HrMS Gemert (M841, RC schaal 1:50 van NMI), en net 3 dagen af de HMS Bounty.

    Nu zal ik maar met de deur in huis vallen: :)

    Nu wil ik een volgend project op stapel gaan zetten, iets wat ik eigenlijk al jaren van plan was, maar ik loop toch tegen een probleem aan.

    Ik wil graag de Zeven Provinciën (Schaal 1:75 statisch) uit 1665 gaan bouwen. Ik heb de volledige tekeningen incl. tuigplan ect. in mijn bezit, en het bouwen van het schip op zich zie ik niet als een echt probleem, maar de versieringen van het schip, dus het zgn. beeldhouwerk op de spiegel en hakkeboord ed. wel. Ik ben geen beeldhouwer, en al dat beeldhouwwerk zelf maken zie ik wel als een uitdaging, maar ik weet bijna zeker dat het op niets uitloopt, en nu is mijn vraag:

    Is een dergelijke set (beslag) reeds ergens verkrijgbaar bij één of ander bedrijfje oid. zoals er wel meer iets specifiek door een bedrijfje vervaardigd wordt, wat uit een de hand gelopen hobby is ontstaan en zo ja waar, zodat ik daar eens mee contact kan gaan opnemen. :?:

    Kortom, ik hoop dat iemand van jullie iets weet waar ik hier mee terecht kan.

    BVD

    Dutch
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Informeer eens bij de Bataviawerf te Lelystad.
    Daar zijn ze de "Zeven" in schaal 1:1 aan het bouwen.
    Kan je sowieso heel veel info opdoen.
    (Als je daar nog niet geweest bent...)

    Roel
     
  3. Dutch

    Dutch Guest

    Hoi Roel,

    Bedankt voor de snelle reactie, maar helaas, daar heb ik al een keer geinformeerd, maar kunnen ze me niet verder helpen. En inderdaad 1:1 is het daar wel te verkrijgen als je je portemonee flink opentrekt, ( ze maken dan wel weer een nieuwe) maar dan ben ik bang dat ik niet meer thuis hoef te komen. :wink:

    Ook het Nationaal Scheepvaart Museum in Amsterdam gaf enige tijd geleden ook al nul op het request.
    Vandaar dat ik mijn hoop gevestigd had op dit forum, je weet maar nooit.
     
  4. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Dutch, de ellende is dat voor elk schip uit die tijd nieuw snijwerk gemaakt werd. Elk stuk was dus uniek.

    Ik kan me vrijwel niet voorstellen dat er een bedrijfje is wat exact op jouw schaal het snijwerk van de "Zeven" heeft...

    hoe dan ook: succes met dit ambitieuze project!

    Roel
     
  6. scoob

    scoob Guest

    wat een schoonheden toch, die oorlogsbodems van weleer.
    dutch, heb je toevallig een paar foto's van hoe dat snijwerk eruit moet zien??
    een ex van me heeft de kunst academie gedaan en is vrij goed met houtsnijwerk, misschien kan ze een aantal tips geven mocht je het toch zelf moeten snijden.
    succes in ieder geval!
     
  7. V. Oortgiesen

    V. Oortgiesen

    Lid geworden:
    25 nov 2002
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Dutch,

    Ik heb las dat je info zoekt. Wat je kunt doen is het beslag kopen van de Prins Willem en de Friesland. Alleen beelden kopen die je kunt gebruiken.
    Prins Willem heeft hetzelfde boegbeeld als de 7 provincien.

    Mooier is dat het zelf maakt. Succes met je project. Ik heb zelf het boek
    liggen van de 7 provincien van G.C. Dirk, met tekening. En de modelbouw bladen van de modelbouwers.
    Die man heeft zijn hele leven info gezocht over de 7 provincien. Het is een duur boek, maar het zijn geld waard. (bieb heeft hem ook)

    Ik las dat je Friesland gebouwd heb. Die wil ik ook eens maken. Doe je nog wat met de tekeningen. Ik wil de tekeningen wel van je overkopen

    succes met zoeken.

    ps neem contact op met de scheepvaart museum in Rotterdam. Daar hebben ze ook de 7 provincien en een bieb.

    Vincent
     
  8. Dutch

    Dutch Guest

    Hoi Satoer,

    Wat die wedstrijd betreft, die heb ik, ik meen begin deze maand ook op het internet gezien, maar de sluitingsdatum was ik meen medio 2005.

    Dit is voor mij veel te kort, zeker als ik nog moet uitzoeken het hoe en wat, wat het houtsnijwerk betreft hoe ik dit ga aanpakken.

    Als ik een schip bouw is het meestal toch een meer jarenprocect, gezien mijn werk, dus ik heb veel en veel meer tijd nodig.

    Dutch.
     
  9. Dutch

    Dutch Guest

    Hoi Scoob,

    Ik heb inderdaad tekeningen van het snijwerk, maar ik weet alleen niet precies hoe ik dat hier op het internet moet krijgen, ik heb nl, geen eigen website waarnaar ik het URL kan verwijzen.

    Mijn eigen avatar lukte ook niet dus, dit geeft wat (overkomelijke) problemen.

    Wat ik wel zou kunnen doen is het scannen of een paar digifoto's maken en het naar je PM sturen, als je dat Ok vind.
    Ik hoor dan wel van of je dat op prijs stelt.

    Want elke raad neem ik natuurlijk van harte aan, want ik ben toch bang dat het inderdaad zelf maken wordt met vallen en opstaan, net zolang dat het goed en mooi genoeg is om op het schip te plaatsen.


    Dutch.
     
  10. Dutch

    Dutch Guest

    Hallo v. Oortgiesen.

    De optie die je aangeeft had ik zelf ook al overwogen, maar dat was nu eigenlijk wat ik niet wilde gaan doen. Ik vind en dat is natuurlijk heel persoonlijk dat het dan een allergaartje wordt, en die consessie wilde ik eigenlijk niet maken. Hoewel: misschien kom ik hier eigenlijk nog wel op terug, als mijn snijwerk echt niets wordt.

    Het boek van G.C. Dik heb ik ook. Inderdaad een peperduur boek, maar wel een van de mooiste boeken die ik heb.
    Vandaar dat ik ook alle tekeningen heb, ik heb dit boek sinds 1995 en ik kan nu bijna de verleiding niet meer kan weerstaan na al die jaren om het schip ook daadwerkelijk te bouwen, maar het snijwerk houd me nog steeds tegen.

    Wat de Friesland betreft: tekeningen van schepen doe ik nooit weg, maar evt kopieën zijn mogelijk.

    Dutch.
     
  11. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ik zou je niet kunnen helpen aan "commercieel" houtwerk. Ik zat even na te denken over je probleem, en ik kom op een aantal mogelijke oplossingen:

    -zelf maken
    Je kan het snijwerk zelf maken. In dat geval heb je weer een aantal mogelijkheden:

    -alle beelden 1:1 snijden uit peren- of appelhout (te krijgen bij boomgaarden, zeker als je zegt waarvoor, en foto's meeneemt. Dit is de traditionele methode.
    -beelden die meerdere keren voorkomen 1 keer maken, siliconen malletje maken, en de rest gieten met een giethars.
    -Snijden uit een zachtere houtsoort (Balsa), of zelfs uit dichtcellig PU of ander schuim. Dit eventueel icm oplossing 2. Nadeel is dat het er allemaal wat grover uit gaat zien, en er misschien weer meer tijd in de nabewerking gaat zitten.

    -laten maken
    Wie zou dit soort dingen kunnen maken? Je kan in NL op zoek gaan, bijv naar een gepensioneerde hout-bewerker of hobbyist. Wellicht meneer van Unen in Gouda?
    Je zou het ook in het buitenland kunnen zoeken. En dan richting india, indonesie, vietnam. Hoe je aan die contacten zou moeten komen weet ik niet. Wellicht is Roemenie ook een optie.
     
  12. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Zou je het niet kunnen "kleien" uit guppa ofzo? Lijkt mij makkelijker dan snijden.
     
  13. beagle

    beagle Guest

    ga eens kijken bij een tegenvoeter. Collega van mij.
    http://www.geocities.com/p_hdewit/
    echt de moeite waard en schrijf hem maar een mailtje, hij is steeds graag bereid van je met raad bij te staan. ( Het is zelfs een uitgeweken nederlander. ja kan je mail gerust in het nederlands schrijven)
    Zelf kan ik je ook via mail helpen. bekijk mijn eigen site maar.
     
  14. scoob

    scoob Guest

    geen probleem dutch maar je zal misschien wel even moeten wachten op de goede raad.
    ze woont in engeland en is op het moment aan het genieten (hoop ik) van 2 maanden india.
     
  15. Dutch

    Dutch Guest

    Hallo Scoob,

    Bedankt voor het aanbod, maar ik denk dat ik inmiddels al een heel eind geholpen ga worden door Beagle, die me al het nodige aan info ed. hierover gaat toesturen.

    Bekijk zijn webstite ook eens mocht je dit nog niet gedaan hebben, zeer de moete waard. Hij is geen amateur meer maar meer een profi.

    Ook alle anderen, bedankt voor jullie reactie's, zo zie je maar weer waar forums goed voor zijn: Zoek, en gij zult vinden. :D

    Dutch
     
  16. scoob

    scoob Guest

    ik ken beagle's site en hij is zeker geen amateur!
    ben benieuwd naar het resultaat
     
  17. marlovdm

    marlovdm Guest

    hi leuk hoor,
    Maar zou je me een kopie van debouwplannen kunnen sturen?:puppydogeyes:
    Kopen vind ik nml. te duur: op modelbouwers.nl kost ie €95,-

    Alvast bedankt GR. marlo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2011
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Mario, kijk eerst even waar je reageert. Dit draadje is al jaren zo dood als een pier.
    Als jij de Zeven Provincieën uit 1665 zoekt, dan heeft het NVM tekeningenarschief de plannen voor 54 €. Gratis ga je een set van 5 tekeningen, waarvan 2 op A0 en 3 op A1 formaat echt niet krijgen!!!!

    Groet,

    Ad Bakker
     
  19. marlovdm

    marlovdm Guest

    jammer maar ik snap het
     
  20. martijn87

    martijn87 Guest

    Hey mensen,

    Ik hoop eigenlijk dat hier nog iemand op zit want ik ben nog best onervaren in de boten model bouw, maar ik ben wel een best goede metaal/alluminium bewerker en ik wil de 7 provincieen van alluminium gaan maken.

    ik heb dus wel al info hier op de forum op gedaan en dus het grote boek van de 7 provincieen gekocht. maar ik las op een andere site dat die niet goed waren.

    Dus als ik eventueel iemand hier kan spreken zo nu en dan is dan wel handig.

    alvast bedankt mocht iemand zin hebben te reageren en anders wens me suc6.

    mzzls
     

Deel Deze Pagina