zg 38 met reductie

Hallo iedereen,

Ik zit met een aantal vragen omtrent mijn 1/3 tc tiger moth.
Laaste vlucht was in 2010 op de airshow in Moorsele, daarna toestel volledig gestript, nieuw bespannen, en sinds gisteren volledig in de nieuwe lak gezet.
het toestel is voorzien van een zg 38 met reductie, vroeger starte ik deze altijd met een "touwsysteem", nu hedendaag zou ik graag deze gewoon willen starten met de hand, maar:
Weet er soms iemand de riemspanning van de reductie?
ik plaats mijn vraagstelling hier want op de site van tc vind ik de info nogal karig.

Hartelijk dank bij voorbaat

Mvg

Danny

Laatst bewerkt:
Danny,

heb zelf twee kisten met deze reductie, de reductie is 2.8:1 dus de motor is altijd makkelijk aan te slaan via de prop.
Voor de riemspanning is geen echte waarde te geven maar zolang hij slipt bij het aanslaan staat hij nog te slap, dus net zolang spannen to 'ie niet meer slipt!
Bij regelmatig vliegen moet je de riemen wel eens naspannen maar dat merk je vanzelf als hij weer begint te slippen, doe zelf gemiddeld 5 seizoenen met een set riemen (+- 80 vluchten)
gr.

Frank

re

Hoi Frank,

Bedankt voor de info,
ik heb de carb settings juist gezet, en kan deze momenteel starten met de hand, alshoewel ik merk dat de prop "verloopt", maw, de riemen zijn nog iets te slap.
Het is waarschijnelijk ook wel zo dat de nieuwe riemen moeten inlopen, want heb de indruk wanneer ik de riemen op (bijna) het maximum aanspan (geen geslip meer) dat mijn achterste riem wel eens "uit het spoor" zou durven lopen.
In ieder geval, heel hartelijk dank voor je responds.

Mvg

Danny

weet je zeker dat de riem slipt ??
met een vertraging van 2,8: 1 staat de prop ook telkens in een andere stand tov de compresie.
Als hij echt slipt hoor je hem meestal wel piepen

Let er ook op dat de riem wielen loodrecht op elkaar staan, dan piept die niet meer en heb je ook niet zoveel spanning nodig, de normale spanning is dat je de riemen tussen de 2 wielen in ongeveer 5mm heen en weer mag kunnen bewegen, meer is te slap.

Heb zelf 3 TC Moth's gebouwd met zelfbouw vertragingen deze liepen op 2 V snaartjes en niet op de 4 riem's wielen wat TC nu heeft, overigens nooit snaren hoeven vervangen, niet geheel onbelangrijk is uiteraard een goede carb afstelling, als je hierin een beetje tijd steekt en hem perfect afgesteld krijgt slaat de motor, en zeker zo'n 38er, zeer simpel aan.

Groet Ger.

Let er ook op dat de riem wielen loodrecht op elkaar staan, dan piept die niet meer en heb je ook niet zoveel spanning nodig, de normale spanning is dat je de riemen tussen de 2 wielen in ongeveer 5mm heen en weer mag kunnen bewegen, meer is te slap.

Heb zelf 3 TC Moth's gebouwd met zelfbouw vertragingen deze liepen op 2 V snaartjes en niet op de 4 riem's wielen wat TC nu heeft, overigens nooit snaren hoeven vervangen, niet geheel onbelangrijk is uiteraard een goede carb afstelling, als je hierin een beetje tijd steekt en hem perfect afgesteld krijgt slaat de motor, en zeker zo'n 38er, zeer simpel aan.

Groet Ger.

Beste,

Hartelijk dank voor jullie responds,
Ik bekijk straks even de riemspanning (+-)5mm, en ik zie even wat het geeft,
slippen doet ie momenteel niet, en slaat nu redelijk makkelijk aan.
carb settings momenteel, l naald 1 t en de h naald 1 1/4
Mischien nog even kijken om hem nog "fijner" te zetten....
Leuk te horen dat er nog veel mensen zijn die tevens ook over de tc tiger moth beschikken, het is altijd mijn favoriete kist geweest en zal waarschijnelijk ook zo blijven.

Hartelijk dank voor de responds

Mvg

Danny

weet je zeker dat de riem slipt ??
met een vertraging van 2,8: 1 staat de prop ook telkens in een andere stand tov de compresie.
Als hij echt slipt hoor je hem meestal wel piepen

Piepen is niet altijd hoorbaar bij aanslaan, zijn eens (erg) lang bezig geweest met een Sopwith Pup met zelfde aandrijving die we niet aan de praat kregen.

Achteraf bleek riem te slippen. Er waren diverse vliegers bij die veel ervaring met deze motoren hadden, niemand had in de gaten wat het probleem was.

Jaja, achteraf :rolleyes: schaamden we ons een beetje dat we dat niet eerder ontdekt hadden

Back