zijn hier leden van de Hoofddorpse luchtvaartclub?

Discussie in 'Verenigingen' gestart door opie, 1 aug 2004.

  1. opie

    opie Guest

    Hoi luitjes,

    Ik ben benieuwd of hier op dit forum ook leden van bovengenoemde club zijn.
    Dit omdat ik benieuwd ben hoe het is gesteld met het bestaansrecht van de huidige baan. Dit i.v.m. Schiphol. Ik had namelijk vernomen dat er niet hoger dan 45 meter gevlogen mag worden en dat om die reden gezocht wordt naar een nieuwe lokatie.

    Ik stel deze vraag omdat ik op zoek ben naar een club in de omgeving van Leimuiden, waar ik met m'n heli kan vliegen.
     
  2. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Opie, er kan bij ons gewoon heli gevlogen worden.
    Er is momenteel een commissie bezig om naar alternatieven te zoeken voor degenen die wat hogerop willen. Zoals de (electro-)zwevers en de F3A-vliegers. Dit alleen om mee te kunnen gaan onderhandelen met de desbetreffende groep verantwoordelijken bij Schiphol, wie dit precies zijn weet ik niet een vermengeling van RLD, Schiphol en Verkeersleiding.
    Die mogen dan een bijdrage in onze kosten voor verhuizing en gereedmaken veld leveren. Bij de aanleg van de 5e baan is er rekening gehouden met mensen/groepen mensen die wellicht schadevergoedingen zouden kunnen krijgen, dus is er een potje voor gecreëerd.
    In het begin heeft onze club aangegeven dat er dus in de nabijheid een modelvliegveldje lag, maar dat was toen geen enkel probleem.
    Na ingebruikname kwam men ineens tot de ontdekking dat bij de noodprocedure bekend als "Missed Approach Return" men wel eens last zou kunnen krijgen van wat modelvliegtuigjes.
    In de realiteit zou dat een manouvre betekenen waarbij een vliegtuig met bijna landingssnelheid een bocht moet gaan draaien waarbij het vliegtuig 45 graden overhelt. Nu kennen de meeste modelvliegers wel het begrip overtrekken. Om een dergelijke manouvre boven de rand van Hoofddorp te doen is natuurlijk ook bedenkelijk. Gewoon gas geven en omhoog is het beste en het veiligste.
    Oordeel van enkele echte vliegers bij ons is dat een bird-hit een veel groter risico is dan een mid-air met een modelvliegtuig. En dat een piloot die tot een dergelijke manouvre moet over gaan ( met alle daaraan verbonden risico's) eigenlijk zijn brevet moet inleveren.

    Goed zoals je merkt heb ik een ietwat gekleurd beeld/mening over dit geheel.
    De molens van de instanties draaien heel langzaam, en waarschijnlijk staan ze zelfs stil. Geen één wil een schriftelijk toezegging of ontzegging geven. Deels ook nog onduidelijk in hoeverre de afgegeven hinderwetvergunning van de gemeente Hoofddorp in dit geheel staat.

    Afwachten dus. Dit speelt al meer dan een jaar dus zal nog wel even duren. Vooralsnog kun je nog gewoon bij ons terecht.

    Hopelijk heeft dit het iets duidelijker voor je gemaakt, duidelijker krijgen wij het ook nog steeds niet.

    Hans
     
  3. opie

    opie Guest

    Bedankt Hans,

    voor je snelle reactie. Ik vlieg ( oefen ) nu een half jaartje thuis en ben wel toe aan een club.

    Ik wil volgende week graag even komen kijken op het veld. Ik geloof dat jullie woensdag avond vliegen, toch?
     
  4. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Alle avonden in principe met mooi weer.
    De woensdagavond is clubavond.
    Redelijk wat (goede) heli-piloten nu bij ons. Dus voor info en hulp zijn er genoeg aanwezig, bij voorkeur vragen naar Richard.

    In het weekend mogen de de brandstoffers pas na 13:00 in actie komen.

    Hans.
     
  5. opie

    opie Guest

    Dat zijn nog eens berichten Hans.

    Ik wil zelf uiteindelijk schaal gaan vliegen. Ik hoop dat er ook op dat gebied ervaring aanwezig is.
     
  6. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Guido, schaal zal wat moeilijk zijn op de huidige lokatie gezien de hoogtebeperking van 45 meter. Om op hoogte te kunnen komen zal je voornamelijk toch afhankelijk zijn van sleep-vliegtuigen.
    En daar is bij ons weinig tot geen ervaring mee. Ik meen dat er nog een "door-de-weekse old-timer" rond loopt met wat sleep ervaring, maar dan meer met kleinere zwevers.
    Voor het vliegwerk volgend jaar denk ik toch sterk aan de slepers van BIGGS, dus dan even kijken waar er meerdere BIGGS-fanaten bij elkaar komen en die kant op gaan. Meereizen zal dan wel een optie zijn !!!
    Ik heb zelf als project ook een schaal-zwever 2e-hands aangeschaft. De afkomst is nog een beetje onduidelijk. Bij de verkoop in de winkel (conseignatie-verkoop) werd mij verteld dat het om een oudere Graupner ASW27B zou gaan. Gezien de vleugelvorm viel dit toch al een beetje te betwijfelen. Bij rondvraag in Fiss onder de schaalzwevers ( o.a. Uwe Gewalt ) kreeg ik te horen dat Graupner zeker geen 4 meter ASW in het assirtiment gehad schijnt te hebben. De controle stickers in de romp doen mij vermoeden dat het om een toestel van Simprop of van 1 van de vaste toe-leveranciers gaat. Deze stickertjes heb ik al vaker in Simprop-kisten aangetroffen.

    Voor wat foto's van mijn schaal-zwever zie de foto's in mijn album.

    En wat anderen hier http://www.welnet4u.de/wf/viewtopic.php?t=3&weluser=geha

    En wat foto's van Fiss 2004http://www.flying-circus.de/html/bilder_2004.html

    Hans.
     
  7. opie

    opie Guest

    Hans, ik had het misschien niet duidelijk geformuleerd.

    Met een schaal model bedoelde ik een schaal heli. En dan een Bell-Cobra.

    Voor zwevers lijkt Hoofddorp mij ook niet bepaald de ideale baan.

    Ik ga woensdag in ieder geval kijken.
     
  8. opie

    opie Guest

    P.s. mooie foto's.

    Dat is nog eens een mooie omgeving om je hobby uit te oefenen.
     
  9. Huey_Pilot

    Huey_Pilot

    Lid geworden:
    22 dec 2002
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hillegom
    Zeg Hans natuurlijk bedoelt hij een schaalheli, als je toch eenmaal met een heli gevlogen hebt wil je toch niet meer anders :lol: :lol:

    opie als je woensdag langs komt dan ben ik er ook, ik ben dus Richard, maar ik ben niet de enige die je iets kan vertellen over heli's hoor er lopen er nog een paar die je het een en ander kunnen vertellen.
    Als je langs komt neem dan je heli mee dan kunnen we die eens bekijken.
    Tot woensdag dan maar.

    Ps ik ben zelf bezig met een schaalheli van VARIO de BELL205 (Huey)
     
  10. opie

    opie Guest

    Hoi Hans,

    Ik kom woensdagavond langs.
    Ik neem mijn heli nog niet mee, wil eerst even kijken ( kat uit de boom kijken, zeg maar )

    Leuk dat je een schaal heli aan het bouwen bent. Ik wil zelf ook, nadat ik een beetje kan vliegen, een schaal heli van Vario.

    Ik vlieg nu een half jaartje, Sceadu 30, en het gaat al redelijk.
     
  11. opie

    opie Guest

    Foutje,

    Ik bedoelde dus Richard.
     
  12. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Opie, je kan een foutje in 1 van je berichten gewoon herstellen door de knop rechtsboven in je bericht in te drukken. Op deze manier kan je vervelende of minder vervelende schrijffoutjes herstellen.

    Toch jammer dat je hart uitgaat naar schaal-heli's.
    Maar ja, als je gaat vliegen kan je wel langer blijven uitslapen, hoewel Richard meestal al erg vroeg aanwezig is. De koffie staat dan meestal al lang klaar als ik aan kom, sterker nog er zijn dan vaak al meerdere kannen gezet. Ook voor mij als zwever is het weekend!

    Hans.
     
  13. opie

    opie Guest

    Hans bedankt voor de tip.

    Tot hoe laat wordt er eigenlijk gevlogen op woensdag avond?
     
  14. Huey_Pilot

    Huey_Pilot

    Lid geworden:
    22 dec 2002
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hillegom
    Tot 22.00 uur of als het vroeger donker is tot het donker is.
     
  15. opie

    opie Guest

    Ricard,

    Jullie hebben het mooi voor elkaar daar in Hoofddorp. Ik denk dat er heel wat verenigingen jaloers kunnen zijn op jullie accomodatie ( voor zolang het nog mogen duren ).

    Verder erg leuk als er mensen zijn die de zelfde hobby bedrijven zodat je van elkaar kan leren ( lees , ik van jullie kan leren )

    Ik heb gisteravond meteen een mail gestuurd naar ehh, ik ben even zijn naam kwijt, om te vragen hoe ik lid kan worden.

    Ik heb nog niets gezien / gehoord maar dat komt wel goed hoop ik.
     

Deel Deze Pagina