Zin en onzin van koolstofvezel (Carbon) bij catamaran

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dazzler, 3 jun 2019.

  1. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, Belgiƫ
    Even een vraagje over de zin en/of onzin van koolstof in een RC catamaran.

    Puur technisch ken ik de materiaal eigenschappen en voor- en nadelen van carbon tov gewoon glas wel.

    Het gaat mij er vooral om, is het echt nodig, geeft het echt een meerwaarde, of wordt het vooral gedaan omdat het leuk/cool/... is?

    Ik weet ook wel dat ik met carbon in principe voor een zelfde stijfheid, een lichtere romp zal hebben, en omgekeerd bij hetzelfde gewicht een veel stijvere/sterkere romp tov glas.

    Alleen is de vraag, zo erg groot zijn onze boten niet (mijn model is 114cm). En zoveel grote vlakken zijn er al helemaal niet (een catamaran heeft zowieso erg veel hoekjes en kantjes)

    Ik veronderstel dus dat zo'n boot eigenlijk eerder sterkte en stijfheid zal krijgen door de vele hoekjes en kantjes, dan door de keuze van de vezel...

    Dus, echte meerwaarde, of eerder een gimmick? Het gaat niet om pure competitie en besparen van elke gram waar mogelijk, het gaat om een goede afweging tussen prijs-kwaliteit....
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  2. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Een Mystic 114 van MHZ (of is die 114cm toeval?) krijg je zonder al te veel moeite op 150km/h. Dan is ieder beetje stevigheid meegenomen in geval van een flip.

    Voor rustig rondtuffen heeft het geen meerwaarde.

    Tuurlijk ziet het er mooi uit, maar de SAW vaarders die bezig zijn om snelheden van 200+ te bereiken kunnen gewoon op hun rompen gaan staan zonder schade, dat komt mede door het gebruik van carbon.
     
  3. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, Belgiƫ
    Die 114cm is zeker geen toeval. Maar het is een volledig zelfbouw project (zie ook https://www.modelbouwforum.nl/threads/zelfbouw-c5000.252589/) en ik heb 114cm gekozen omdat idd MHZ een versie van 114 cm heeft alsook HPR en er dus voor deze mate zeker voldoende hardware te vinden is ;)
    PS: ik dacht eerder rond te tuffen rond 100 km/u ;) lijkt me al snel genoeg...
     
  4. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    De foto's in je andere topic doen het niet meer lijkt het.

    Ook bij 100km/u is water akelig hard, ik zou niet bezuinigen op materiaal en het zo stevig mogelijk maken. Zeker bij een zelfbouwprojectje doet het pijn als het in 2en breekt bij de eerste flip.
     
  5. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Sterker is een relatief begrip, carbon is stijver en heeft een hogere trek en druk sterkte, glasvezel is slagvaster en flexibeler. Uiteindelijk denk ik dat ze op deze maat boot ongeveer even sterk zijn alleen zal de carbon versie wat lichter zijn. Carbon is er in diverse gradaties van low to ultra high modulus, hoe hoger hoe brosser, dus low is het beste voor rompen. Hou er rekening mee dat carbon je radio signaal blokkeert dus dat je de ontvanger antenne dan buiten de romp moet plaatsen.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De echte offshore cats zijn van carbon/kevlar gemaakt, dat kan wat puntbelastingen opvangen en breekt niet meteen in stukken.
    Als je een vol carbon boot zou bouwen dan zou een harde tik met een puntig voorwerp al fataal kunnen zijn.
    Voordeel van carbon in modelboten zou gewicht kunnen zijn maar dan moet het model door infusion of in vacuum gebouwd zijn en dan het liefst ook nog getemperd in een autoclaaf.
    Wat carbon verstevigingen voor de stijfheid (rovings) in een glasweefsel romp is voor de meeste modellen voldoende maar dan moeten ze ook wel meteen tijdens het lamineren aangebracht zijn en niet, zoals ik vaak zag, naderhand erin geplakt zijn.

    GJ
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ja het heeft echt nut......

    En dan vooral de hybride variant Carbon/Kevlar , eventueel i.c.m. puur carbon in de drijvers/wanden en tunnel dek/kap niet ivm je signaal.

    Het zal je verbazen hoeveel stijver een romp kan worden van 1 laagje Carbon/Kevlar;)

    HPR en bv H&M leveren niet voor niks de zogenaamde "bulletproof" varianten die naast glas opgebouwd zijn uit extra lagen van carbon/kevlar en pure carbon.

    Glas is leuk en goedkoop , maar ook een stuk flexibeler en dat is juist iets wat je niet wil bij een snelle boot.

    Zoals Lexo al zei wil je niet dat je boot bij de eerste de beste flip in stukken vliegt , bij 100km/u worden dingen als accu packs en regelaars of motoren letterlijk in 1 klap een kanonskogel. Vergeet ook niet dat water bij dergelijke snelheden zich gedraagt als beton en dat alleen al genoeg kan zijn om een boot te splijten.
     
  8. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij 1:1 boten gebruiken we nooit carbon/Kevlar in 1 weefsel, wat er in de praktijk dan gebeurt is dat de Kevlar een beetje rekt en de carbon breekt, het kevlar houdt de boot dan nog wel bij elkaar maar de stijfheid is weg.
    Kevlar verzadigd ook heel slecht met epoxy en delamineert na een bepaalde tijd heel snel, het schuurt ook waardeloos.

    Als je wilt mixen zou ik carbon-glas-carbon doen, dan is het glas als het ware een soort sandwich. Vacuum hoeft niet perse in een mal met zo'n dun laminaat als je maar goed ontlucht, peelply gebruikt en de boel bij het uitharden opwarmt naar een graad of 50-70.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry, maar alle class 1 powerboten zijn opgebouwd uit carbon/kevlar.
    Op sommige delen hybride weefsels en andere delen een combinatie van carbon en kevlar weefsel.
    Jaren geleden had ik contact met het Hydrolift team en hebben ze me ook foto's gestuurd van de bouw van de boten.
    Allemaal carbon kevlar.
    Ook de kleinere raceboten worden in carbon kevlar gebouwd, sterker nog, het bootje wat ik destijds zelf gebouwd had, een T850 racer, maakte al gebruik van carbon kevlar en dat was ergens tussen 1995 en 2000.
    Tegenwoording worden alle 1:1 raceboten met infusion gebouwd, dus geen handlaminaat.
    De verhouding hars/weefsel is dan perfect en alle weefsels worden doordrenkt, plus dat het ook meteen vacuum is.
    Ik weet niet hoe open ze tegenwoordig zijn bij Bernico maar daar in Belgie worden dit soort boten op die manier gebouwd.
    En dat zijn toch echt wel topboten en bouwers.

    GJ
     
  10. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Alle composiet engineering bureaus waar ik mee werk ontraden het in ieder geval en ik heb pas een kevlar race zeilboot geinspecteerd die flink was gedelamineerd. Maak maar eens een kevlar laminaat en geef er een paar tikken met de hamer op, na een paar tikken heb je weer bijna puur kevlar over. Rond 2000 was het heel gebruikelijk, maar nu kan ik kevlar voor 1:1 bouw bijna niet eens meer krijgen, alleen op speciale bestelling. Vaccuum injectie of nog beter prepreg is fantastisch mooi, maar met een dun laminaat in een mal (waarbij de binnenkant niet superstrak hoeft te zijn.) kom je met heel veel minder gedoe ook prima weg met peelply en een ontluchtingsrollertje. Met kevlar moet je haast wel vacuum gebruiken anders drijft het uit je hars.Carbon-kevlar ziet er wel cool uit, en door het carbon zal de hars wel goed genoeg hechten, maar puur structureel hoef je het niet te doen.
     
  11. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Ik ken carbon kevlar alleen praktisch in een romp, vind het niet fijn werken. Je krijgt de kevlar inderdaad slecht doordrenkt met hars en later doorslijpen of schuren is inderdaad doffe ellende.
    Ik zou het bij carbon en glasweefsel houden. Carbon is een stuk stijver als glasweefsel. (Je krijgt er ook sne;ler splinters van in je huid als je de uiteinden niet mooi afwerkt)
     

Deel Deze Pagina