Zin & onzin van een Spectrum RPM sensor . . .

Ik vroeg me af of het zinvol is om een spectrum RPM sensor op een electro motor te plaatsen (in combinatie met een telemetrie module).
Het idee kwam in me op omdat er in het heli wereldje vaak over x-aantal rpm headspeed gepraat wordt en ik dus geen flauw benul heb op hoeveel rpm ik men wieken rond draai. Spectrum bied zo'n RPM sensor aan maar zijn we daar wat mee? (Toegegeven dat ik een complete electro leek ben :rolleyes:)

Ik ben momenteel aan het wachten op men regelaar en heb een telemetrie module ingebouwd. Nu de heli nog open ligt is het nog vrij eenvoudig om zo'n sensor mooi weg te werken (moest dit zinvol blijken).

Mvg,
Niki

Ik ben geen heli expert, maar welke informatie geeft rpm jou?
Bij een heli gaat het toch om RPM in combinatie met de spoed van de wieken?
En zelfs als je beiden zou weten, welke informatie heb je dan?

kan zeer nuttig zijn tijdens het afstellen van de heli en je rpm's te kiezen. Is dat eenmaal gebeurd, ja dan niet meer echt ...

gr
Bas

Het is zinvol als je het wilt meten en weten, anders niet echt denk ik :) met een applicatie op je telefoon kan je ook een redelijke indicatie krijgen.

Ik heb op m'n 6hv nu een (hobbywing) rpm sensor zodat ik de governor van de msh brain kan gebruiken. Voorheen wist ik niet precies wat de headspeed was, maakte me niet veel uit want het belangrijkste vind ik dat het voor mij goed viegt. Met de governor was het in eerste instantie ook een beetje gokken om het weer te krijgen zoals ik het gewend was maar het werkt wel mooi. Ik weet niet of je die spektrum rpm sensor eventueel voor een governor kan gebruiken maar dat zou dan nog een voordeel kunnen zijn.

Daar heb je een tooltje voor: een toerenteller.
De vliegtuigmensen hebben er 1 voor de prop, die kun je ook op heli's gebruiken.

Ik neem hem mee als ik een heli af moet stellen, het vertelt me of het toerental goed of veels te hoog is
Dat hoor je nl niet

Zo kun je een beetje finetunen, en tegelijk je vliegtijd beinvloeden

Bij vliegtuigen kun je er mee bepalen of de motor de prop wel aankan.

Maar om zoiets continu te zien, zie ik het nut niet van in..

Het is niet men bedoeling om de rpm sensor te gebruiken in een gov. Ik weet ook niet of dit mogelijk is. Op mijn heli zal de gov functie uit de regelaar gebruikt worden. Dus eigelijk buiten het afstellen van de heli is er geen nut om de rpm te monitoren. Dan zal de rpm sensor niet aangeschaft worden ;).
Dank u allemaal voor de input.

Mvg,
Niki

HCAP0401 Digital Mini-Tacho RPM meter RCtechnics Modelbouw winkel

deze heb ik
aan de bovenkant zit een optische sensor, deze "ziet" de propbladen/rotorbladen voorbij komen
door even een schroevendraaier in de grond te steken, en dit ding er tegenaan te zetten, richt je de sensor richting de bladen

Ga nu hooveren, als hij 2 tellen een waarde laat zien die redelijk constant is, is dat je toerental.
laat iemand naast je de sensor aflezen, jij hebt het doorgaans te druk met hooveren op 1 plek :mrgreen:

en je kunt hem op 2 blad en 3 blad instellen..
ook belangrijk

Als je niet van plan bent om een externe governor (dus van een V-bar of skookum of zo) te gaan gebruiken zou ik gewoon een app op de mobiel installeren. Die werken via het geluid van de rotorbladen. Nauwkeurig genoeg om je heli goed af te stellen.
Voor de rest kijk je er toch niet meer naar.
Zonde van de centen dan.

Back