ZIPPY Flightmax 4000mAh 2S1P 25C Car Lipoly DOOD na winter

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Monkeytail, 15 feb 2011.

  1. Monkeytail

    Monkeytail

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    21
    Ik heb afgelope zomer 6 ZIPPY Flightmax 4000mAh 2S1P 25C Car Lipoly gekocht.
    Nu heb ik deze weer tevoorschijn gehaald omdat het seizoen weer begint en ik alles wouw testen.
    Nu is er 1 accu uit zijn behuizing gescheurd (dit vind ik al vreemd) en is bij de rest van de accu's 1 van de 2 cellen minder van capaciteit dan de andere.
    als ik deze ontlaad met een imaxB6 komt cel 1 op ongeveer 2,70 en cel 2 op 3,50 voordat de lader een cell error geeft (of voltage error dat weet ik zo ff niet)
    Ook na het voorzichtig en langzaam opladen en dan weer ontladen komt het zelfde probleem tevoorschijn.
    weet iemand wat het probleem is en of het op te lossen is en zo ja hoe???
     
  2. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Zulke kneusjes had ik er bij zippy ook wel eens tussen zitten,
    die werden bij mij af en toe zo rond en zacht als keukensponzen.
    Sinds Turnigy gelukkig geen last meer van.

    Die uit zijn behuizing geknalt is ABSOLUUT NIET MEER LADEN maar afvoeren.
    Die in stilstand gezakt zijn naar 2.7v is met balanceren misschien nog wakker te krijgen.

    Heb je ze wel 75% geladen weg gelegd?
     
  3. Monkeytail

    Monkeytail

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    21

    40% geladen weggelegd zoals aangegeven bij graupner lipo's
    Die gescheurde accu is nu een collector item geworden (LOL)
    Heb ooit een lipo fire gehad (in huis) gelukkig zat ik er naast.
    Dus laden van die accu NOOIT
    Verder zijn de cellen geloof ik wel gewoon hard (kan het niet voelen zitten in een hardcase)

    Ik vind het trouwens heel apart dat alle accu's het probleem hebben 1 of 2 uit de hele serie okee maar alle 6 van 6 nee
     
  4. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    dus ze stonden op storage stand, das al correct...
    maar is idd wel heel vreemd... lagen ze warm? koud?
    nu, nog e geluk dat het geen heli lipos zijn.. 6S... maar blijft toch kl****
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Kan gebeuren, lipo's zijn soms instabiel. Gelukkig zijn ze niet zo prijzig :)
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Lipo's zijn niet instabiel, maar kunnen gewoon niet tegen langdurige opslag. Elk accutype wat je langdurig gaat opslaan, moet je periodiek controleren, ongeacht het merk of type.

    dus.. idd op storage stand wegleggen op een vorstvrije plek en dan liefst 1 keer in de 2 weken controleren en waar nodig een cycle geven.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Gek, ik heb lipo's van 6 jaar oud die zo goed als niet gebruikt / geladen worden en die doen het nog prima :) Beetje minder capaciteit (75%) maar 0 onbalans (zit niet eens een balans kabel aan :)) 2 jaar flink gebruikt en daarna 2 jaar niet meer. Laatste 2 jaar doen ze licht werk (pompjes aandrijven).

    Ligt echt aan de goedkope lipo's, die zijn minder stabiel. Sommigen kunnen er goed tegen, sommige minder en sommigen niet. Daarom zie je zoveel verschil in de cellen na een tijdje. Dat noem ik instabiel.
     
  8. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Een kwart capaciteitsvelies is fors. Dan zullen ze de stromen ook niet echt lekker meer leveren.

    Ik heb zelf 'goedkope' lipo's, en gebruik ze ook veel en merk niets van die instabiliteit. Verschil is dan ook dat mijn lipo's het nog nooit meegemaakt hebben dat ze langer dan 14 dagen niet gebruikt zijn.

    Wat ik vaak zie is dat mensen afgeven op Zippy (bijvoorbeeld) of Turnigy, maar als je dan even doorvraagt, blijkt dat ze zelf hun lipo's niet goed behandelen, bv. te zwaar belasten, te ver ontladen, ongebalanceerd laden, enzovoort.

    'Dure' kokam cellen bv. zijn wat beter tegen dat soort mishandeling bestand, alleen leveren gemiddeld ook iets mindere prestaties. De beste lipo's in mijn ervaring zijn de Hyperion lipo's; mooi gemiddelde tussen duur en goedkoop, goed gewicht, en ze kunnen ook wel wat hebben. Toch.. in de dagelijkse praktijk zie ik maar naar weinig verschil tussen Hyperion en Zippy.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Die cellen van 6 jaar zijn ook kokam :) 15C en ook op 15C belast in het begin. Volledige capacteit hebben ze nooit gehad eigenlijk.... Nu hoeven ze max 1A te leveren :) Ideale cellen nu voor de pompjes.

    Zolang de zippy's het goed doen zie je ook niet snel verschil. Er zit alleen soms een rotte cel tussen. De dure merken hebben betere controles en dus minder snel een rotte cel.
     
  10. Monkeytail

    Monkeytail

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    21
    Ze lagen vrij koud
    In de garage (zit geen verwarming in)
    nu heb ik gelezen dat je lipo's het beste koud kan bewaren bijvoorbeeld in de koelkast.

    Ik heb nu ook andere lipo's van mij getest Turnigy 5000mAh 2S 40C Lipo Pack
    met een andere lader, ook een ImaxB6
    Deze hebben het zelfde probleem.

    Ik begrijp er nu niets meer van

    Na een halve dag na het ontladen opnieuw gemeten nu zijn de voltages 3.17 en 3.69
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2011
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    wellicht gewoon pech.
     
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Of toch de opslag verkeerd?, ooit onder 0 geweest in de garage ??????

    Ik heb ze gewoon bij kamertemp liggen, tot nu toe met geen enkel lipo problemen. Leg ze op 3.80 tot 3.85 weg per cel. Heb verschillende merken, en types, maar geen verloop.
     
  13. Monkeytail

    Monkeytail

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    21
    De temp in de garage zal denk ik wel onder 0 zijn geweest
    maar ik geloof niet dat dat een probleem zou zijn
     
  14. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Reken maar van yes dat lipo's invriezen funest voor ze is. :yes:
    Dus weer een duur lesje geleerd helaas.
     
  15. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Accu's zijn gewoon kapot volgens mij.

    Als je lipo batterijen een paar maanden niet gebruikt moet je ze warm/droog opbergen en ontladen/balanceren tot 3,8(?) volt per cel.
     
  16. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Lipo's bewaren in de koelkast kan, een koelkast is zo rond de 5 graden. De zelfontlading is dan het laagst en daarom kun je ze daar goed bewaren als je er lange tijd niet naar om wil kijken.

    Vorst kunnen lipo's niet tegen, ondanks dat er geen vloeibaar electrolyt inzit, is de kans erg groot dat dát je lipo's gesloopt heeft. Met name de gebarsten lipo.
     
  17. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ze kunnen slecht tegen kou.. of het nou 5 graden of 0 is. beste is kamertemperatuur... en op 70/75 procent wegleggen en ook om de zoveel tijd even cyclic, en je kan ze heeeeeel lang op de plank laten liggen.
     
  18. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Anko, waar haal jij die informatie vandaan,

    Want mister lipo op rcgroups aka "everdayflyer" bewaard al jaren zijn lipo's in een koelkast en daar liggen zelfs accu al 3 jaar (op 3.8V, 3.85V) in, en die lipos werken nog perfect na drie jaar.

    Een ding wat hij wel schijft is dat je de lipo's eerst netjes op temperatuur moet laten komen voors te laden en gebruiken.

    Bart,
     
  19. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Alles boven de nul is dan ook geen enkel probleem. Alleen niet uit de koelkast trekken en dan direct topprestaties verwachten of vol pot gaan laden, idd eerst op kamertemperatuur laten komen. Verder is met bewaren in de koelkast niets mis, al is het ook weer iets overdreven.

    Vorst is écht een ander verhaal, daar gaan ze domweg van kapot.
     
  20. B.Dave

    B.Dave

    Lid geworden:
    8 sep 2009
    Berichten:
    1.196
    Locatie:
    Hoboken, Antwerpen, Belgie
    ik heb net deze week in mijn tuinhuis weer geweest en vond daar nog 2x 3cell lipo's die ik er 2 jaar geleden had gelegd en gewoon vergeten was.

    Die heb ik nu gecontroleerd en ze stonden beiden nog mooi op 3.9v per cell en per lipo.
    Dus 2 jaar still liggen in een tuinhuis gedurende zomer en winter en er is niets aan.

    Weet wel niet hoe de performance nog is maar dat zal ik wel uitvinden zodra ik ze weer in gebruik neem :)
     

Deel Deze Pagina