ziroli F4u Corsair :-)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Edwin Lievaart, 15 jun 2013.

  1. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    Eindelijk is het dan zover.......een echt project. Voor 3 weken terug ben ik bij ene Piet Hansler in Emmen geweest om deze corsair op te halen.
    Ik ben inmiddels de 3e eigenaar en er is nog niets gebouwd.
    Nu wou ik mijn bouwkunsten (of gepruts) hier aan jullie laten zien en hoop natuurlihk goede tips te ontvangen ook als je denkt dat ik het niet goed doe.....:D


    Hier de link:
    F4U-1 Corsair

    Ook zal ik asap een fototje uploaden

    maar eerst mijn pc-21 afmaken en dan een grotere bouwtafel
    Voordat ik los ga....

    Voorpret moet je delen hoorde ik van Melvin:p
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Drie maal is scheepsrecht: bouwen!

    ;)

    (Zit er een frees-set bij? :eek:)


    jan.
     
  3. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    Dat ga ik zeker doen Jan!
    [​IMG]
    De complete freesset
    [​IMG]
    flinke motorkap :p
    [​IMG]
    en een retractset is onderweg....

    Heb er zin in!!!!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. struggleforlife

    struggleforlife

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Gennep/Nijmegen
    Holey moley, dat zijn mooie retracts zeg!
    Electrisch?
    Wat kosten die?
     
  5. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    en nog belangrijker... waar heb je ze vandaan
     
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Leuk project! Abo'tje :D
     
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Edwin ,

    Veel succes en plezier met de bouw , dit ga ik volgen. Je hebt het waarschijnlijk al maar voor het geval dat

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als je hem wilt doe me even een pb.

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    Dank allen :)

    Ik zit nog in de verzamelfase Bart en alle info is meer dan welkom en zeer gewaardeert!
    Dat ik aan de werkelijke bouw ga beginnen zal volgend jaar worden jan/feb... Als ik zo lang kan wachten haha..

    De retracts komen hier vandaan:
    Elektrische systemen
     
  9. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    Qua motorisering denk ik sterk aan de saito fg84 r3
    [​IMG]

    Eerst dacht ik aan de evolution 7-77 maar dat is een methanol motor ik verwacht dat het een slurper is..
    Ook begreep ik dat je zelf van buitenaf de stoters enz moet smeren....

    Toch ook een hele mooie motor voor de corsair met een mooie prijs....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    wat is de diameter van de neuskap
    past de seidel er makelijk in
    wil je een echte betrouwbare motor denk dan aan de brouwn bear motor van dick van der velde
    de penta is een mooie motor
    en de 54 cc heefd meer vermogen dan de ums seidel motoren
    ook hoef je niet de tuimelaars aldoor te smeren
    draait wel op metanol maar ze lopen behoorlijk zuinig
    en probleemloos
     
  11. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Schaalmodellen vlieg je toch niet non-stop denk ik. Dus dan maakt methanol vs. Benzine volgens mij niet uit. My 2c natuurlijk!

    Mooi man! Wel eerst die ESM laten vliegen!

    Volkert
     
  12. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    Ja hoor het kan alle kanten nog op maar ik weet saito goed is en het geluid vond ik zeer okee :)
    Nu las ik ergens dat de evo 7-77 mey een 8 min 300-350cc vetstookt en day vielij alles mee.

    Ik rekende 1x11cc 10 min vliegen = +/- 150ccx7= 1050cc.....
     
  13. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    het belangerijkste is dat de motor goed in de neus past
    en de neus ook mooi opvult
    bij de saito zou je dummy cilinders moeten monteren
    en vaak hebben warbirds lood nodig in de neus
    dus een wat zwaardere motor is minder lood
     
  14. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Die 450 R3 gaat wel een tikkeltje een tam beestje opleveren.
    Heb in formatie gevlogen met twee Zirolli kisten met de methanol uitvoering en die vlogen leuk, maar ik kon er rondjes omheen vliegen met de Mus.
    Wat ik zou doen is een 2e hands methanol op de kop tikken en die ombouwen naar CDI.
    Er is een draadje op RC-groups wat daar over gaat.
    Vermogen neemt toe, verbruik neemt af en geen nitro, minder olie, etc
    Een 3 cylinder geeeft een veel mooie radial geluid dan een naaimachine achtige 7 cylinder.
    Maar ieder zijn eigen keuze :)
     
  15. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Ik heb mijn ziroli corsair bijna klaar.
    Motor DL100 (Een ster is natuurlijk veel mooier)wat gewicht betreft is deze motor zeker niet te zwaar zeker omdat ik de staart demontabel heb gemaakt en alle servo's achterin gebouwd.
    Totaal gewicht nat ongeveer 14,5 kg
     
  16. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    De kap is binnenwerks 26,5 cm....

    met dat lood heb je een punt maar dacht met 84cc wel tegen de bovenkant te zitten...
    Maar ja hoe het uitkomt is een verrassing :)
     
  17. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    Dus jij denkt ook meer naar de 100cc.....

    Ik had ergens een filmpje gezien met een asp 400 r3 en die had al zon 15 kg trekkracht.
    Op de site bigplanes de dle85 21kg
    de dle 111 25
    Ik ben niet zo handig om een methanoller om te bouwen ;-)
    De saito 3cilinder benz vond ik ook vele malen mooier klinken
     
  18. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    Hoi Arjan,

    Een ster is heel mooi maar ook erg duur...
    Daarom straks eerst maar bouwen maar wel wetende wat er op moet komen.
    14,5 kg valt dan nog reuze mee , heb je een paar foto,s ?

    Welke retracts heb je eronder, die van mij (bigplanes) zullen er morgen wel zijn.
    Heb je je stabilo afneembaar of de hele staart.
     
  19. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Afneembare staart
    [​IMG]
    [​IMG]
    Retract zijn van Robart (lucht)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Verder heb ik alle aansturingen van de roeren inwendig gemaakt.
    Dus nergens servo hevels aan de buitenkant
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina