ziroli p-51 mustang en p-40d warhawk

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door eclipse86, 17 jan 2010.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,

    als alles meevalt zijn de plastieken onderdelen +de alu spinner van deze toestellen op komst, met bijhorende plannen natuurlijk.

    ikzelf zou de p40 gaan bouwen, en een clublid de p51. hij heeft veel ruimte, en de grote werken gaan daar normaal gebeuren. dit zal niet voor de eerstkomende maand zijn normaal, omdat ik nog wat werk voor school heb, en nog mijn decathlon aan het afwerken ben,(motor passen,kappen passen ,struts monteren en verder coveren)
    alle stukken zou ik uit balsatriplex gaan maken en natuurlijk balsa.
    de vleugels zouden we deelbaar maken, al dan niet 2 of 3 delen. mss uit piepschuim met balsa beplankt???

    Met glasmat en warbirds bouwen heb ik nog 0 ervaring, maar ik weet zeker dat ik hier hulp zal krijgen, en ik heb al heeel wat info gekregen van bepaalde mensen.

    De retracts. dure dingen!! zowel de robart en de sierra zijn het meest gebruikt maar redelijk duur. Nu, ik ben handig in het opzoeken en uittekenen, bouwmaat weet af van electronica en solderen enzo, en mn vader geeft les metaalbewerking, frezen,draaien cnc,...
    met deze 3 krachten gebundeld zouden we toch moeten in staat zijn om die zelf te bouwen?? de p40 is denk ik wel moeilijker omdat deze moet kunnen roteren. Nu is de vraag zijn er hier mensen met tekeningen, ideetjes, werkende projecten,weetjes ivm sterkte, voorbeelden,... kortom alle info is welkom. ik heb hier en daar al wat tekeningetjes ontvangen.
    groeten en er komt metde tijd wel een bouwverslagje van!
     
  2. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Leuk, 2 bouwverslagen ;). Ga ik volgen! Gr,
    Freek
     
  3. Ik ga het ook volgen
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    eclipse ik heb voledig uitgewerkte tekeningen van retrac junits van hw
    dat zou heel wat meetwerk swchelen
    stuur me maar een pb tje met je email dan mail ik ze wel door

    welke schaal worden ze ik ben met motoren bezich waar je meschien wel wat aan hebd
    zoek men spitfire draatje maar op

    sucses met je project
     
  5. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Natuurlijk ga ik dit volgen.
    ivm de Retracks in mijn BudNosen mustang zitten HaWe retracks (duits).
    Het grote verschil met die van Robart en Siera is dat de poot bij HaWe in het midden zit en bij de andere voor het mechanisme, zodat de poot verder naar voor komt (zoals bij de 1:1)

    MVG

    Eric
    ps ik had uit het PBtje begrepen dat het een P-40 OF een P-51 ging worden;);) allebei is natuurlijk nog leuker :D:D
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Laatst bewerkt: 18 jan 2010
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Als het goed is heb je nu de tekeningen van deeze junits

    mocht je ook poten zoeken ik maak zelf poten
    ik moet dan weten wat de pootlengte moet worden van hart draaipunt tot hart as
    en natuurlijk wat voor soort junit
     
  8. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    je spullen zijn onderweg :D
    en even ge-abonneren op dit draadje.

    Ik ben heel benieuwd.. ik hou me overigens aanbevolen voor tekeningen of iets dergelijks voor de gears van de p51.

    Mijn p51 word 1:4,5.. heb een tijd terug al contact gehad met Sierra giant. Die heeft echt mooie gears voor de p51 waarbij het rotatie punt dus aan de voorkant zit zodat hij op de schaal locatie kan.
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo ik heb die tekeningen van j.weel gekregen en ziet er redelijk goed uit( hij zou nog eens kijken voor foto's als hij tijd heeft) ondertussen heb ik al een 3/4 tal plannen van retracts.

    die van sierra zijn idd redelijk goed,veelgebruikt en schaal ook(van wat ik lees) wel nog een stuk duurder dan robart...

    ik moet de komende paar maand heel wat stage lopen en lesvoorbereidingen maken, dus veel tijd voor dit project zal er nu nog niet zijn. in deze periode wel de decathlon afwerken en alle kleine lopende projectjes afwerken.

    wel even de plannen bekijken en eventueel de onderdelen al eens bezien om te laten cnc snijden of mss zelf aan het werk te gaan.

    ik overweeg sterk om schuimvleugels te bouwen uit 2 of 3 delen... wat denken jullie?

    schaal uitlaat zou ook moeten lukken bij onze lasserij... maar dit zijn toekomstzorgen:)
     
  10. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    forumlid Jan Brilman heeft als ik het goed heb ook retracts van Sierra. Deze heeft hij gekocht voor zijn nog te bouwen P51-B, er is ook een draadje van.

    foto's: [41768] david-vaughan-p-51b-mustang-9
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  11. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Robarts zou ik niet nemen. Persoonlijk vind ik die vrij slap.. maar wel betaalbaar.

    Een schuimvleugel kan prima.. vergeet niet dat die wel zwaarder zal uitvallen dan een ribbenvleugel op dit formaat.
    Ik heb voor mijn p51 toendertijd ook schuimkernen gesneden.
    Maar dit was voor het moedermodel van de vleugels voor de mal straks.. niet om mee te vliegen.
     
  12. Maurice

    Maurice

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Helden
    Voor de retract is shindin misschien een optie?
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, kijk evt. ff op index
    Op de amerikaanse fora zijn ze populair aan het worden.
    suc6 met de bouw!!!
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2010
  13. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Shinden is een toffe peer.
    Die heeft lang geleden retracts gemaakt voor mijn Taylor Spitfire.
    Mooie gears.. niet duur.
    Heb hem later gevraagd voor mijn P51B/C, maar had in die tijd geen tijd om custom gears te maken.

    Zal hem nog eens vragen.

    Ik wil het rotatiepunt net als de full scale wel in de neuslijst hebben.
     
  14. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    geef me wat schetsen en wat foto,s en ik maak die poten

    ik heb al onderdelen liggen voor een grote mustang
    een maat ban me zou er 1 bouwen
    maar dat gaat nooit van de grond komen
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik heb ook wel intresse dan..:p

    die van de p40 zijn denk ik wat moeilijker omdat die moeten roteren...
     
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zozo vandaag de onderdelen gaan halen+ de kleine retracts voor de 1m40 p51. ik kan van hieruit geen foto's nemen, dus morgen zet ik wel enkele fototjes neer... en ik die altijd gewend ben om licht te bouwen.... slik zulke spinner:p haha dat zal wat geven!
    mooi spul trouwens. nu op zoek gaan naar een frezer of zelf snijden
     
  17. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ik had bij een duitse firma eens een setje retracs gekocht die had ik fout besteld
    die junits roteerde 90 graden
    dat was bij modelbouw lindinger
    artikolnummer 64891 kost 189 euro maar is erg mooi spul
    en geschikt voor modellen tot 20 kilo

    De poten zelf is dus geen probleem
     
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zozo spul toegekomen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ter vergelijking een 35cc benzine erbij voor mijn 2m30 decathlon

    [​IMG]

    en eventjes op de p 51 van 1m40 gezet die nog in herstelling is. op de voorgrond een spinner van mijn 2m20 raven 50cc
     
  19. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    hebt u ook lood in de neus nodig? nee hoor, mijn spinner weegt 650 gram??!! Dat wordt een beste lummel! succes. het ziet er netjes uit.
     
  20. Mooie spullen zijn dat:)
     

Deel Deze Pagina