Zlin 125 Sohaj

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Huibert, 30 nov 2019.

1. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Na lang zoeken ben ik op dit toestel gestoten, vindt dat deze mooie klassieke uitstraling heeft. Deze keer wordt het geen bouwkit maar puur van tekening, deze is uit de FMT en heb ik op de site van Aerofred kunnen vinden. Deze gedownload en thuis op heel veel A4 papier uitgeprint en dus aan elkaar geplakt, was toch weer een avondje klungelen:koud:. Ben hierna begonnen met het uitzagen van alle rompspanten, hiervoor is 3mm triplex gebruikt. Deze week kwam de voorraad balsa binnen en heb nu een start kunnen maken met de bouw.

[​IMG]IMG_20191130_154259 by

Ben begonnen met het snijden van de romp zijkanten, 5mm balsa, om het geraamte van de romp op te kunnen zetten. Deze delen zijn uit twee stukken gemaakt omdat de totale lengte van de romp ongeveer 158cm wordt. De las heb ik verdeeld over de spanten zodat dit wat extra sterkte geeft. Voor het samenstellen zijn deze delen eerst goed gelijk aan elkaar geschuurd en na het verlijmen krijg je dan iets wat er zo uit ziet.

[​IMG]IMG_20191130_162858 by

[​IMG]IMG_20191130_195625 by

Van het kielvlak en richtingroer zijn er al wel verschillende delen gemaakt maar nog niet helemaal klaar om te gaan lijmen.

ISOLA2, Dopieman en serge pot vinden dit leuk.
  2. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    serge pot vindt dit leuk.
  3. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Mooi project en een mooie kist! Ik vind het stoer dat je helemaal van tekening werkt! Ik volg!

4. vw4style

vw4style

Lid geworden:
    20 okt 2007
    serge pot, aurectar en Huibert vinden dit leuk.
  5. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Dank je, dat lukte mij niet.

vw4style vindt dit leuk.
  6. vw4style

vw4style

Lid geworden:
    20 okt 2007
    als je een afbeelding opslaat op je device kan je op de knop “upload bestand” drukken en zo de afbeelding uploaden. Dan heb je nog de keuze om hem als miniatuur of volledig te plaatsen.

Succes met de bouw.

7. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Mooi om te weten, dank je.

8. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Mooi project, zit op de eerste rij :thumbsup:

9. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Hierbij nog even de personalia van het model; span 3,33 mtr. lengte 1,58 mtr. opgegeven gewicht 3 kg (gok dat dit in de buurt van de 3,4 zal uitkomen)
    Een stijlbreuk waar ik niet helemaal blij van wordt is dat er een motor op moet, helaas hier noodzakelijk vanwege ons kleine veld waar slepen niet mogelijk is.
    In overweging is nog of het een motor in de neus wordt of een opzetstuk boven het zwaartepunt ook e grootte van de motor weet ik nog niet, genoeg om nog over na te denken dus.

Intussen wel rustig verder gebouwd aan het richtingroer met kielvlak en stabilo, de geraamtes hiervan staan nu klaar om geschuurd te worden en dan kan het stabilo beplankt gaan worden, het kielvlak kan pas veel later vanwege de aansluiting van het stabilo.

Deel Deze Pagina