ZMR 250 met Naze32 stabiliteit problemen

Hallo,

Ik vlieg nu alweer een tijdje rond met deze mini quad. Nu heb ik de firmware een keer geupdate en sindsdien krijg ik hem niet meer goed vliegend. Ik gebruik cleanflight.

Na de update met me oude PID settings begint hij meteen te wiebelen met het opstijgen. Met als gevolg een flip en crash. Het met de instellingen van de P en I liggen spelen maar krijg niet het gewenste effect.

Heb toen Luxfloat geprobeerd, dat ging al een stuk beter. Maar als ik nu gas geef hoor nog steeds een 'vibrerend' geluid. Is een beetje lastig te beschrijven. Hieronder een link met het vlieg gedrag.

Ook hier heb ik met de P liggen spelen maar krijg het er niet uit.

Op het filmpje vlieg ik met de volgende set up en met de default PID settings van Luxfloat;
- cobra 1960KV
- ZTW 12a esc
- 6045 props
- 3cel lipo
- Mode; angle en acro.

Het probleem heb ik met verschillende maten propellers. Wanneer ik de quad vast hou en vervolgens kortstondig gas geef voel ik geen rare vibraties. Dus denk dat de props + motoren wel redelijk in balans zijn.

Hebben jullie misschien een idee?

alvast bedankt.

Och, vlieg best goed voor standaard setting (die volgens mij voor iedere PID controller hetzelfde zijn).
Het verlagen van de P-gain zou dit soort oscillaties moeten verminderen. Als je de oscillatie alleen bij veel gas geven hebt, kun je dat oplossen door TPA te gebruiken. Echter weet ik niet zeker of TPA wel werkt met Luxfloat.

Ja klopt alleen wanneer ik FPV ga vliegen is het zeer storend in me bril ;).

Ik moet zeggen dat ik alleen met de P van de roll en pitch heb zitten klooien. Misschien krijg ik daarom niet het gewenste effect.

Het lijkt wel of hij van links naar rechts waggelt.

Op luxfloat moet je een virj lage p en i gebruiken tov de andere controllers. Probeer eens wat er gebeurd als je je i gain naar beneden bijstelt.

Is alels verder wel goed in balans? Props nog oke en niet beschadigd? Teveel trillingen naar de FC kan je ook veel kopzorgen bezorgen:)

Ik zal dat morge is gaan proberen. Ik word er langzamerhand gek van.

Maar het verklaard nog steeds niet dat hij op me oude goede settings ineens niet meer te vliegen is denk ik.

Zwaartepunt ligt voor me gevoel goed in het midden. Heb verschillende props geprobeerd die het eerst wel goed deden, dus dat durf ik wel uit te sluiten.

Ik houd jullie op de hoogte. Als er nog andere tips zijn hoor ik het graag.

update,

ik heb van alles geprobeerd. P en I naar beneden en naar boven van roll, yaw, pitch en level. Ook met de TPA waardes liggen spelen.

Maar ik krijg het er niet uit.

Zou het iets met de looptime te maken hebben? Deze staat nu op 2500.
Ik heb ZTW 12 a esc's.

Hieronder een foto van de Zmr.

ImageUploadedByTapatalk1433443716.805036.jpg

ImageUploadedByTapatalk1433443754.139019.jpg

ImageUploadedByTapatalk1433443832.183476.jpg

Heeft iemand nog een ander idee? Alvast bedankt.,

Laatst bewerkt:
Misschien toch een slechte motor/esc of defect in FC ? Zet er anders eens een andere Naze in dan weet je het zeker. Waarom vlieg je die setup trouwens niet lekker op 4 cell...veel meer powah :-). Of alles toch eens op een ander frame proberen om te zien of het toch vibraties zijn. Moet zeggen dat mijn mini ha bij full throttle ook een dergelijk geluid maakt maar die gaat wel als een streep de lucht in.

Heb via een ander forum de tip gekregen om D waardes naar beneden te zetten. Dit hielp al een heel stuk. Maar heeft als gevolg dat hij wat traag reageert. Wanneer ik dan weer de P ga verhogen komen de vibraties weer terug. Hieronder de PID settings die ik heb.. Alles is wel aan de lage kant.

ImageUploadedByTapatalk1433779266.194641.jpg

Klopt 4s geeft meer power maar op dit moment ook meer vibraties [emoji6]. En dat is met FPV niet erg makkelijk.

Ik heb geen tweede frame meer en geen andere Naze liggen dus dat zal niet meevallen. Wel komen er andere motoren deze kant op. De lagers van deze zijn aan vervanging toe. Wellicht dat dat ook effect heeft.

Dus daar wacht ik nu op.

Laatst bewerkt:
Plaats hier eens een dump van je naze settings :) (Via CleanFlight naar de CLI tab, "dump" -> enter)

Ik had zelf vergelijkbare verschijnselen toen ik begon met een Naze32 op mijn ZMR250, ik heb het uiteindelijk opgelost door de props op goede balans te controleren.

Als je in angle mode vliegt kun je proberen de acc_lpf_factor te verhogen, hoe hoger deze waarde hoe meer kleine vibraties hardwarematig uit de accelerometer waarden worden gefilterd. Als het verhogen van deze waarde (probeer bijvoorbeeld eens 20, 40, 60) het schudden van je quad verminderd moet je nogmaals naar de prop balans / motor balans kijken. Standaard staat deze waarde op 4; dat gaf bij mij problemen in angle mode.

Wat voor props zijn dat overigens?

Misschien is dit wat voor je.
Ik vlieg met de volgende setup

Cobra 2204 2300KB
Ztw Spider 12A
Naze32 Acro
3s 2200
Nu op 6040 Dal Props

Bijlagen

• Profile 2 Luxfloat.PNG
    Profile 2 Luxfloat.PNG
    25 KB · Weergaven: 258
Heb er ondertussen nieuwe motoren op zitten en het is een stuk beter. Vlieg overigens in angle of horizon modus. Acro durf ik nog niet aan.
Heeft al wat props gekost[emoji6].

Props zijn gemfan 5040 van mrp.

Wel heb ik met Luxfloat nog dezelfde oscillaties. Kan op het moment nog niet testen want hij ligt uit elkaar.

als je in acro modus wel goed vliegt zonder vibraties, dan moet je voor angle/horizon je level instellingen wat verlagen (P en D voornamelijk)

Ik kan me trouwens voorstellen dat die 6045 props iets te heftig zijn voor de zmr, wellicht net teveel trillingen...

Heb het nu allemaal redelijk naar me zin. Maar heb nog een paar puntjes waar jullie misschien zo antwoord op kunnen geven.

Ben nu wat verder gegaan met de mini.
Maar als ik nu flips maak in de pitch richting valt hij na een aantal flips uit de lucht. Het lijkt dat de fc het niet meer geleved krijgt.

Moet ik dit in me esc's zoeken of zit het in de fc?

Ook kan ik na met de laatste versie van cleanflight me yaw niet sneller krijgen. Als ik de pid verhoog heeft dat geen effect.
Moet ik nog iets anders aanpassen? Vind het nu net te traag rondgaan.

Alvast bedankt.

Na een paar flips valt hij uit de lucht...bedoel je dan dat je bijvoorbeeld 3 flips achter elkaar doet dus flip, flip flip of vliegen....flip....weer effe vliegen flip...weer effe vliegen flip ?

Ik zie dat je pid control op luxfloat staat ?

En wat doet hij op PID Controller 0 – Multiwii (default) met bijvoorbeeld de pids van een mini h ?

http://wiki.team-blackout.com/blackout-mini-h-quad-pids/

Laatst bewerkt:
Hij staat weer op de default pid controller. Dus niet Luxfloat.

Idd na 2 of meer snelle flips achter elkaar. Meestal is dit niet bedoeld. Maar flipt hij te ver door zeg maar en krijgt het dan niet meer level.

Motoren lijken dan niet meer op te starten.

Het lijkt erop dat hij dezelfde kant op valt maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Heb alles meerdere malen gekalibreerd maar maakt geen verschil..

Het probleem is verholpen.

Ik had per ongeluk de verkeerde firmware op me ztw 12a esc's gezet. En kreeg dit niet meer terug. (Als iemand eventueel wel weet hoor ik het graag[emoji6]).

Zodoende heb ik nieuwe gekocht. De DYS SN20a met BLHeli.

De mini heeft nog nooit zo goed gevlogen. Hij valt niet meer uit de lucht na flips dus waarschijnlijk was er iets mis met me oude esc's. Ook de yaw heb ik goed kunnen instellen.

Dus nu kan het fine tunen beginnen en langzaam aan op acro mode gaan leren vliegen.

Bedankt voor de ondersteuning.

156f419d3b1aeb7882a562871ce8eb1a.jpg

Laatst bewerkt:
Ja die heb ik ook.

Maar kreeg geen connectie meer gemaakt tussen bl heli en de esc.
Had er ook al stroom op gehad en werden alle 4 warm. Toen zag ik pas dat ik de verkeerde firmware gepakt had.

Dus ik denk dat het helaas einde oefening is.

Al doende leert men zullen we maar zeggen.

Back