ZMR-XPOWER - 250 size - Quadcopter

Goed ik probeer een topic te maken om over de ZMR Xpower quadcopter te praten.
Ik heb heb tijdens het schrijven van dit topic net besteld bij http://www.myrcmart.com omdat hij hier een belachelijk stuk goedkoper was dan in Nederland.
Ik heb verder nog nooit met een quad gewerkt of gevlogen.

Voor zover ik weet zijn er sowieso 2 versies van het frame. De ene versie heeft ingebouwde ESC's
Ik gok rond de 10A.
Dit ziet er leuk uit en je hebt minder snoeren e.d. maar ik heb hier niet voor gekozen. Als je crasht en je breekt je quad pootje dan ben je ook meteen je ESC kwijt.
ZMR-XPOWER-P1-ZMR-X-Power-4-Axis-ARF-Quadcopter-ESC-Embedded-Motor-Propeller-MWC-Lite-03.jpg

ZMR-XPOWER-P1-ZMR-X-Power-4-Axis-ARF-Quadcopter-ESC-Embedded-Motor-Propeller-MWC-Lite-05.jpg

Ik heb de ZMR-XPOWER-P3 gekocht
ZMR-XPOWER-P2-4-Axis-ARF-Barebone-Frame-Quadcopter-Carbon-Fiber-X250-08.jpg

ZMR-XPOWER-P2-4-Axis-ARF-Barebone-Frame-Quadcopter-Carbon-Fiber-X250-05.jpg

Hij wordt geleverd met:
  • 1 x ZMR X-Power 4-Axis Quadcopter (Barebone Frame)
  • 1 x MWC MultiWii Lite Lightweight Version 4 Axis Flight Control Board
  • 4 x RCX 10A Brushless ESC (SimonK Firmware)
  • From 2013/08/18, we have upgraded the ESC from 10A to 12A.
  • From 2013/11/10, we have changed the ESC from 12A back to 10A (G Series) because this 10A works better after an upgrade in hardware component. Please click here to watch the videos for benchmarking.
  • 4 x ZMR 1804 (2400KV) Outrunner Brushless Motor
  • 4 x 5030 3-Blade EPP Propeller

Hier een naar mijn mening indrukwekkend filmpje wat de quad allemaal kan.
Ik vind hem echt zeer snel maar ik heb ook weer weinig ervaring met quad dus misschien zit ik er wel helemaal naast.

De controller - MWC MultiWii Lite
Deze controller wordt bij het pakket geleverd.
Ik heb helemaal 0,0 kaas gegeten van quad bordjes maar mijn set heeft dus het Multiwii lite bordje er bij.

Zijn er hier meer mensen met deze quad? en die mij meer kunnen vertellen over de Multiwii Lite? Ik heb MultiWii al gelezen maar daar hebben ze het over hele andere bordjes en ik lees regelmatig dat ze het over Arduino hebben. Het is echt 1 grote chaos iedereen zegt maar wat er zijn achterlijk veel uitvoeringen van de bordjes en nog eens gruwelijkachterlijk veel verschillende clones.
Voor een leek is het echt niet duidelijk wat je precies hebt wat je kan wat je moet doen e.d.

Dit topic is een "work in progress", wil je dingen toegevoegd hebben stuur me dan een berichtje.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er 2 Jorrick en dan ook nog de Hexa :-) Ik dacht dat ze die frames met onboard esc niet meer hadden maar maakt hem nog lichter en sneller denk ik. Ik heb ze zelf met een KK2.1 bordje maar Multiwii is ook niet zo heel moeilijk in te stellen hoor. Ik heb 1 frame verbouwd naar een verlengde versie.

zmr6.jpg

zmr9.jpg

blackout8.jpg

Wauw mooie machines Schiksie.
Wat is precies het nut van het verlengen van je quad? wordt hij daar stabieler door?
Wat voor Lipo's gebruik jij voor je kleine? ik heb hier nog 2 1550Mah 2s lipo's en een 2200 3s lipo liggen.

Wauw mooie machines Schiksie.
Wat is precies het nut van het verlengen van je quad? wordt hij daar stabieler door?
Wat voor Lipo's gebruik jij voor je kleine? ik heb hier nog 2 1550Mah 2s lipo's en een 2200 3s lipo liggen.

De verlengde is voor FPV, je kan dan je camera's voor kwijt en achterop je video zender. Ik vlieg het kleintje met een 1350 mah 3S maar het een 1650 mah 3S of zelfs 2200 mah is het ook nog goed te doen ( 1000 mah 3s gaat ook). Ik vind de hexa ook machtig hoor, heb nog geen filmpje maar daar hang ik een 2800 mah 3s onder en dat trekt hij zonder problemen, kan zo'n 10-11 min vliegen.

Ik vlieg ook met een ZMR quadje,

Ik heb hem opgebouwd zonder de kunstof spacers tussen de armen en centerplates. Hierdoor krijg je een sterkere frame! heb menig crashed gehad met de mijne tot nu toe ! zo hard dat mijn Rvs spacers wat verbogen zijn..

Vlieg met een naze32 acro bord met spectrum satelliet ontvanger, 12A afro's en zmr motors. op een 1300 3s accu kan ik met flips en 3d vliegen ongeveer 5-6minuten vliegen.
Gewicht zit met accu rond 400 gram..

full

full

full

full

Ja inderdaad. Hoe doen jullie dat als hij zo in de boom zitten? klein tikje pitch geven en er onder staan om hem proberen op te vangen? (dit formaat eventueel met stevige handschoenen kan je nog wel opvangen lijkt me?)

Ik had hem al gedisarmed en armen gaat niet als die niet recht ligt. Heb even een grote tak gevonden en eruit getikt

Ik zit -na upgraden van motoren- weer eens te klooien met mijn PID-waarden in MultiWii 2.3. (Frame is Bambu-MiniCopter met ongeveer zelfde afmetingen).
Welke PID-waarden gebruiken jullie?

Even ter info... Ik kom er net achter dat het kleine deel van de armen in verschillende diktes is geleverd door de leverancier van dit quadje of Hex..

Het gaat dan dus om het kleine deel van de arm... Niet het grote deel waar de motor op vast geschroefd zit.

Ik heb hier een bergje liggen en blijkbaar waren ze vroeger dunner als nu. Mijn laatste levering waren net zo dik als het grote onderdeel van de arm. Die van vroeger zijn 1 mm dunner.

Let dus op met combineren. Voor en achter mogen wel verschillen, maar links en rechts altijd dezelfde diktes houden.. Anders is je quad niet symmetrisch, en dat heeft me 2 uur zoeken gekost voordat het opviel.

Even ter info... Ik kom er net achter dat het kleine deel van de armen in verschillende diktes is geleverd door de leverancier van dit quadje of Hex..

Het gaat dan dus om het kleine deel van de arm... Niet het grote deel waar de motor op vast geschroefd zit.

Ik heb hier een bergje liggen en blijkbaar waren ze vroeger dunner als nu. Mijn laatste levering waren net zo dik als het grote onderdeel van de arm. Die van vroeger zijn 1 mm dunner.

Let dus op met combineren. Voor en achter mogen wel verschillen, maar links en rechts altijd dezelfde diktes houden.. Anders is je quad niet symmetrisch, en dat heeft me 2 uur zoeken gekost voordat het opviel.

Ik denk niet dat 1 mm echt heel veel verschil geeft in het vlieggedrag toch ? Anders een 1mm spacer tussen de andere kant en klaar toch :-)

Nou, dat kan toch veel schelen op dit kleine formaat multi's. Ik merkte dat hij erg onstabiel was en ontzettend weg dreef naar 1 kant. Alles 3 keer her gekalibreerd, maar het probleem bleef exact hetzelfde. Toen kwam ik erachter dat 1 armpje dunner was dan de rest omdat ik alles maar eens ging nameten omtrent symmetrie... En warempel, ik vervang de arm en het hele probleem is opgelost.

Nou ben ik ook wel mierenneuker als het op iets bouwen aankomt, maar in dit geval had het echt invloed.

oehhhhhhh shit shit shit, ik ben vergeten een powerbord er bij te bestellen.

Zit er verschil tussen verschillende powerboards?
Ik denk dat het bij deze quad niet zoveel uit maakt aangezien hij niet veel veel amps trekt toch?
Of kan je beter een wire harnas maken. Zoiets als dit: 4mm Banana plug to 6 x EC5 Male Connectors in Parallel

EDIT:
hahahaha ik ben ook net zo ongeduldig als wat hè... :D
Ik heb inmiddels deze al besteld:
http://www.ebay.com/itm/F08043-APM-...-/261456219474?pt=PCA_UPS&hash=item3ce0014d52

oehhhhhhh shit shit shit, ik ben vergeten een powerbord er bij te bestellen.

Zit er verschil tussen verschillende powerboards?
Ik denk dat het bij deze quad niet zoveel uit maakt aangezien hij niet veel veel amps trekt toch?
Of kan je beter een wire harnas maken. Zoiets als dit: 4mm Banana plug to 6 x EC5 Male Connectors in Parallel

EDIT:
hahahaha ik ben ook net zo ongeduldig als wat hè... :D
Ik heb inmiddels deze al besteld:
F08043 apm PX4 Power Distribution Board PDB ESC Plate T Plug for 4 Axis Aircraft | eBay

Kan wel....maar met die deans eraan en dan nog deans aan de andere kant wel wat gewicht....kan je beter je eigen harnas solderen of je had een kaal powerbordje moeten bestellen. Misschien heb ik er nog 1 liggen...moet ik even kijken vanavond. Je hebt wel een soldeerbout ?

Kan wel....maar met die deans eraan en dan nog deans aan de andere kant wel wat gewicht....kan je beter je eigen harnas solderen of je had een kaal powerbordje moeten bestellen. Misschien heb ik er nog 1 liggen...moet ik even kijken vanavond. Je hebt wel een soldeerbout ?
Ja die heb ik wel.
Oke stuur maar even een PB.

Ik zal vanavond eens even kijken Jorrick :-)

Moet zeggen dat ik de hexa RCX F330 echt tof vind zeg, ben daar al een paar avonden mee aan het scheuren.

https://www.youtube.com/user/MrSchiksie/videos
Hey dat ding ziet er cool uit! Is dat nou van hetzelfde soort/idee frame als de ZMR?

Wat is nou precies het verschil tussen een hexa en een quad? zijn de vliegeigenschappen anders? hangt hij stabieler in de lucht? is hij sneller?

Ik vroeg me nog af als je met de ZMR en de multiwii lite (op "niet" stunt mode) blijft hij dan altijd self level horizontaal hangen als je de sticks los laat?

Weet iemand trouwens een goed zaakje waar ik goedkoop props kan bestellen? ik zit op ebay te loeren maar daar vind ik alleen normale? Clockwise props maar geen Counterclockwise.

ik moet 5x3 hebben voor de ZMR-Xpower als het goed is. Oh en nog een laatste vraag is het voor een beginner die hovert en 8tjes maakt handiger om een prop met 3 blads prop dingen te nemen of een normale prop
(ik weet niet hoe die "3 blads dingen heten" vandaar een plaatje)
sku_76534_2.jpg

Hoi Jorrick,

Ja dat is ook een ZMR frame, precies hetzelfde materiaal ook. De hexa heeft 6 motors maar dat wist je vast al ha ha. Ik moet zeggen dat hij inderdaad wat stabieler vliegt als met 4 motors, vooral in bochten heel leuk, ik heb niet het gevoel dat hij nou echt sneller is.

Ik heb er zelf een kk2.1 bordje op zitten, ik moet nog gaan klooien met die mix settings om een soort multiwi horizon mode te simuleren zodat hij na flips en rolls weer stabiliseert. In acro mode zal de multiwii inderdaad wel recht hangen maar je kan natuurlijk beter vliegen in de horizon mode, dan kan je dus stunten en heeft hij ook selflevel.

MultiWii 2.2 Flight Modes Explained

Main flight modes, only one of the following can be active at any time:
. ACRO - is the default mode when HORIZON or ANGLE are not activated.
- Uses: gyro only.

. ANGLE - stable mode if the PID values are correctly adjusted and the gyro and the accelerometers have been calibrated and trimmed.
- According to MultiWii developers ANGLE MODE is virtually obsolete, HORIZON MODE is preferable in most cases.
- Uses: gyro and accelerometers.

. HORIZON - A mixture between ACRO and ANGLE modes. Combining the stabilising effect with calm rc sticks and acrobatics with busy rc sticks.
- ANGLE MODE mode when PITCH/ROLL sticks are centered. ACRO MODE mode when full PITCH or ROLL sticks are applied, allowing flips.
- Uses: gyro and accelerometers.

Of je normale props of de 3 blades gebruikt moet niet heel veel uitmaken. Ik heb overal de 3 blades op zitten, ziet er cooler uit he he. Je kan ze bestellen waar je het frame ook besteld hebt of bij HK bijvoorbeeld.
Ik heb dit power bordje nog liggen btw :

Hobbyking Multi-Rotor Power Distribution Board (DIY 8 x output PCB)l

Back