Zo crash je een Trex 600

Ben niet zo een schrijver, maar wil toch vertellen hoe mij dat overkomen is. Heb sinds een maand een Trex 600, super ding om mee te vliegen, heb altijd methanol gevlogen, en een gyro tol, dus zo'n Futaba 401 is ook iets bijzonders. Nu had ik al enige tijd rustig bij huis gevlogen, heb de ruimte, en wou ik wel even op de dagcamping van het staatsbosbeheer, wat meer ruimte, een beetje "ragen", nou korte duur na eerst een beetje ingevlogen te hebben, het rotor toeren verhoogd(governor mode) en vooruit met de geit nou de tweede korte bocht, zakt hij door, en gelijk een lamme Eend fladderde hij met een rotgang richting aarde niet meer aanstuurbaar op de tuimelschijf, enkel om de heck/cq staart/rotor, achteruit de aarde in een stuiter van wel 10 mtr. en daar lag die dan, staart geknikt, hoofdbladen kapot, staartrotor defect en half verdwenen, maar even op het bankje/pickniktafel bijkomen en de boel de/monteren, en kontroleren NOU dan mis je een trekstang met ballink, die Pits trekt aan de bladhouder, en de andere nog aanwezig, is aan de bovenkant van de ballink OPEN geknapt. Dat moet dan de oorzaak geweest zijn, naderhand hoor je dat het bij de eerste serie wel meer gebeurde, een dingetje van een paar dubbeltjes Heelveel schade in de knip. Ja ik heb die originele dingen(kogellink) vervangen door goede van Vario(had ik nog) enkel die kogellinks die de Pits aantrekken!!! de rest zijn eigenlijk meer "drukkers". dus dat wilde ik graag even hier kwijt, misschien heeft iemand er iets aan. Henderikus.P
P.S. preventief heb ik alle tandwielen van de servo's vervangen, ook de blad en hoofdas vervangen alhoewel nagenoeg niet krom, de tandriem, staartrotoras, de lagers van de staartrotoras waren wel kapot, dippen erin, staartbuis vanzelfsprekend, landingsgestel een beugel, kielvlak, paddelstang en hoofdbladen en staartrotor en bladen hiervoor.
 
Dat links in een vlucht kapot gaan is echt erg zeldzaam, het is meestal een gevolg van de klap bij de crash, daardoor kunnen links makkelijk breken of wegspringen.
Het is vaak erg lastig om de daadwerkelijke oorzaak van een crash te achterhalen. Laat ik zo zeggen, hoe vaker je crasht, hoe beter je daarin wordt! :D
 
de eerste series van de trex 600 hebben een bekend probleem met slechte ball links.
als je een eerste set hebt, zonder twijfel vervangen !!
 
In mijn club vorige zondag werd ik ook gewaarschuwd om wat opzij te gaan staan aangezien een Raptor een noodlanding moest maken :roll:
Staartrotor ging nog, maar de piloot kon met de staartrotor geen kant meer op draaien, gelukkig kon hij zonder enige schade het toestel veilig aan de grond zetten. :wink:
Het probleem was onmiddellijk duidelijk: De kwiklink die de staartrotor moet bedienen, was in de lucht gewoon afgebroken. :? En het enige wat hij met de heli gedaan had was enkele rolls. :roll:
Valt dus wel meer voor en gelukkig niet allemaal met schade. :wink:
 
henderikus zei:
enkel die kogellinks die de Pits aantrekken!!! de rest zijn eigenlijk meer "drukkers". dus dat wilde ik graag even hier kwijt, misschien heeft iemand er iets aan.

Met alle respect Henderikus, maar wat je hier schrijft is echt nonsens. Het probleem met de ballinks uit de eerste series van de 600 klopt, maar dat alleen op de pitch-rods trekkrachten staan en de andere alleen maar 'drukkers' zijn geeft aan hoeveel je van het mechaniek van de heli weet.
Op alle ballinks staan zowel druk- als trekkrachten. Er zijn gevallen genoeg bekend van ballinks van roll-, nick- en pitch rods die bovenin gebroken zijn en crashes veroorzaakten. Natuurlijk zijn de krachten op de ballinks op de bladhouders relatief het grootst, vooral bij grote pitch-uitslagen, maar onderschat de krachten op de andere ballinks niet!

Eh... maakt mij verder niet uit hoor, maar zou het zonde vinden als beginnende helivliegers hier op het verkeerde been gezet worden.
 
Nou goed lezen hoor, de Pitch zijn GEEN pushrods(?) maar echt trekkers bij de Trex, de andere aanstuurlinks zijn doorgaans dubbel (L+R) verdeelen dan ook de krachten, op de links van de hoofdrotor bladen komen bij een beetje "haaks"vliegen enorme krachten.
Henderikus,vliegt zo'n beetje van het eerste uur Heli ongeveer 28 jaar.
 
Nou goed lezen hoor, de Pitch zijn GEEN pushrods(?) maar echt trekkers bij de Trex, de andere aanstuurlinks zijn doorgaans dubbel (L+R) verdeelen dan ook de krachten, op de links van de hoofdrotor bladen komen bij een beetje "haaks"vliegen enorme krachten.
Henderikus,vliegt zo'n beetje van het eerste uur Heli ongeveer 28 jaar.
 
henderikus zei:
Nou goed lezen hoor, de Pitch zijn GEEN pushrods(?) maar echt trekkers bij de Trex, de andere aanstuurlinks zijn doorgaans dubbel (L+R) verdeelen dan ook de krachten, op de links van de hoofdrotor bladen komen bij een beetje "haaks"vliegen enorme krachten.
Henderikus,vliegt zo'n beetje van het eerste uur Heli ongeveer 28 jaar.

Ik snap wat je bedoelt, maar het zou makkelijk verkeerd kunnen worden uitgelegd. Bij inverted flight komen immers ook drukkrachten op de pitch te staan, nietwaar? Het komt er op neer dat de krachten op de links aan de bladhouders relatief het grootst zijn.

Hoelang je al vliegt zegt niets. Ik ken mensen die al 40 jaar autorijden en nog die geen flauw benul hebben van wat er zich onder de motorkap afspeelt of nog geen wiel kunnen verwisselen.
 
Ik ken deze links niet, en heb alleen ervaring met Thunder tiger links.
Puur technisch bekeken is de bovenzijde van de kunststof ball-link het zwakste punt (minste materiaal).
Bij de productie van deze deeltjes wordt de kunststof in een mal gespoten.
De deellijn van de mal zal waarschijnlijk altijd halverwege de link over de totale lengte-as liggen.
Het aanspuitpunt van een klein deeltje is vaak bepalend voor de sterkte.
Bij Thundertiger worden de links bovenin op het smaltse gedeelte aangespoten, waardoor de kunststof vanaf het smalste gedeelte naar het dikkere gedeelte stroomt waar later de draadstang ingedraaid wordt.
Hierdoor bestaat er zeer weinig kans dat er lucht ingesloten wordt tijdens het koelen van deze deeltjes en zodoende bovenin de link een sterk homogeen stuk kunststof overblijft.
De juiste onluchting van de mal zorgt ervoor dat het gehele linkje vrij van luchtinsluiting is.
Tijdens productie van dit soort deeltjes kan het ook voorkomen dat de aanspuitpuntjes te kort invriezen en dus ook weer een zwakke plek veroorzaken.

Om een lang technisch verhaal kort te maken:
- Gebruik liever geen kunststof deeltjes die al lang op de plank liggen (koop gewoon nieuwe), kunststof verhard met de jaren en wordt brosser.
- Kijk elk kunststof deeltje nauwkeurig na alvorens deze te monteren en vertrouw nergens op.
- Draai ze het liefst aan met je vingers of een speciaal tangetje, steek er geen schroevendraaier doorheen om ze aan te draaien.
- Houd er rekening mee dat temperatuur van grote invloed is op kunststof, bij koude harder/brosser dus breekbaarder, bij warmte taaier/slapper.

Eric
 
Ik heb pas een nieuwe Trex 600 met 600XL motor, zijn van de nieuwe modellen de kunststofballinks en stallen balls wel goed en te gebruiken?
 
Na hoeveel tijd bij normaal vliegen krijg je ongeveer speling,
uiteraard snap ik dat je na iedere vlucht de boel even checkt.
Maar ben benieuwd hoelang gemiddeld zo'n ballink mee gaat.

PS. weet iemand hoe je hier een foto bij kan plaatsen?
 
Ik heb nu meer dan 80 vluchten (geen 3D!!!) gemaakt en er is nog nauwelijks sprake van speling.
Het hangt natuurlijk ook af van je vliegstijl en zo
 
OK, dan hoef ik me nu nog geen zorgen te maken.

Kun je ook nog even kijken in het form "Servo's in de Trex 600 CB" onder Elctro helicopters.
Wanneer je tenminste ook een Trex 600 hebt uiteraard.
 
Mijn T-rex 600 heeft nu ongeveer 160 vluchten gemaakt en is constant ERG hard mishandeld, dingen die versleten zijn waren:

1x 600XL motor (word kostelooos vervangen voor een nieuwe door align)
1x tailslider

Verder is alles nog net zo strak als de dag dat ik hem bouwde, zo ook alle ballinks e.d. Overigens heb ik deze toen ook direct vervangen omdat ik een 1e versie kit had waarvan de ballinks opensplijtte. Verder vlieg ik nogsteeds met de originele regelaar etc. Werkt perfect.

Cheers,

Richard
 
Ben erg benieuwd wanneer ik je een keer te zien krijg in de buurt van Rotterdam, maar dat even terzijde.

Wat is nu precies het verschil in vliegen met de originele Flybar Rod (400mm) met Carbon Paddles,
of met de Flybar Rod (440mm) ??

En bij de bladhouders is daar van de axiale druklager de volgorde nu:
De dunne ring met het precies passende gat eerst en dan uiteraard de kogellagerring,
en als laatste de dikke ring met het iets ruimere gat de juiste volgorde??
Dit even voor de zekerheid.
 
Hoi Pardoez,

door de langere flybar is de heli stabieler in de hoover maar reageert ie feller op cyclic !

In je bladhouder gaat eerst die ring met de grootste diameter dan de rollagers met de open kant richting spindle en dan als laatste de ring met de kleinste diameter

Grtz,
Dirk
 
Even voor de duidelijkheid. Ik heb het dus alleen oven de axiale kogellager, en niet over de eventuele andere ringen.
Deze axiale kogellager bestaat dus uit een ring met gleuf waarvan de binnen diameter precies over de bladhouderas past,
dan de ring met de kogels, en dan weer een ietsje dikkere ring waarvan de binnen diameter iets ruimer op de bladhouderas past.

Even aan de hand van een tekening http://www.kristal-video.nl/HELI-Bladhouder.htm

De groene pijl zou dus de dunne ring zijn met het kleinste binnen gat diameter.
De blauwe pijl is uiteraard de ring met de kogels.
De rode pijl zou dan de dikke ring zijn met het grootte binnen gat diameter.

Klop dit of is het andersom??

Met andere woorden het gaat mij dus om de diameter van het gat in de ringen.
Is de groene pijl nu de kleinste of de grootste gat diameter??
 
Back
Top