Zo maak je een torsieveertje

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 23 aug 2005.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Bij deze dan in woord en beeld hoe je het hoogte en richtingsroer aanstuurt bij een DLG d.m.v. single-pull. Denk niet dat het niet dmv een carbonnen stuurstang kan of met een 0.8mm staaldraad maar op deze manier scheelt het echt een heel gewicht. Elke gram die je achter het zwaartepunt bespaart scheelt al snel 5 gram lood in de neus. Tel dus uit je winst!!
    Op de foto's heb ik twee 3mm depronplaatjes hepakt als zijnde stabilo met hoogteroer.

    Het veertje is gemaakt van 0.3mm staaldraad. Dit is echt dik zat. Geeft voldoende kracht op de roeren. Ik twijfelde er eerst ook aan maar je zult het wel zien. De twee pootjes van de U die je buigt zijn ongeveer 2cm lang, het tussenstuk is normaal ongeveer 4cm. (op de foto's is het korter)

    Zoals je ziet vouw je het hoogteroer gewoon helemaal open. Dan neem je je U-veertje en meet je even af waar de pootjes straks de roeren ingaan. Je plaatst het veertje overigens ter hoogte van je roerhevel.
    Prik nu op die plekken (rode stippen) een gaatje met een speld. Druk vervolgens het veertje erin met wat secondelijm aan de pootjes zodat het mooi vast komt te zitten. Druk het goed aan anders kan het in de weg gaan zitten bij het scharnieren.
    Vouw nu het geheel weer open en klaar is kees!!!
    Gebruik voor aansturing Dynemalijn van zo'n 8kg trekkracht. Dit is ongeveer 0,1mm dik en kun je kopen bij de hengelsportzaak. Kost iets van 9 euro per 100meter.
    Succes!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. hay theo
    Opzich erg duidelijk doch ik heb nog 1 vraag
    het torsieveertje druk nu eenrichting terug laten we aannemen rechts om van boven af bekeken.
    dus maakt het uit aan welke kant de hevel zit van het kielvlak en dit is weer afhankelijk of men recht of links handig werpt
    m.a.w maak het uit hoe het veertje gemonteerd wordt voor linkd of rechts handige werpers ???
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    zo'n veer duwt genoeg ;) bijna net zoveel als een servo. In mijn dlg trekt hij up en de servo trekt down. Als ik vol up geef (lijn los laat) dan gaat hij hard up! Dus dat maakt weinig uit.
     
  4. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Het volgende schrijft Hans in zijn draadje "Help ik heb een Turbo"

    Omdat ik rechtshandig ben zit de werppen in de linkervleugel. De aansturing geschied met draad en torsiestangetjes in hoogte en richtingroer. Voor het richtingroer houdt dat in dat de stuurhevel aan de rechterkant van het roer dient te komen. Tijdens het werpen wordt dan aan de draad getrokken. Hierdoor wordt voorkomen dat tijdens het werpen het richtingroer gaat scharnieren. Dat zou dus gebeuren als ik de stuurhevel aan de linkerkant in het richtingroer had geplaatst.

    Duidelijke taal dacht ik.
    Dat "Help ik heb een Turbo" moet eigenlijk zij "Hoera ik heb een Turbo" De Turbo is momenteel de topper in het DLG aanbod.
     
  5. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Nice very nice!
    Wat denk je Theo kunnen we dit ook toepassen in de indoor toestellen die over een paar maand weer van de bouwplank komen?

    Nog wel even een vraag, zo'n torsie veer belast dat je servo niet??
    Je servo moet die kracht toch compenseren en dat kost toch stroom??
    Zou natuurlijk zonde zijn als je nu een zwaarder Rx pack moet gebruiken omdat je stuurstang gewichtsbesparing stroom staat te vreten :? :lol:
     
  6. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    He Marcel!!

    Dat torsiesysteem werkt ook prima op indoormodellen. Vorig jaar had ik het al op de Mini-Blade.
    De wedstrijdindoorvliegers zullen liever de stijve carbonaansturing gebruiken. Stroom vreet het echt niet. In mijn DLG heb ik een 300Mah pakketje zitten. Was na de afgelopen DLGmiddag in Vlaardingen net half leeg.
    Bij het gebruik van 1 servo op de rolroeren heffen de krachten elkaar weer op 8)
     

Deel Deze Pagina