Zo veel vragen van een oude beginner

Hallo modelbouwers,

Na jaren ben ik eindelijk zo ver dat ik alles bij elkaar heb om te gaan vliegen.Ik heb alles bij elkaar gesprokkeld en zou graag wat advies willen hebben van experts!

Ik heb een Ibis gekocht als begin vliegtuig en deze in elkaar gezet.Nu heb ik via via wat spullen gekregen en gekocht om alles af te maken.

Ik heb een OS MAX 40FP motortje gekregen die er nog prima uitziet en volgens mij goede compressie heeft.Nu kan ik helaas geen manual meer vinden voor deze motor dus weet ik niet precies hoe ik de motor moet afstellen.Is er een standaard instelling voor de OS om te starten? Hoeveel slagen draai ik de stelnaald open?

Dan een electrische vraag.Ik heb een Robbe lader 5r met 5 aansluitingen
2* 60 ma / 1* 140 ma / 1* 180 ma en 1* 500 ma. Ik heb een kyoso glowstart waar niets op staat. Kan ik deze met de lader opladen en zo ja op welke aansluiting moet deze dan? Tevens zit er een accu bij PBQ 7-12
en ik wil deze ook opladen met de robbe lader.Kan dit en op welke aansluiting moet ik de accu dan aansluiten?

Ik zal in de loop der tijd nog wel meer vragen hebben maar voor nu is dit even genoeg.

Alvast bedankt van een beginnende freak :D

Als eerste zet je woonplaats in je profiel, dan kunnen we je makkelijker begeleiden naar de plaatselijke club. Als je jezelf aansluit bij een club krijg je er gratis vlieglessen bij en natuurlijk krijg ja daar ook uitgelegd hoe je een brandstof motor moet afstellen en starten.

De Ibis is een leuke trainer, dus dat zal wel allemaal los lopen. Zoek op de club een goede instructeur uit en val die zoveel mogelijk lastig met allerlei vragen en natuurlijk het belangrijkste met het vragen om vliegles.

Ook die motor afstellen. Laat je helpen door een ervaren modelvlieger. De basis of start instelling is de hoofdnaald 2 a 2,5 slagen open draaien en dan moet hij het normaal gesproken doen. de stationair sproeier staat bij OS meestal af fabriek vrij aardig.

Die glowstart ken ik niet of je moet er een startpaneel mee bedoelen, dat werkt vanaf een 12 volt accu. Die accu die je noemt is denk ik een loodaccu en daar heb je een speciale lader voor nodig.

Dan een electrische vraag.Ik heb een Robbe lader 5r met 5 aansluitingen
2* 60 ma / 1* 140 ma / 1* 180 ma en 1* 500 ma. Ik heb een kyoso glowstart waar niets op staat. Kan ik deze met de lader opladen en zo ja op welke aansluiting moet deze dan? Tevens zit er een accu bij PBQ 7-12
en ik wil deze ook opladen met de robbe lader.Kan dit en op welke aansluiting moet ik de accu.

als eerste die glowstart kan je gewoon op 140 mah opladen.
doe ik al jaren ongeveer 12 uur lang.
en die PBQ accu 7ampere 12v kan je gewoon opladen via de r5 14 uur (max) op uitgang 500mah 500mahx14uur = 7000 mah of 7 ampere.

:D :lol:

Theo Coenen zei:
Als eerste zet je woonplaats in je profiel, dan kunnen we je makkelijker begeleiden naar de plaatselijke club. Als je jezelf aansluit bij een club krijg je er gratis vlieglessen bij en natuurlijk krijg ja daar ook uitgelegd hoe je een brandstof motor moet afstellen en starten.

Als hij dat bij een club had willen vragen, had hij dat wel bij een club gevraagd, nietwaar? Je hebt zelf geen woonplaats in je profiel staan, dus vind ook niet dat je dat van hem kunt eisen ;)

De Ibis is een leuke trainer, dus dat zal wel allemaal los lopen. Zoek op de club een goede instructeur uit en val die zoveel mogelijk lastig met allerlei vragen en natuurlijk het belangrijkste met het vragen om vliegles.

Sorry hoor, maar hij stelt gewoon wat vragen. Het advies opzoek te gaan naar een club, is een goed advies, maar je overdrijft nu een beetje. Voor de antwoorden op zijn vragen hoeft hij helemaal niet naar een club; je geeft zelf al deels antwoord en diegene na jou de rest.

Dit forum is ook voor informatie-uitwisseling. Clubs zijn niet de enige plekken waar dat gebeurd.

Anyways, tot zover de frustratie mbv. altijd het antwoord 'zoek een club' ;) (niet persoonlijk bedoeld)..

Dan.. wat betreft de afstelling van die motor.. gewoon een slag of 3 de naald uitdraaien (hele slagen). Dan vinger op de opening op de carburateur en een slag of 4 de prop ronddraaien. Als het goed is, zie je dan brandstof aangezogen worden. Als de brandstof bij de carburateur is, nog 1 of 2 slagen verder draaien, dan de vinger van de carb. af en nog een slag of 2 a 3. Zodra je zuiger een slissend geluid gaat maken, zou er voldoende brandstof moeten zijn. Dan je gloeiplug-geval er op en de motor aan de prop met een zgn. chicken stick aanslaan (doe dit NIET met je vingers). Als de motor eenmaal draait zal hij wat pruttelen. Dan het volgende spektakel.. knijp de brandstofaanvoer naar de carb. heel eventjes dicht (gewoon in slang knijpen, heel kort). Als het goed is gaat de motor dan meer toeren draaien. Draai dan de naald 1/8 slag terug en herhaal het ritueel. Blijf knijpen en terugdraaien totdat de motor niet meer meer toeren gaat draaien. Zodra de motor minder toeren gaat draaien, ben je iets te ver doorgegaan. Draai dan de naald 1/4 slag verder uit en begin opnieuw.

Is een 40FP niet wat licht voor een Ibis?

@Hezik. Het beste advies wat deze man kan krijgen is om naar een club te gaan. Het gaan wildvliegen of zoals velen het nu al noemen om te gaan vliegen zonder club is helemaal niet verstandig met een brandstof model. Met een klein electromodelletje zou ik er minder moeite mee hebben.

Daarnaast geef ik al enkele aanwijzingen om hem toch al op de goede weg te helpen.

Zoek maar eens naar het smalste stukje van Nederland en dan weet je ook waar ik ongeveer woon. Ohja een kleine tip, de grens naar Belgie is ogeveer 500 meter verwijderd en de grens naar Duitsland een kleine 2 kilometer.

Theo Coenen zei:
@Hezik. Het beste advies wat deze man kan Het gaan wildvliegen of zoals velen het nu al noemen om te gaan vliegen zonder club is helemaal niet verstandig met een brandstof model. Met een klein electromodelletje zou ik er minder moeite mee hebben.

Wie zegt dan dat hij gaat wildvliegen? Jij bent de eerste die ik daar iets over hoor zeggen.. hij stelt gewoon vragen zonder aan te geven hoe wat of waar hij gaat vliegen..

Ik bedoelde het niet echt vervelend en zeker niet op de persoon, maar het valt zelfs mij (iemand die hier nog maar net rondloopt) al op dat de 2e of 3e post in praktisch elk draadje in het beginnersforum hetzelfde advies bevat: ga naar een club.

Dan moet je jezelf toch eens gaan afvragen of dat dan niet toch de beste tip is die men kan geven. Zeer zeker als die tip steeds maar weer door andere mensen gegeven wordt.

Theo Coenen zei:
Dan moet je jezelf toch eens gaan afvragen of dat dan niet toch de beste tip is die men kan geven. Zeer zeker als die tip steeds maar weer door andere mensen gegeven wordt.

Nou ja, deze discussie hoort hier in elk geval zeker niet, daar heeft hij sowieso niets aan :)

Vandaar dat ik er in helpdesk even een draadje over gestart heb..

Dank voor alle tips!! Ik ben echt niet van plan om te gaan "wildvliegen" maar wil naar een club in de buurt.Ik denk dat Spaarnwoude voor mij de beste optie is.

Is een 40FP niet wat licht voor een Ibis?

Volgens mij is dit een prima motor voor de Ibis, volgens de gebruiksaanwijzing is 4 tot 6.5 te gebruiken voor dit model?? Dus zou de 40 FP prima moeten zijn.

He,
zijn woonplaats staat er toch dus ik begrijp het ook niet helemaal, en wild vliegen is op eigen risico dacht ik. Als de wouten je pakken ben je alles kwijt plus een boete ook nog eens dacht ik. Ga gewoon lekker knallen met je kist en waag het erop. Succes.

Rhilvers heeft de woonplaats blijkbaar inmiddels in zijn profiel gezet, vandaar dat Theo's vraag nu een beetje overbodig overkomt.
Wildvliegen is voor eigen risico, correct. Maar het gaat Theo erom dat iemand een goede start maakt (letterlijk en figuurlijk).

Back